VOLTA EMBASSAMENT DE SANT LLORENÇS DE MONTGAI PEL CAMÍ DE RIBERA

A l'escola volen fer una sortida amb el tren de La Pobla, a l'embassament de Sant Llorenç de Montgai. Es tracta d'una excursió clàssica que molts caminadors fan ja que és pot exigent físicament i amb desnivell poc rellevant. Així que decideixo anar a fer-la per fer algunes fotos i podem preparar material pels alumnes.
Aproximació:
Des de l'aparcament del càmping La Noguera de Sant Llorenç de Montgai al km. 8  de la carretera LV-9047.
Valoració: Excursió que esdevé una gran clàssica de la contrada, molt concorreguda.
Dificultat: Baixa, encara que cal tenir present que hi ha passos estrets i que en passar per la resclosa de la central es passa per un camí bastit en una placa metàl·lica i persones poc habituades a caminar-hi poden tenir vestigi.
Temps total: 2 hores 07 minuts
Prenem un ampli camí que va a la dreta que passa per una resclosa bastida amb pedres que eleva el nivell de l'embassament. Al marge dret podem veure pins blancs que segurament foren replantats quan es va bastir la presa (l'any 1930).
12 min. Travessem la presa mitjançant dues passarel·les metàl·liques que ens permeten veure als nostres peus el riu Segre un altre cop lliure. Abans hem deixat la casa on hi ha instal·lada la Central.
Al final de la resclosa podem veure com surt el Canal auxiliar d'Urgell que reforça el cabal del canal principal. Fou enllestit l'any 1929. En els primers metres marxa cobert.
15 min. Travessem un barranc per una palanca.
19 min. Per la dreta surt un corriol que puja a la serra de Monteró on podem trobar interessants vestigis de la Guerra Civil i veure l'impressionant pas de l'Orellut.
Seguint planejant encara que hi ha constants pujades i baixades tot voltant el pantà.
En els primers trams domina la vegetació de ribera formada per arbres com els xops amb nombroses lianes i esbarzers. Més endavant trobem la comunitat formada pel pi amb sotabosc de boix i romani.
55 min. En l'altre costat de l'embassament podem albirar el poble de Sant Llorenç que resta ben prop de nosaltres.
1 h 07 min. De sobte ens apareix un bosc d'albers. Poc després veiem els cingles de la Paret de l'Os, el Cilindre, l'esperó Remacha ... on fàcilment veure escaladors enfilant-se per les parets.
1 h 15 min. Osca en el camí. A l'esquerra s'inicia la cresta a la Coma de Geli que fou la primera escalada de la zona per allà els anys 50 del segle passat.
1 h 23 min. Per la dreta arriba el camí que baixa de la serra de Monteró. Continuem per la vora de l'embassament.
1 h 27 min. Ens incorporem a la carretera de Sant Llorenç de Montgai a Camarasa. Anem a mà esquerra tot passant per pont de l'Escalera. Anem per la carretera estreta que passa per la base dels penyals que abans em vist des del vessant oposat.
1 h 43 min. Per la dreta s'incorpora una pista que baixa del barranc Fondo. Passat el pont que el travessa trobem a l'esquerra un sender que abandona l'asfalt que seguim.
1 h 49 min. Fem cap a la carretera una mica abans d'entrar al poble de Sant Llorenç, tradicionalment la gent en diu Llorenç´.
Anem pel carrer més proper a l'embassament per on passa la carretera. Deixem una font a l'esquerra.
1 h 48 min. Agafem un sender que davalla a l'embassament. Passem per darrera de les cases i l'aigua.
1 h 50 min. Deixem a la dreta el camí que puja a l'estació de trens.
Continuem per la vora del riu per un agradable passeig de plataners. Hi ha una caseta d'observació d'ocells.
Anem per un tram arbrat per xipres arran de l'aigua.
2 h 07 min. Arribem al costat del càmping La Noguera on hem començat l'excursió.