ITINERARI INÈDIT: TOSSAL DE SANT SALVADOR

Alguns us preguntareu on esta el tossal de Sant Salvador. Es tracta d'un modest turó que està enfront del poble de Camarasa, a l'altre costat del riu. Al seu cim havia hagut una torre de guaita. Malgrat la seva modèstia té una panoràmica excepcional que justifica amb escreix l'ascensió.
La meva relació amb aquest tossal: Fa anys en Joan Ramon Gonzàlez va fer un article en l'antic butlletí del Centre, va ser la primera vegada que vaig sentir d'aquest monticle. En Gonzàlez, el meu tocayo com ens anomenem entre nosaltres, no va donar gaires dades de com pujar.
Fa uns anys ho vaig intentar pel vessant nord-oest i només vaig dir que no hi tornaria mai més perquè vaig passar per un tram de bosc de repoblació i els pins estaven molt junts i no havia manera humana de passar-hi. Una altra vegada hi vaig tornar, no tinc paraula, vaig anar crec amb el Pep Godoy i en lloc de pujar per la dreta de la torre de guaita vam anar per l'esquerra patint encara més. No li vaig trobar cap encant.
En el mapa del Mont-roig vaig veure qui algú havia posat un corriol que pujava pel sud. Vaig pensar mentida. Li vaig comentar a en Vicents Saiz i l'altre dia va pujar i em va donar les indicacions adients. Ell no es queixava de la vegetació així que vaig decidir anar per tercer cop.
Característiques:
Valoració: Itinerari molt interessant que ens permet assolir el turó de Sant Salvador amb relativa comoditat, amb bona part del recorregut per camí.
Dificultat: MIG ALTA. Hi ha un primer grau que es supera prou bé però el segon cal anar amb compte perquè no està indicat.

Desnivell:  410 metres..
Distància: 6 km.

Temps: 2 hores 45 min.
Itinerari circular.
Descripció de l'itinerari:
En situem en el pont de l'Escalera en el km. 11 de la carretera que va de Sant Llorenç de Montgai a Camarasa (LV-9047). En l'extrem nord hi ha una pista que seguim.
Als 6 min. trobem un trencall que puja a l'esquerra que ens duria a una petita vall per on puja un sender molt desdibuixat i es preferible seguir per la pista.
10 min. Trencall a l'esquerra. A la dreta em deixat una cabana.
14 min. Passem a tocar d'un corral amb dues cabanes mig enrunat. Davant hi ha un pal de la llum. Travessem un camp d'oliveres i trobem un sender que s'enfila amunt.
34 min. Surto a un coll. A l'altre costat hi ha la pista que puja al coll d'Orenga i una pleta mig
tombada. Impressionant visió del Mont-roig. Busco un sender que surt per la carena. Està molt fressat i amb fites.
42 min. Arribo a una primera trinxera de la Guerra Civil. Puc adreçar per l'esquerra i no pujar al primer monticle però segueixo per la carena perquè hi ha més trinxeres. Baixo cap a un collet.
46 min. Collet (418 m.). Ara el sender és perd perquè anem per un tram guixos. Anem seguint les fites.
50 min. Superem un tram més pedregós, tot resseguint les fites, i damunt d'aquest tram hi ha una bifurcació. Per la dreta va el camí per on tornarem però nosaltres anem recte amunt seguint les fites. Ara no hi ha indici de camí sinó que anem seguint corriols que passen per les fites que pugen recte amunt. El pendent cada cop es fa més pendent.
En la part superior tendeixo a anar a l'esquerra tot cercant el punt més factible de la muralla que protegeix la carena.
1 h 08 min. Ens encarem a la paret que només fa uns 5 metres. El grau (coordenades UTM: 31T 322908x 4638755y) sembla més difícil del que ho és en realitat ja que cal anar contornejant un parell de roques fins sortir a la carena.
La carena es plena de carrasca i de pedres. Tram desagradable. Anem a l'esquerra.
1 h 11 min. Cim del Tossal de Sant Salvador (589 m.). Cal explaiar-nos amb la visió del Mont-roig, la serra de Sant Jordi, el riu Segre ... però la nostra propera meta és el turó on hi ha la torre de guaita de Sant Salvador, en front nostre. Retornem per la carena. Hi ha un moment que anem millor per una feixa que hi ha a mà dreta. Després trobem un carrerany que s'ha obert entre les carrasques per on es passa millor del que pensava en un primer moment. Caldria portar unes estisores per anar tallant el brancatge. Arribem a un primer coll i ens encarem vers un segon.
1 h 26 min. Segon coll (518 m.). Estem sota de la torre de guaita. No hi ha un pas evident per accedir-hi. Caldria algun marca, o millor encara una cadena, per indicar-nos el pas.  Pugem primer per una rampa rocosa, on hi ha picat a la roca alguna osca per posar el peu (coordenades UTM: 31T 323187x 4638622y). Després fem un flanqueig a la dreta i ens enfilem amunt. Uns esgraons picats en la roca ens ajuden a ascendir. Fins situar-nos pràcticament sota el mur del castell i llavors contornegem per la dreta el turó
1 h 30 min. Fem cap a la base de la torre de guaita (538 m.) que domina el riu Segre i la vila
de Camarasa. Des del cimal observem que a l'esquerra de la carena per on hem vingut hi ha un sender que serà la nostra propera fita. Baixem pel grau de pujada.
El sender està molt ben traçat. Hi ha algun moment que trobem un mur que sustenta el camí. Anem planejant volta la muntanya.
2 h 05 min. Enllacem amb el camí de pujada. Baixem pel camí d'anada.
2 h 45 min. Arribem al pont de l'Escalera on hem començat el recorregut.

Per obtenir el track:

Comentaris