Passa al contingut principal

PER LA CANAL D'ESMOLACALCES I FEIXA DE PAS DE LES EUGUES

Avui tanco, de moment, la trilogia al voltant dels búnquers de Durruti de Roca Alta i en 15 dies he anat tres cops buscant diferents alternatives. La veritat és que és un terreny que m'agrada i em permet pujar i baixar per diferents canals i feixes. Encara em queda alguna altra probabilitat però de moment m'estaré quan em desconfinin i pugui anar al Pirineu.
Faig un repàs de les diferentes formes que hi ha per visitar els búnquers de Durruti:
Pujar pel Graell de Roca Alta i baixar a Hostal Roig (baixada salvatge, es por millorar en properes sortides).
Pel pas de les Eugues i baixar pel Graell de Roca Alta (original i interessant).
Pel fals pas de les Eugues, la feixa d'Esmolacaldes i pujar per la canal d'Escolacalces (salvatge, original).
I ara la Canal d'Esmolacalces, l'Ull de Déu i retorn per la feixa de les Eugues i pel fals pas de les Eugues (igulament salvatge i original, sols per col.lecionistes).
Proposta d'aventura que ens permet descobrir la canal d'Esmolacalces i la Feixa de les Eugues, racons desconeguts del nostre estimat Montsec de Rúbies.
Dificultat: Moderada. Anem tota la pujada sense camí cercant el millor pas.
Desnivell:  470 metres.
Distància: 6,5  km.
Temps: 3 h 09 minuts. ..
Itinerari circular

En el km. 3,1 de la carretera de Vilanova de Meià a l'Hostal Roig agafem un trencall a l'esquerra, per on va la pista a Rúbies.
2 km. Trencall a l'esquerra al santuari de Meià. Nosaltres anem a la dreta.
4,5 km. Hi ha una modesta pista que surt per la dreta. Per on puja el camí del Graell de Roca Alta.
5,6 km Per la dreta surt una pista. Aparquem a la vora.
Seguim la pista cap a Rúbies.
6 min Abandono la pista que ara baixa vers una barrancada i m'enfilo muntanya amunt seguint corriols i carreranys sempre cercant el millor pas. Vaig pensar que per l'altre costat pujaria millor però error, millor per la dreta de la fondalada.
34 min Arribo a un cingle que barra el pas però veig que el puc evitar fàcilment per un pas central.
Coordenades UTM: 31T  x=334382  y=4653814
54 min Per l'esquerra arriba la Feixa d'Esmolacalces. Tiro amunt, sempre cercant el millor pas. Anem accedint a la canal d'Esmolacalces.
1 h 12 min Pas estret on cal grimpar una mica. coordeandes UTM: 31T  x=334496  y=4654038 principalment per evitar la vegetació. En la part superior he trobat una fita. Si mirem avall, i baixar el pas, podem observar que hi ha una llesca de roca polida que podria donar nom a la canal ja que segurament es baixaria recolzant el cul al terra. Anem pujant seguint un viaró que tendeix a anar a l'esquerra.
1 h 17 min L'altre dia ja vaig pujar per la canal d'Esmolacalces i ara prefereixo sortir-me'n per la dreta on veig un forat en la roca que em recorda un indret a la Terreta que s'anomena l'Ull de Déu. Vaig a la dreta, per una feixa que sembla un camí.
1 h 22 min Surto al contrafort de la roca de l'Ull de Déu. Continuo per l'altre vessant amunt.
1 h 30 min Faig cap a la carena. Observo davant unes trinxeres, cirxumstància que em trobo en molts dels passos que estic explorant. Coordenades UTM: 31T  x=334691  y=4654119.
Segueixo a la dreta (est) un corriol amb fites i alguna marca de pintura fúcsia.
1 h 40 min Baixador del Graell de Roca Alta.
1 h 44 min Cim de Roca Alta (1437 m.). A l'esquerra, mig amagat pel boix tenim el primer niu de metralladores que va bastir la columna Durruti. Podem veure inscripcions de la CNT - Durruti. El búnquer està escapçat i li falta el sostre.
Retorno sobre els meus passos. Hi ha un altre niu de metralladores més amagat. Consultar aquí.
1 h 49 min Baixador del Graell de Roca Alta.
1 h 57 min Baixador de l'Ull de Déu per on hem pujat.
2 h 01 min Canal d'Esmolacalces. Coordeandes UTM: 31T  x=334559  y=4654126
2 h 30 min Pas de les Eugues. Coordeandes UTM: 31T  x=333787  y=4654107 Baixo amb cura els primers metres que impressionen més que quan pugem el pas.
2 h 06 min A la dreta s'inicia una feixa que segueixo i abandono el baixador del pas de les Eugues.
La Feixa de els Eugues és prou ampla i es camna sense dificultats remarcables.
2 h 15 min A la dreta ens queda la canal del Fals pas de les Eugues (fita) que ens duria de nou a la carena. Anem uns metres més enllà.
2 h 19 min Pas que desgrimpem amb cura. Coordenades UTM: 31T  x=333559  y=4654029
Arribem al fons del cingle i anem baixant entre carrasques cercant el millor pas. Tram pendent.
2 h 40 min Tanca que ens barra l'accés a un camp de tòfones. Saltem amb cura aprofitant la xarxa de la tanca. Anem pel camp.
2 h 44 min Camí carreter amb una tanca que saltem.
2 h 46 min Sortim a la pista de Rúbies. La seguim cara avall, esquerra.
3 h 09 min Arribem a l'aparcament al Graell de Roca Alta.

