JUNCOSA, EL MIG DEL MON: ERMITA DE SANT JOAN I LA COVA DE XEPERA


Deu quan va fer el món va agafar un compàs per fer la circumferència de la Terra. Ja estem donant arguments als terraplanistes!!!. Doncs resulta que la punta del compàs la va posar precisament a Juncosa. Els savis diuen que el va posar al porxo que hi ha davant de l'església parroquial de la Nativitat. És l'entrada a la vila closa i us recomano que hi feu un tomb. Us agradarà pujar pels carrers costeruts de l'antic emplaçament de l'altiu castell.

L'objectiu principal d'avui és veure l'ermita troglodítica de Sant Joan, una petita gran meravella. Com he pogut estar tants anys sense arribar-hi. Després vull completar la sortida amb la visita de balma/cova de Xepera. El mapa de l'ICC de Catalunya me la marca malament i em vaig un fart de buscar-la fins que a la tornada la trobo a tocar del camí, coses que passa, mal situada.

FITXA TÈCNICA

VALORACIÓ: Passeig matinal ideal per descobrir la bella ermita de Sant Joan de Juncosa. 

DIFICULTAT: Baixa. Excloiem la recerca de la balma de Xepera

DESNIVELL:  100 metres

DISTÀNCIA: 3,3  km

 TEMPS: 1 hora  24 minuts

Descripció de l'itinerari:

Aparco a la plaça Major. Decideixo fer un tomb pel poble i pujar a la Vila Closa on hi ha el Mig del Mon. Una mica abans de l'església de la Nativitat agafo la Baixada de Sant Joan amb el cartell indicatiu cap a l'ermita.

Monument del Mig del Món 

18 min (incloent la visita urbana): surto a la carretera i vaig uns  metres a la dreta. Nou cartell i primera creu del via crucis. Baixada ferma.



21 min Rentadors a la dretans del camí, arranjats en una fondalada aprofitant l'aigua de la barrancada.

29 min Cruïlla de camins en una mena de collet. A la dreta tenim una granja. Agafem un camí amb un cartell indicatiu. No ens podem perdre.

33 min Porta metàl·lica que està oberta. Hi ha algun cartell que sembla que es tracta d'una  propietat privada però vaig cridar i no em va sortir ningú de la casa. Si hi us surt algú digueu educadament que aneu a veure l'ermita de Sant Joan i no crec que tingueu cap problema.

37 min Ermita troglodítica de Sant Joan. Senzilla però encisadora. Com ha plogut molt cau aigua per tot arreu la bellesa es multiplica. Val la pena voltar la capella arran de balma. Es una balma d'uns 25 metres de llargada i uns 12 de profunditat. Retorno al collet.

44 min Collet. Agafo una pista que baixa a la vall.

51 min  Revolt de la pista, a l'esquerra que baixa a un camp d'ametllers. Si tirem recte, per un corriol poc fressat sortirem a la balma que he anomenat cova de Xepera.


(Jo he baixat al camp d'ametllers i l'he anat seguint per la vall fins arribar a un camp de cereals on he caminat amb molt de cura i m'he enfilat cercant la cova segons indicacions de l'ICC però no l'he trobat. He baixat de nou i he anat al mig del camp per tenir millor visió i he vist una balma damunt de la cinglera. Té una mena de forma de mitja lluna. M'enfilo més a l'esquerra per assolir la carena en un pas on cal fer una petita grimpada Coordenades UTM: 31T  x=313425  y=4582316. Un cop dalt vaig flanquejant a la dreta fins localitzar la balma de la mitja lluna que jo interpreto que es tracta de la cova de Xepera - error manifest - però dedueixo que no ho és malgrat esser ben interessant ja que amb el temps esdevindrà un arc natural. Té una llargada d'uns 6 metres i una fondària de 2 metres. Una gran pedra es va desprendre i va donar aquesta curiosa forma però el més interessant és que pel darrera s'ha obert el sostre i ha format un "proper" arc natural encara que ara l'entrada de llum per la part superior és prou minsa. Coordenades UTM: 31T  x=313425  y=4582316.


En retornar veig una altra possible balma però quan estic arran veig que és molt petita d'uns 6 metres de llargària i un metre i mig de profunditat. No té gaire interès. Coordenada UTM: 31T  x=312856  y=4582783. Tota aquesta exploració m'ha dut 2 hores 08 minuts, quan torno he vist una balma més interessant i he deduït que es tractava de la cova de Xepera que explico des de el revolt del punt 51 min d'aquesta descripció)

51 min Segueixo un corriol poc evident.

54 min Balma de Xepera (pendent de confirmació). És una balma d'uns 25 metres de llargària amb una fondària de 5 metres, però el sostre no és gaire horitzontal per la qual cosa té poc encant. Coordenades UTM: 31T  x=313362  y=4582356


Retorno pel mateix camí.

1 h 24 min Plaça Major.

Per obtenir el track:

Powered by Wikiloc

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

WOW!!!! 2a NETEJA DE CAMINS DE LA SERRA DE LA LLENA

ELS PICAPEDRERS D'ASPA: CABANES DE PEDRA

JUNEDA: ELS 9 SALTS

DOCUMENT: NOVETAT SUPERBA SOBRE EL LLISTAT PRESONERS SEU VELLA

ENTRE EL PAISATGE I LA GUERRA CIVIL: PER LA SERRA DE COMAMADRONA

PORT DEL COMTE: APARCAMENT DE L'ESTIVELLA, FORAT DE LA BOFIA, PUIG DE LES MORRERES o QUEROL I RETORN PEL PRAT DE BECIES

EL PEDRAFORCA PER LA CANAL DEL VERDET

NO ES DE LLEIDA...SI NO SAPS ON ESTÀ L'ARC D'ADAR

L'HISTÒRIC CAMÍ RAL DE LLEIDA A REUS

CULTE A LA PEDRA: MÉS CABANES DE PEDRA