SEGUINT LES PASSES DELS MAQUIS PEL CADI

L’altre dia vaig pujar als prats de Cintarro i vaig recórrer uns trams tan encisadors que he volgut repetir la sortida en sentit invers i trobant sorpreses que captiven a qualsevol excursionista que li encanti sortir dels camins més trillats. Tota l’excursió transita per un terreny rogenc molt espectacular. Gaudirem d’unes visions excepcionals.
Recordem que per aquests topans va haver una partida de maquis que s’amagaven en els vessants del Cadí però no tenim més informació sobre el grup.
Recorregut innedit que serveix per endinsar-nos en els topants on van viure els maquis que van amagar-se en l'extrem ponentí del Cadí. Uns racons sorprenents.
Dificultat: Entre baix - mig. Algun tram sense sender definit.
Desnivell:  450 metres.
Distància: 10,2  km.
Temps: 3 hores 10 min
Itinerari circular
Descripció de l’itinerari:
Sortim d’Adraen (1417 m.) per la carretera en direcció a La Seu d’Urgell.
4 min Deixem a la dreta el sender de PR que va a l’ermita de Sant Salvador.
5 min Passem un petit prat a la dreta i ens enfilem per l’extrem de l’esquerra, primer sense camí però davant ja veiem un camí amb un marge lateral i amb algun tram empedrat. Hi ha algun moment que la vegetació ens obliga a sortir del sender.
10 min Travessem la pista que puja a Sant Salvador. Continuem entre marges de pedra.
18 min Sortim a la carretera a tocar del coll de Laguen. Giro a la dreta cap al cortal de dalt.
21 min Cortal de dalt. Davant albirem un lledoner poc destacat i passem pel costat i aviat retrobem el sender que va girant a l’esquerra.
31 min Arribem al fons del barranc de Robadell. Podria ser que el camí s’enfiles als camps que hi ha a l’altre vessant però preferim tirar uns metres endarrere i trobar el camí de l’altre dia.
34 min Abandonem el camí ens enfilem muntanya amunt. No trobem el camí però vaig en paral·lel seguint el barranc. El talús es torna dret i prefereixo pujar amunt on hi ha menys pendent.
46 min Trobem un carrerany que vaig seguint anant en paral·lel al barranc i pujant.
51 min Surgència d’aigua que forma un gran toll. Aquí ja trobem el sender que puja al coll que albirem al fons.
Deixo un sender que surt a la dreta que va al cortal de Cintarro. Val la pena visitar-lo.
1h Arribo a un marcat coll. Visió excepcional sobre l’extrem ponentí del Cadí.
Em decanto a l’esquerra per veure una bella panoràmica que ens queda a prop.
1 h 05 min Mirador excepcional sobre l’Urgellet. Albirem La Seu d’Urgell, Castellciutat, Estiamiu i les muntanyes fronteres d’Andorra i el Pallars Sobirà. En el roc de Sant Salvador farem una descripció més detallada de les muntanyes que contemplem. Baixem per un estens prat. A l’esquerra hi ha les restes d’un altre cortal de Cintarro.
1 h 15 min Cortal de Cintarro (1633 m.) Està totalment ensulsiat i només hi resten els pilars. Coordenades UTM: 31t 377800 4683121. Per darrera del cortal trobo un sender que anirem seguint. Hi ha alguna fita que m’ajuda a orientar-me.
1 h 25 Arribem a un coll. A l’esquerra tinc la pista a uns 10 metrs. Segueixo el camí endavant encara que ara potser no és tan evident. Es tracta d’un camí amb trams careners.
1 h 39 min Sortim davant mateix de l’ermita de Sant Salvador. És un indret encisador. Es troba enmig del bosc. És una construcció senzilla bastida per la gent del poble d’Adraen per allà l’any 1951. L’esglesiola primitiva va ser destruïda durant la Guerra Civil. Per aquests rodals es van amagar els maquis que travessaven procedents d’Andorra i volien anar cap al Llobregat i Barcelona. El teulat ha estat malmès per les ventades segurament de la tempesta del Glòria i ja he fet les gestions per si es pot reparar ara que no cal fer gaires despeses. Coordenades UTM: 31T 378813 4683439
Decideixo tirar cap a dalt, per pujar al roc de Sant Salvador entre boscúria. En els darrers metres enes trobem amb unes roques que ens exigeixen pujar amb cura. Observem que hi ha dos esglaons fets amb ciment que ens permeten pujar amb cura.
1 h 47 min roc de Sant Salvador (1712 m) amb una panoràmica excepcional, espatarrant.
Albirem els pobles de Montferrer, Aravell, Bellestar, Castellciutat, La Seu d’Urgell, Ges, Cerc, Estimariu, Bescaran ... Prat de Cintarro, Montsec de Tost, Serra de Carreu, Boumort, port del Cantó, Montseny de Pallars, pic de l’Orri (Portainer), coll de la Basseta, Salòria, Comapedrosa, tossa Plana de Lles, Puigpedrós, roc del Beneïdor i lògicament a la dreta la muralla del Cadí.
Davallem amb cura i continuem carena enllà. El camí es prou bo entre bosc de pi negre.
1 h 54 min Collet, un camí baixa per l’esquerra cap a la Seu. Sembla un camí important. Recordem que Sant Salvador va esdevenir un punt important en les comunicacions entre les dues vessants del Cadí ja que era el primer pas que no exigia pujar pels cingles cadinencs.
2 h Fem cap a la pista que puja de Sant Salvador i en la mateixa carena del Cadí en l’anomenat coll de la Mà (1700 m.). Vaig a la dreta ja de baixada.
2 h 05 min Camí a la dreta que puja a l’ermita de Sant Salvador. A la vora han construït un dipòsit d’aigua. Continuo pista avall.
2 h 11 min Deixem a l’esquerra un cortal ensulsiat. Aquests rodals està ple de bordes on es guardava l’herba que es collia ens aquests prats.
2 h 15 min A la dreta s’enfila el camí que puja als prats de Cintarro.
2 h 24 min Caseta de captació d’aigua a la nostra esquerra.
2 h 46 min Dipòsit. Abandonem la pista i agafem un carrerany que ressegueix un canal cobert. Una mica més a la dreta de la pista hi ha el baixador del PR que ens portaria a Adraen directament.
2 h 48 min S’acaba el canaló i baixa l’aigua. Anem per la dreta seguint el curs de l’aigua. Anem sense camí.
2 h 52 min Passem per sota de la roca més enlairada de les roques del Molí.
2 h 55 min. Deixem damunt nostre dues agulles.
3 h Arribem a un dipòsit que devia contenir l’aigua del molí.
3 h 04 min Molí d’Adraen, un bell edifici on encara es pot veure part de l’estructura del molí encara que l’edificació no presenta gaire seguretat i no pugem als pisos superiors.
3 h 08 min Seguim el camí d’accés al molí i davallem decididament cap un corral on hi ha unes cabres i un hort. A l’extrem començà un camí carreter.
3h 09 min Sortim a la carretera i anem a l’esquerra.
3 h 10 min Arribem a la font del poble d’Adraen on em començat l’excursió.