CADENES I GRAONS AL BARRANC DE GRILLONS I DESCENS PEL GRAU DEL LLOP

Finalment fem l'integral del barranc de Grillons. - Primer, on està el barranc de Grillons?  Al costat oest de l'ermita de Pedra d'Àger, en el cor del Montsec. Poder us sona ja que darrerament hi ha una zona d'escalada esportiva que està molt concorreguda.

El grup Jabalís excursionistes fa temps que estem treballant en aquesta contrada i gràcies als consells de Gustavo de l'empresa Albatros Escola de vol equipem amb cadenes i graons la pujada al barranc. Abans el Gustavo havia posat una corda que hem mantingut. Després de superar diferents ressalts arribem a la font de Gabrielo. D'aquí tenim dues opcions: Anar a la dreta pel camí a l'ermita de Pedra ben senyalitzat (veure descens aquí), però nosaltres baixarem pel Grau del Llop més exigent en baixar sense sender i amb trams força exposats.

VALORACIÓ: Excursió superba que permet superar el barranc de Grillons, un racó ben amagat del nostre montsec, amb una baixada exigent pel grau del Llop (de Grillons).

DIFICULTAT: Alta, per tres circumstàncies: Grimpada per cadenes i graons (no excessivament difícils), la baixada del Grau del Llop que és més fàcil fer-lo de pujada i tenir clar que anem molta estona sense sender definit.

TEMPS: 2 hores 47 minuts (alerta marca més temps perquè vam anar molta estona netejant el camí herbassar).

LONGITUD: Sols 4,2 km

Descripció de l'itinerari

Àger agafem la carretera asfaltada que puja al coll d'Ares. Passat cal Massierol agafem un trencall a la dreta que ens deixa a la font de Pedra i després de dos revolts tenim l'aparcament dels Grillons. Pista en bon estat. Coordenades UTM: 31T  x=314271  y=4655218

Agafem un sender que ens endinsa a les parets. Trobem una corda que ens facilita un primer pas. Nosaltres entrem cap a la zona d'escalada i anem a intentar el barranc de Grillons.

8 min Surt un corriol a l'esquerra. Una fita ens indica el trencall. Per aquí va el corriol del Grau del Llop de Grillons. Seguim cap al barranc.

12 min Ens trobem davant de la paret de Grillons cosida de vies d'escalada esportiva. Anem a la dreta a buscar el barranc que baixa.

15 min Trobem el primer tram de cadena d'uns 5 metres que puja per una rampa. Coordenades UTM: 31T  x=314310  y=4655538. Ascendim uns 25 metres amunt entre bosc selvàtic. Trobem un nou tram de cadenes que ens permet fer un flanqueig a la dreta.

Ens situem en una canal. Per ascendir-hi ha dos graons i la cadena.. Una alçada d'uns 4 metres. Anem a l'esquerra i ens trobem el tram més espectacular del barranc amb un tram vertical amb tres graons i una cadena d'una llargària d'uns 6 metres. Pugem per una canal ben dreta. Sortim a un collet per recuperar forces.

Davallem uns metres i trobem el darrer tram de cadena que puja per una rampa d'uns 4 metres. Ja hem superat els passos més difícils. Anem pel fons del barranc. Anem trobant de tant en tant algun ressalt que ens obliga a emprar les mans. Evitar l'ascensió dies de pluja.

37 min Trobem un mur que ens impedeix la progressió. Estem estudiant de pujar al recte per uns graons/cadenes però de moment el tema queda aturat. Anem a la dreta per una pujada ferma, Sortim del barranc.

A l'esquerra hi ha una roca que ens impressiona. No ens podem estar d'anomenar-la l'Agulla del Penis. En la propera excursió hi baixarem a fer-nos unes fotos amb aquesta titola monumental de pedra. Després d'una estona de dubte decidim continuar pujar amunt fins sortir a un cingle que voltem per l'esquerra, fins trobar un bon pas.

55 min Pas de l'Enveja. El nom procedeix de l'impacte que ens ha deixat la cigala de pedra que hem vist.  Aquest pas ens permet superar el cingle sense cap dificultat. Coordenades UTM: 31T  x=314398  y=4655779. Davallem uns metres per baixar al fons del barranc.

1 h Fons del barranc de Grillons. Aviat trobem uns camps que ens permetran progressar amb facilitat.

1 h 04 min Hi ha un corriol perdut que s'enfila per l'esquerra que es per on marxa el pas al Grao del Llop, per on anirem després.

1 h 05 min Un mur ens barra el pas. Ens cal fer una petita grimpada. Coordenades UTM: 31T  x=314426  y=4655848

1 h 08 min Enllacem amb el camí principal que puja de l'ermita de Pedra. Anem a l'esquerra.

1 h 13 min Cabana de Gabrielo, en força bon estat,  amb la font al costat envoltada de xops. Coordenades UTM: 31T  x=314706  y=4656100. Retornem sobre les nostres passes. Deixem el sender que davalla a l'ermita de Pedra i ens endinsem en els camps de sota de la font de Gabrieló.

1 h 25 min Davallem un petit grau. Anem travessant antics camps ara erms.

1 h 32 min Sense un sender definit anem a l'esquerra d'una forma mig assalvatjada. Coordenades UTM: .31T  x=314419  y=4655846

1 h 42 min Trobem una fita en un contrafort que ens indica el camí a seguir que ara davalla. coordenades UTM: 31T  x=314302  y=4655818

1 h 50 min Petit grau. Cal anar amb cura de no perdre les fites. Poc a poc la paret es va posant vertical i cal baixar fent ziga-zagues penjades en la verticalitat. Trams exposats. Sort tenim de les fites. Aviat comença el grau del Llop. Trams espectaculars.

2 h 25 min Ja ha acabat el tram més dret. Passem a tocar d'un petit contrafort amb una panoràmica excepcional sobre l'ermita de Pedra.

2 h 34 min Passem a tocar de la paret d'escalada de Grillons

2 h 40 min Enllacem amb el camí de pujada que seguim.

2 h 47 min Aparcament on hem començat l'excursió.