RESSEGUINT ELS VESTIGIS DE LA GUERRA CIVIL PER ALBATARREC

Avui hem quedat el Jordi Cebolla i en Ramon de Xato per resseguir els búnquers de la Guerra Civil que hi ha al terme d'Albatàrrec. Ha estat un plaer veure com un personatge com en Ramon coneix tan bé la història del seu poble i com la sap explicar tan didàcticament.
He estat un alumne atent encara que no sé si sabre recollir en aquestes línies totes les informacions que ens ha donat. Em centraré principalment en els vestigis bèl·lics, principalment, nius de metralladores que havia en el poble. Perdoneu les possibles distraccions/errors de càlcul que hagi comès... però hem localitzat 12 nius de metralladores (4 desapareguts, 7 en un estat ruinós i un en bon estat). No cal dir que a la tardor mirarem d'organitzar una excursió per aquests verals per fer-vos partícips del nostre patrimoni.
Sortim de la Plaça de Ramon Felip i agafem el carrer Balmes.
0,15 km S'acaba el carrer i agafem ara el carrer de la Pleta on abans havia hagut la pleta on es guardava el bestiar del poble.
0,35 km A la nostra esquerra havia un niu de metralladores que actualment no existeix. Estava situat en el Camp de l'Amada,
Coordenades UTM: 31T  x=300663  y=4605416
Continuem fins passar la benzinera i sortim a la carretera general.
0,43 km. Sortim a la carretera i tornem cap al poble.
0,73 km. Creuem el pont sobre el canal. Agafem el camí de la Peixera de Dalt que tenim a l'esquerra.
1,6 km. Aparquem el cotxe i anem a l'esquerra caminant primer per un camí carreter i després sense camí.
1,8 km. Hi ha el niu de metralladores de la Pleta.
Es pot baixar l'espona per veure'l millor.
Coordenades UTM: 31T  x=301497  y=4605222
Estat de conservació:
Precari, es pot observar l'estructura encarada vers el front del riu Segre. Es pot arribar a deduir la porta d'accés i on estaven les espitlleres (informació que caldria contrastar amb una nova visita). Té la llosa superior trencada.
Localització difícil doncs està queda força amagat.
2 km. Tornem a la carretera i continuem a l'esquerra, la direcció que portàvem.
2,3 km. Travessem l'autovia.
2,6 km. Trencall. Anem a l'esquerra.
2,9 km. Cruïlla. Anem a la dreta. Davant tenim una bassa de rec al costat hi ha el proper niu de metralladores de Regassalat.
3 km. Aparquem el cotxe i tirem uns metres endarrere per veure el niu.
Coordenades UTM: 31T  x=302291  y=4605267
Estat de conservació:
Precari. Vam tenir la gran sort que el propietari en bastir la bassa de rec el va conservar. La porta d'accés està colgada de terra. Per una de les espitlleres podem veure com estava orientat encara es podria netejar i condicionar doncs està íntegre.
Localització relativament fàcil doncs està a la vora del camí.
Continuem pel camí.
3,3 km. Aparquem el cotxe i anem a l'esquerra per la vora d'uns camps.
3,4 km. En una espona havia hagut el niu de metralladores de Gavarrera 1 que fou fet malbé en la replanació de les finques.
Coordenades UTM: 31T  x=302484  y=4605162
3,5 km. Tornem al camí i seguim el camí de la Peixera de Dalt.
3,8 km. Deixem el cotxe a la vora d'un mas. Anem a l'esquerra per la vora d'un camp fruiter. Al final anem a l'esquerra a buscar una mata d'esbarzers immensa. Amaguen el niu de metralladores de Gavarrera 2 que des de fora no es pot veure. (4,05 km)
Coordenades UTM: 31T  x=302781  y=4605215
Estat de conservació:
No podem saber el seu estat doncs està colgada per esbarzers però ens van informar que encara romania allí.
Localització difícil, a més està colgat de vegetació que impedeix veure'l
4,3 km. Ens situem al camí de la Peixera i continuem enllà.
4,6 km. Ens trobem al mas del Xato. Ens encarem vers un camp més elevat a la dreta.
4,8 km. Colgat hi havia un búnquer de Regassalat prou gran on es baixava per mitja de 21 escales. En el seu moment va ser colgat i de ben segur que en queden alguna resta sota del camp. Per les seves dimensions caldria pensar en alguna cosa més que un niu de metralladores i podem parlar d'un búnquer amb un possible refugi.
Coordenades UTM: 31T  x=303005  y=4604848
Baixem amb cura cap a una bassa de rec i girem a la dreta per entrar en un nou camp.
5 km. En una espona queda el niu de metralladores de Gabarrera 3.
Coordenades UTM:31T  x=303150  y=4604941
En aplanar el camp es va malmetre el frontal del niu on havia les espitlleres es pot veure la porta d'entrada i els calaixos on guardar les municions. Sembla que l'entrada estaria colgada per una mena de passadís.
Estat de conservació:
Molt precari. El frontal del davant on hauria les espitlleres està fet malbé. Queda la part del darrera. Caldria veure si la porta d'accés formava un passadís per entrar, o senzillament, està colgada de terra.
Localització: Difícil. Nosaltres vam baixar per un talús. Segurament vorejant la bassa es podria accedir millor.
5,4 km. Tornem al camí inicial i retornem pel camí de la Peixera.
7,5 km. Ens situem en la cruïlla indicada al punt 2,6 km. Agafem el camí de la Peixera de Baix.
7,8 km. A l'esquerra del camí a uns 10 metres hi ha un munt de blocs de formigó. Correspon a les restes del niu de metralladores de la Peixera.
