PELS PARATGES MÉS SUPERBS DEL MONTSEC: CANAL DE L'EMBUT - FEIXANTS

En Joan Escalé em truca que està escrivint una publicació (millor no donada dades encara) i si el puc acompanyar pel Montsec. Li comento els camins més excepcionals des del meu modest punt de vista: la Canal de l'Embut i els Feixants del Montsec i que es poden combinar en un mateix dia. Un cop al cim de Santa Lis podem anar als Pous de gel i la roca Foradada. A mesura que anem caminant anem explicant-nos aventures i desventures de la nostra experiència muntanyenca. Tot un plaer de poder compartir les vivències ...

Aproximació: Agafem la pista asfaltada que duu al coll d'Ares.

En el km 11,7 km agafem un trencall a la dreta.

12 km Bifurcació de camins. Per la dreta anem a la font de Gabrieló i santuari de Colobó. Anem per l'esquerra.

13,7 km al peu d'una tartera aparquem el cotxe. Coordenades UTM: 31T  x=315993  y=4656327

FITXA TÈCNICA:

Valoració: Recorregut espatarrant pels racons millors del Montsec d'Ares.

Dificultat: MItjà, però no es pot tenir vertigen.

Temps: 4 hores

Ens decantem vers la Canal de l'Embut (veure descripció detallada aquí)

45 min Sortim a la carena, envoltats d'antenes que ara estan fora d'ús i que caldria traure. Anem a l'esquerra.

56 min Passem per davant del Pas de l'Embut on hi ha uns trams de cadenes.

1 h 15 min Assolim el cim de Santa Lis (1675 m.). No em vull estendre sobre la panoràmica però no us perdeu el Mont Perdut, l'Aneto, els Bessiberris, el Peguera, la Pica d'Estats, el Cadí... Montserrat...

Continuem anant cap a ponent, per corriols careners.

1 h 24 min Trobem una fita que ens indica el carrerany que davallen cap als Pous de gel. UTM: 31T  x=314658  y=4656731 Anem a l'esquerra cap a la cinglera. Aviat girem seguint un camí que encara sustenta una filada de pedres i en dos minuts ja estem a l'entrada del  Pou de gel d'una fondària de 8 metres, també se'l coneix com l'avenc del Celler del Fuster. Abans hi baixaven amb escales per recuperar la neu que tiraven a l'hivern. Coordenades UTM: 31T  x=314645  y=4656731.

1 h 30 min Arribem a un esperó que ens queda a la dreta (ponent). Darrera hi ha l'entrada superior de la Pou de Gel o Cova-avenc del Celler del Fuster tapada per unes fustes per no caure a l'interior de la cova. Hi ha indicis d'un corriol fitat que anem seguint cercant l'entrada de la cova que està obrada. Podem baixar amb certa comoditat al centre del pou de gel i observar des d'avall l'entrada superior de l'avenc. Coordenades UTM: 31T  x=314604  y=4656761. Un cop visitats els pous de gel tornem a la carena.

1 h 34 min Un cop a la carena continuem a l'esquerra (ponent) alternant entre corriols careners i la pista.
1 h 47 min Al costat de la pista hi ha una esplanada on aparcar. Coordenades UTM: 31T  x=313943  y=4657118. Baixem uns metres a l'esquerra i trobem l'entrada a la roca Foradada. Ës una petita cova d'uns 8 metres de profunditat però amb la particularitat de tenir dues obertures. Una per la que entrem i una altra balconada sobre la vall d'Àger. Un cop visitada tornem a la pista i la seguim ara retornant cap a Santa Lis (llevant).
2 h 10 min Hem revoltat Santa Lis per la pista. Arribem a un trencall per l'esquerra que continua la carena vers la primera collada.

2 h 14 min Espectacular visió de la cinglera del Montsec d'Ares. agafem un corriol que recorrer la paret de forma diagonal. Iniciem el recorregut per l'espectacular Feixants del Montsec que constitueix una meravella geològica que permet recórrer en diagonal la muntanya. Dos quilòmetres amb un corriol d'un metre d'amplària envoltats de precipicis. Si no teniu vertigen no representa cap dificultat tècnica.

2 h 26 min Passen per sota del Pas de la canal de l'Embut, per la vora d'una cadena que hi puja. Coordenades UTM: 31T  x=315964  y=4656706 Continuem per la feixa.
2 h 36 min Deixem les cadenes superiors de la Canal de l'Embut per on hem passat a l'anada.
2 h 41 min A la dreta deixem l'entrada a la Canal de l'Embut a la dreta per on hem pujat en començar l'excursió. Trams espectaculars.
Continuem per la feixa.
2 h 58 min La feixa queda tallada i cal pujar un petit mur per anar a buscar la feixa superior i continuar cap a llevant. Coordenades UTM: 31T  x=316795  y=4656620
3 h 02 min Desgrimpem uns metres per retrobar la feixa que hem abandonat. Coordenades UTM: 31T  x=316960  y=4656578
3 h 24 min Enllacem amb el corriol que davalla de la Feixa de les Aligues. Ara hem de davallar una canal costeruda i de mal fer. Hi ha trams pendents i lliscants. Cal anar amb cura.
3 h 38 min Arribem a la pista que seguim per la dreta.
4 h Arribem a l'aparcament a la vora de la canal de l'Embut.