Entrades populars d'aquest blog

LA MERAVELLA GEOLOGICA: ELS FEIXANTS DEL MONTSEC

L'excursió més superba del Montsec - al meu pobre criteri - és la que transcorre pels Feixants del Montsec. És com anar amb un parapent i anar volant la cinglera del Montsec d'Ares. Sempre amb els peus a terra però durant dos quilòmetres només tens un metre per caminar. A un costat la paret i en l'altre el buit.
Ara farà 13 anys vaig aconseguir enllaçar els dos extrems i després vaig portar una colla del CEL (crec que vam ser 33). Ara he tornat i encuriosit observo que hi ha un corriol que recorre tot l'itinerari. Ha perdut un punt de salvatgia però recoi quina diferència més agradable.
Veig per internet que molta gent hi puja per la canal de l'Embut i baixa el Feixant. Mata amb un dia dues de les millors excursions del Montsec. Tot és combinable però m'agrada dedicar un dia a cada sortida ja que tenen prou cos. No cal matar tot el que és gras...
Dificultat: Entre mitja i alta. Els passos no són difícils tècnicament però si que cal no tenir ver…

PORTAR EL MONTSEC EN EL COR: DESCENS DE ROCA LLISA

Mai com avui m'ha dolgut descobrir una raconada del Montsec, la meva estimada muntanya, però he hagut de fer "tripas corazón" i explicar-vos un tresor, Roca Llisa, damunt de la font de les Bagasses. És un terreny inhòspit, feréstec totalment salvatge però d'una bellesa total. Crec que cal posar uns metres de cadena per poder superar uns 50 metres de paret tombada per poder fer tot el recorregut sense problemes. Em caldrà voluntaris per pujar els trams de cadena. Si esteu interessats deixeu-me un comentari en acabar l'article. Si acabo el projecte algun any serà un recorregut molt atractiu del Montsec com ara ho són la canal de l'Embut o la Feixa del Montsec...però hi ha feina. A diferència dels anteriors aquí tot és més salvatge.
La contrada la vaig descobrir quan vaig recórrer el barranc que puja de la paret de l'Isard fins la Pedrera de Meià.
Per fer el recorregut he hagut de fer un rapel de 50 metres penjant d'una bona savina.
Descripció de l'i…

MONTSEC SUPREM: PELS BUNQUERS DE LA COLUMNA DURRUTI

Per motius logístics decideixo tornar als nius de metralladores que van construir la columna Durruti que va defensar l'avanç del feixisme a les terres catalanes. La columna Durruti va ser finalment militaritzada amb el nom de divisió 26 i va ser situada en un dels punts de més difícil defensa, la carena del Montsec, i els anarquistes sempre es van queixar que la República mai els hi va passar armament mínimament acceptable mentre veien que altres divisions de caràcter comunista eren més ben proveïdes. Malgrat aquesta trista circumstància fou la divisió que millor va defensar l'ofensiva final de Franco sobre Catalunya i molts van morir defensant aquesta muntanya farcida de trinxeres.
Aquesta sortida l'he fet un fotimer de cops però mai pujant des de la fita - la manera més fàcil - i aquí miraré de fer-vos una breu descripció. Veure pujada des del pas de Nerill. Vam deixar un cotxe a Hostal Roig i aquesta circumstància ens va permetre fer una travessa molt interessant.