Coordenades UTM: 31T  x=302259  y=4604989
Estat de conservació:
Llastimòs. Està trencat formant una munió de grans blocs desordenats amuntegats. Es pot veure la porta d'entrada i intuir les espitlleres. Sembla que hagi estat esbotzat per obtenir el ferro que hi havia en aquestes construccions en un moment que el país necessitava molt ferro per reconstruir-se i havia gent que es dedicava a vendre la metralla i resta de ferro que havia en l'embigatge dels búnquers. Crec que encara es podria fer una reconstrucció del niu.
Localització: Força fàcil doncs està a la vora del camí.
Seguim el camí de la Peixera de Baix.
8,6 km. Deixem el nostre camí i agafem un trencall a la dreta vers el proper tossal de Pedrós.
9 km. Trencall. Anem a la dreta passant pel peu del tossal. Un altre dia hi pujarem per explicar els indicis bèl·lics del paratge. Recordar que aquí dalt hi havia hagut un far per orientar el vol de les avionetes a la Guerra Civil quan funcionava l'aeròdrom d'Alfés. Anem per l'antic camí d'Albatàrrec a Artesa de Lleida.
9,9 km. Pont sobre l'autopista, passem a l'altre costat. Agafem el camí que va paral·lel a l'autopista.
10,05 km. Deixem el camí de servei i ens dirigim a un mas (mas del Cisco segons l'ICC). De darrera de la casa anem uns 50 metres al nord fins trobar una feixa. En aquest indret havia hagut també un niu de metralladores, prop d'un ametller, que ha desaparegut.
Coordenades UTM: 31T  x=301648  y=4604365
En anar cap al niu de metralladores hem passat per la vora de l'antic dipòsit que subministra l'aigua al poble per la font de la plaça de Sant Salvador. Uns metre més avall hi ha un altre dipòsit que també feia aquesta feina. Creiem que és un tema que també podem treballar en altres sortides històriques. Trobem una placa que sembla que hi posaria 19... doncs està mig trencada.
Tornem al camí de servei de l'autopista i fem cap a l'altre pont de l'autopista que travessem (10,3 km.).
10,8 km. Sortim a la Carrerada de Baix que travessem. També travessem el canal d'Urgell i anam a buscar un dipòsit que hi ha a tocar de l'autopista. A l'esquerra hi ha el niu de metralladores de l'Autopista (10,9 km.)
Coordenades UTM: 31T  x=301642  y=4603682
Estat de conservació:
Llastimós. A primer cop d'un sembla un munt de blocs de formigó escampats i esberlats. Si es mira amb més cura es pot veure la porta d'entrada a la dreta i en la part superior colgada que donaria al recinte de les espitlleres. El bloc partit que correspondria a les espitlleres ens va costar de saber-lo situar doncs està molt malmès. No sabem si es va desbancar o es va trencar conscientment.
Localització: No és gaire complicat però cal buscar-lo doncs no és evident.
11 km. Tornem a la carrerada de Baix i travessem el pont de l'autovia.
11,6 km. Sortim a la carretera de l'autovia a Albatàrrec. La seguim uns metres per la dreta però aviat tornem a agafar la carrerada de Baix que s'encara cap a Montoliu.
12,4 km. Abandonem el camí de la Carrerada i agafem a la dreta el camí de Sunyer que s'encara cap al poble.
13 km. Trencall. Deixem el camí de Sunyer i agafem un camí carreter a la dreta.
13,1 km. Niu de metralladores de la partida de la Vinya. Es troba a la vora del camí mig tapat pel brancatge d'un arbre
Coordenades UTM: 31T  x=300404  y=4604396.
Estat de conservació:
Llastimós i molt brut. Segurament en eixamplar el camí es va malmetre la part relativa a les espitlleres que està desapareguda. En cara es pot observar l'entrada per la part del darrera que està totalment colgada de terra i els dos calaixos on es guardava la munició. Ens atrevim a pensar que l'estructura d'aquest niu de metralladores era igual al darrer que anem a visitar.
13,2 km. Tornem al camí de Sunyer.
13,5 km. Pont d'entrada al poble pel carrer de les Escoles travessant el canal de Seròs però continuem per aquest costat per camí lateral.
13,9 km. Sortim a la carretera de l'Autopista a Albatàrrec. Anem a la dreta.
14,05 km. Abandonem la carretera per agafar una pista d'accés a un camp fruiter. Passem per davant d'una cabana de tova.
14,2 km. Niu de metralladores de les Eres
Coordenades UTM:31T  x=300638  y=4604752
Estat de conservació: Es tracta de la joia de la corona doncs el seu estat de conservació és força bo. Només caldria netejar l'interior i desbrossar una mica la vegetació exterior.
Sortim a la carretera i retornem a la plaça de Ramon Felip on hem començat l'itinerari (14,8 km.)
Per obtenir el track de la sortida:

1. Segueixo el teu blog des de fa temps. M'encanta. Crec que coincidim molt en la visió que tenim de la muntanya i de l'excursionisme. Per altra banda també me interesa tot lo referent a la Guerra civil, sobretot, el tema de fortificacions. I confeso...avui m'has fet molta enveja. Copio el trak !!.
    Felicitats pel bolg. Val molt la pena.

1. Moltíssimes gràcies pel comentari. La veritat és que per mi és un plaer publicar les meves sortides al blog (i especialment llegir comentaris com el teu). Espero que algun dia puguem coincidir en alguna sortida.