EXPLORAR CAMINS INNEDITS PEL MONTSEC DE COLOBOR

En la sortida anterior per la Canal de l'Embut i els Feixants del Montsec vaig veure a la pista de la Graonada Mitjana que havia marcat dos camins que baixaven cap al santuari de Colobor. Per mi va ser una mena de provocació. Senders que desconeixia en el meu Montsec!! . Així que el primer dia que vaig tenir ocasió vaig anar a explorar.

Aproximació:

Agafem la pista asfaltada que duu al coll d'Ares a l'entrada d'Àger.

En el km 11,7 km agafem un trencall a la dreta.

12 km Bifurcació de camins. Per la dreta anem a la font de Gabrieló i santuari de Colobor. Anem per l'esquerra.

13,7 km al peu d'una tartera aparquem el cotxe. Coordenades UTM: 31T  x=315993  y=4656327 (de fet podríem anar més enllà).

Segueixo la pista enllà (est).

5 min A la dreta veig dues fites que m'indiquen el baixador. Als pocs metres veig una barrancada que davalla de la canal de l'Embut. Coordenades UTM; 31T  x=316363  y=4656317. Baixada molt ferma entre els pins de repoblació. Hi ha un rastre lleu i moltes marques blaves però estan posades en sentit de pujada.

16 min El corriol entra a la barrancada que ja és menys pendent.

24 min La torrentera queda tallada per un cingle. Anem a l'esquerra i davallem uns metres fins passar per sota de la paret i tornar a la barrancada però ara per l'oest.

28 min Fem cap a un altre sender que seguim per l'esquerra avall. Poc després sortim al GR1. Anem a l'esquerra avall.

31 min Cova del Rosell ocupada per un habitacle. Fa un temps es va voler arranjar. Ara sembla que les obres s'han aturat i tot té  un aspecte descuidat. A l'altre extrem hi ha el sender que baixa al santuari de Colobor però aquesta vegada agafo el sender que s'encara amunt en acabar la construcció. Trobo un sender prou interessant per on tiro.

46 min Arribo a una clariana en el bosc. Perdo el sender. Caldria tornar un altre dia. El camí anava planejant i penso que es podria seguir molt bé per l'antic camp però decideixo tirar amunt pel bosc de pi de repoblació. Cada cop esdevé més pendent. Cal pujar poc a poc.

1 h 07 min Surto a la pista de la Graonada Mitjana. Vaig a la dreta (est).

1 h 17 min Arribo a un gran bloc al costat de la pista, el Cantal Pla. Una mica abans d'arribar-hi veig un corriol que surt a la dreta. Coordenades UTM: 31T  x=317477  y=4656496. Baixada ferma. Anem per dins d'una barrancada molt dreta que a mesura que anem baixant es va fent de millor baixar.

1 h 34 min A la nostra esquerra apareix una pista de desboscar. Continuo tirant avall i trobo alguna fita.

1 h 37 min Arribo al camí que va de Colobor a la collada de Cala Fi. Vaig a l'esquerra.

1 h 44 min Nova cruïlla. En una pedra hi ha pintada la informació prou adient. Per l'esquerra aniríem a Àger, per la dreta a Colobor i venim de la collada de Cala Fi. Vaig a la dreta.

1 h 53 min Surto a la pista a Colobor. Hi ha un cartell nostre però ja no es pot llegir el text. Vaig a l'esquerra avall.

1 h 57 min Santuari de Colobor. Edifici de grans dimensions. Fa uns anys van obrir la pista dient que volien recuperar el santuari. Van fer el teulat però no van gastar ni una ¨"pesseta" arreglant l'interior. Potser van gastar tots els diners en la construcció de la pista. L'interior està tot fet malbé. És una llàstima el seu estat tot ensulsiat. Antigament havia hagut un refugi on de jove havia dormit força vegades.

Decideixo pujar a l'agulla de Colobor. Baixo a un collet on abans acampava el jovent (hi ha una munió de llaunes tirades per allí). Vaig a l'extrem del pla i trobo un corriol que puja voltant fins al peu de l'agulla. He de pujar un petit mur d'uns 5 metres (potser aniria bé pujar-hi una cadena) per arribar al cim de l'agulla on hi ha una panoràmica espatarrant. Després de fer les fotos baixo un altre cop al santuari (2 h 20 min). Agafo el camí que remunta a la cova del Rosell.

2 h 32 min Cova del Rosell on enllaço el camí de baixada. Segueixo el GR1 i agafo el camí de la canal de l'Embut amunt.

2 h 50 min Surto a la pista de la Graonada Mitjana on agafo la pista a l'esquerra.

2 h 55 min Arribo al cotxe amb l'exploració feta.