CIRCUMVAL·LACIÓ A L'AGULLA DE COLOBOR PER LES CADENES

En l'entrada referent a l'equipament de l'agulla de Colobor només vam parlar de l'ascensió al Mirador. Avui expliquem un itinerari circular que complementa perfectament la jornada.

VALORACIÓ: Recorregut superb que pot esdevenir una excursio clàssica dins de les nombroses propostes que tenim al Montsec.

DIFICULTAT: Baixa. El tram de les cadenes és molt fàcil. Sols dona seguretat en la progressió.

TEMPS: 1 hora 52 minuts.

LONGITUD: 5,7 km

Aproximació:

Ens situem en la localitat d'Àger, en el km 200 trobem un cartell que ens indica el camí que puja a l'ermita de Colobor pel GR-3. Hi ha algun esbarzer (portar tisores i guants). Avui prefereixo anar un tram amb vehicle. Agafo la pista que surt de la vora de la bàscula per on va el GR-1 cap al poble de l'Ametlla del Montsec. 1,1 km Abandono el GR-1 i agafo un trencall a l'esquerra. 1,7 Cruïlla de camins. Per l'esquerra s'incorpora el GR-3, per on vindríem si anéssim caminant des d'Àger. Anem per la dreta. 1,9 km Trencall a la dreta. Nosaltres anem rectes. La pista empitjora una mica però es pot accedir amb comoditat. 2,9 km Cal Mossenyer, aparquem en un camp que hi ha abans.

Continuem per la pista ja en mal estat.

20 min Abandonem la pista, per on retornarem en acabar l'excursió. Agafem un sender a l'esquerra. Anem pujant fent alguna marrada.

40 min Arribem al santuari de Colobor. Un edifici monumental que ens anem deixant perdre. Aquí havia hagut un refugi de muntanya. Ara tot està ensulsiat amb perill de caure. Segons la llegenda es va trobar una verge en aquesta contrada en un arbre, en el mateix lloc on està actualment la capella. En l'extrem de la casa hi ha un cartell que ens dirigeix cap al Mirador de l'Agulla de Colobor, equipat amb cadenes.

Primers metres

42 min Ens situem al peu de l'agulla on trobem la primera cadena. Pugem uns 6 metres. Voltem un arbre i pugem per una alzina. Coordenades UTM: 31T  x=316946  y=4655767

Assolim un replà per on caminem uns quinze metres cap a l'agulla. Trobem un tram de dos metres de cadena que ens permeten superar un ressalt. Flanquegem cap a l'esquerra fins trobar un altre tram de cadena més costerut. Estem ja en la part superior de l'agulla. A l'esquerra trobem un altre tram de cadena de 4 metres que flanqueja un tram vertical.

57 min Un cop superar aquest tram i uns blocs  arribem al cim del Mirador (484 m.). La visió sobre la cinglera del Montsec, sobre el santuari de Colobor, la vall d'Àger, el Port d'Àger es espatarrant. No ens cansaríem de deleitar-nos mirant, però hem de baixar. Retornem al santuari (1h 02 min). Arafem la pista que surt amunt.

1 h 06 min En un revolt molt marcat de la pista trobem un cartell amb el text esborrat - el vam posar els membres del Centre Excursionista de Lleida fa molts anys - amb marques de pintura verda. Comencem el descens. Per aquí vam passar quan estava explorant nous senders.

1 h 10 min Fons del Barranc de l'Obaga de la Tossa. Cruïlla. En un pedra està pintat les direccions. Amunt, a l'esquerra, anem al roure de cala Fi o  dels Escurçons. A la dreta, cap a Àger. Anem a la dreta baixant pel barranc.

1 h 34 min Fem cap a un pista que seguim.

1 h 37 min Cruïlla on hem deixat la pista a la pujada (punt 20 min). Seguim la pista.

1 h 52 min Cal Mosseguer on hem començat la travessa.