PELS VOLTANTS DE PAS DE LES EUGUES (MONTSEC DE RÚBIES)

Generalment faig bivac al Santuari del Puig de Meià per poder matinar
 i evitar la calor.

Reconec que sóc una mica obsessiu i quan poso el nas en un lloc busco i rebusco ... i després torno a buscar. Em costa molt cansar-me d'un lloc mentre hagi lloc per jugar-hi. Aquesta és una excursió de descoberta i això comporta perdre's, esgarrinxar-se, tirar endarrere i tenir el convenciment que el que estàs fent no serveis de res, però sabeu que passa... que m'agrada i no crec que canvi ja.
L'altre dia vaig anar al pas de les Eugues i vaig pujar a Roca Alta i en van quedar molts dubtes de quan vaig fer la Guia del Montsec com  era que si el pas de les Eugues es deia així no podia ser que hagués un pas que no podien pujar els cavalls i vaig pensar que potser l'havia marcat malament i que el pas era una mica més a ponent. I l'altre dia ho vaig veure clar.. així que ja em veieu, cap allí falta gent. Ara us explico les meves penes...
Característiques tècniques:
Excursió d'exploració reservada a aventurers que els "encanta" esgarrinxar-se.
Dificultat: Moderada
Desnivell:  600 metres.
Distància: 8,2  km.
Temps: 4 h  08 minuts.
Itinerari circular.
Descripció de l'excursió:
En el km. 3,1 de la carretera de Vilanova de Meià a l'Hostal Roig agafem un trencall a l'esquerra, per on va la pista a Rúbies.
2 km. Trencall a l'esquerra al santuari de Meià. Nosaltres anem a la dreta.
4,5 km. Hi ha una modesta pista que surt per la dreta. Per on puja el camí del Graell de Roca Alta.
5,6 km Per la dreta surt una pista. Aparquem a la vora.
Seguim la pista.
5 min Ens trobem una tanca que ens barra el pas. Limita uns camps extensos d'alzines micorizades amb tòfones. No ens queda cap altre remei que saltar-la. No és difícil.A la vora hi ha cal Mans. Anem vorejant el camp.
9 min Abandonem els camps i tirem recte amunt. A la dreta deixem el camí que puja al pas de les Eugues i que vaig pujar l'altre dia. Tiro al recte amunt, entre el carrascar. Em fa una mica de respecte posar-me en aquest terreny però hi pujo prou bé, però sempre cercant el millor pas.
27 min Arribo al peu del cingle. Coordenades UTM: 31T  x=333541  y=4653982 i he començar a grimpar per la roca per evitar els trams més boscosos. Després veure que per l'esquerra hi ha una canal per on es pot pujar caminant.
34 min Inici del cingle si vinc una mica més a l'esquerra. Començo a pujar per una feixa sense gaire problemes, encara que una euga tampoc hi pujava per aquí. coordenades UTM: 31T  x=333550  y=4654016
40 min Abandono la feixa (que em queda pendent) i m'enfilo per una canal.
Grimpo amb una dificultat assemblada a la pujada al pas de les Eugues que em queda a mà dreta.
45 min Surto a dalt la carena. Poso una modesta fita per recordar el baixador. Coordenades UTM: 31T  x=333601  y=4654078 altura 1360 metres.
Pujo a la carena on trobo el sender que seguiré a la tornada. Tiro a la dreta.
48 min Trobo una fita que indica un baixador vers la pista que puja cap a l'Hostal Roig (vessant nord). Fa uns anys havia de pujar modo salvatge i em fa il.lusió que algú s'hagi entretingut a posar-hi fites i vull pensar que ho ha netejat. (Caldrà anar un dia a mirar-ho).
1 h 05 min Arribo al pas de les Eugues (1355 m.) i decideixo baixar-lo seguint les fites. Coordenades UTM: 31T  x=333779  y=4654107. De baixada impressiona més que pujant.
1 h 12 min En acabar la paret de la canal tiro a l'esquerra. Vull seguir una feixa ampla que va cap al Graell de Roca Alta. En començar trobo una corriol prou agradable. L'anomenaré la feixa d'Esmolacalces, sempre és ampla i l'única dificultat és la vegetació i la maca de corriol per trescar còmodament.
1 h 22 min Veig que per l'esquerra hi ha una canal que puja a la carena que crec que es podria accedir amb facilitat.
Vaig resseguint viaranys entre la vegetació.
Trobo alguna resta de cabana segurament per refugiar l'exercit republicà en aquest cimals.
1 h 40 min Trobo un altre pujador cap a la carena. És veu molt obert, si més no, en la part baixa. Continuo per la feixa però ara el bosc és tanca i cal patir per progressar entre les carrasques. Lo bo dura poc...
1 h 57 min Surto a un camí que maté un marge de pedra que el sustenta. Davant veig un contrafort de la muntanya que m'impedeix continuar la feixa d'Esmolacalces i decideixo seguir-lo amunt. No cal dir que és un proper repte personal saber com baixa aquest sender...
Vaig pujant per un viaró cobert de brancatge però que fa de bon pujar.
2 h Supero un pas que m'obliga a emprar les mans, una mica per evitar la vegetació que hem queda a l'esquerra de la canal. En algun lloc trobo alguna fita.
2 h 04 min Tiro amunt amb una tendència a l'esquerra.  A la dreta veig una petita feixa que passa per sota d'un ull de Déu (un forat en la roca, que també queda pendent...)
2 h 06 min Surto a la carena Coordenada UTM: 31T  x=334495  y=4654141.Davant observo unes trinxeres que protegeixen aquest baixador. Crec que he pujar per la canal d'Esmolacalces, amb en Manel Cortés alguna vegada n'havíem parlat d'aquest pas. Vaig per la carena, per la dreta, seguint una sendera que està marcada per punts de color fúcsia i algun pal.
2 h 26 min Pas de Graell de Roca Alta que permet baixar còmodament a la pista de Rúbies. Coordenades UTM: 31T  x=335095  y=4654212
M'enfilo cap a Roca Alta.
2 h 31 min Assoleixo el cim de Roca Alta (1437 m.). Uns 10 metres a l'esquerra, encarat cap a la serra de la Campaneta localitzo el niu de metralladores amb inscripcions de la CNT i Durruti.
Retorno sobre les meves passes i sempre seguint la carena.
2 h 35 min Pas del Graell de Roca Alta.
2 h 47 min Baixador d'Esmolacalces.
3 h 07 min Pas de les Eugues.
3 h 11 min Baixador cap a l'Hostal Roig.
3 h 13 min Baixador pel Fals pas de les Eugues.
Fins aquí és terreny prou conegut. Per pujar al Puig del Camí Ramader no és fàcil si es vol fer per la carena ja que hi ha dues franges rocoses que ens dificulten el pas. Potser és millor vorejar el primer contrafort i pujar pel darrera però avui vull seguir aquest senderol.
No és un viarany molt fressat però vaig trobant fites. Va planejant contornejant la muntanya. Hi ha algun tram on cal anar alerta per no perdré el viaró. Alerta per aquí pujava el calbe del carregador que pujava des de la base del cingle cap a la carena. Encara es pot veure la torreta que hi ha en la part baixa. Us podreu adonar quan aneu baixant per la pista principal.
3 h 37 min Enllaço amb el camí ramader que està molt fressat.
3 h 50 min Surto a la pista principal Hi ha un cartell de fusta que vam posar l'any 2006 els socis del Centre Excursionista de Lleida.
Anem a l'esquerra i avall.
4 h 08 min Arribo a la cruílla al pas de les Eugues on he començat a caminar.
Ja tinc una proposta nova per descobrir els nombrosos dubtes que he deixat oberts. Sempre dic que una excursió és bona quan en prepara de properes.

Per obtenir el track de la sortida:


Powered by Wikiloc