EN EL COR DEL CADI: ESPECTACULAR DESCENS DEL BARRANC DE CORTILS

Hi ha racons desconeguts en la nostra estimada Catalunya. Cal posar-hi per descubrir-los. Aquests topans estan de vegades a tocar d’indrets ben concorreguts i coneguts com el pas dels Gosolans al Cadí central i a tocar del Pedraforca. Nosaltres hem de descendir el desconegut barranc de Cortils.
Inicialment la colla Els Xerpes de Tuixent volíem pujar al pic de Comabona, però la pista tallada després del mirador del Pedraforca o de Gresolet ens va refredar i vam decidir no anar-hi i cercar un pla B. Sense esme van pujar al Collell (al Collell per la vall de Cerneresi vam para a pensar que faríem… els hi proposo baixar al barranc de Cortils. Hi havia baixat poder feia una trentena d’anys i recordava que el torrent quedava tallat per un ressalt i l'havia de voltar per la dreta. La memoria ens juga males passades. Quan m’he trobat al ressalt he hagut de pujar uns cinquanta metres i buscar amb cura el baixador. Recordava haver posat fites però no les he trobat. Un altre dia hi tornaré a posar el nas amb deteniment. Avui he pujat amunt i amunt per després retornar a la llera del barranc i anar baixant i baixant per ressalts que m’exigien fer alguna desgrimpada.
Finalment trobem el camí que puja a la Font de Cerneres i a les quatre parets que hi queden.

VALORACIÓ: Travessa molt interessant reservada a exploradors intrèpetits que no els hi emporti gaire anar sense sender i, malgrat saber que el camí queda tallat per un ressalt,  i caldrà cercar un pas enlairat salvatge. Queda pendent l'exploració per sota.

DIFICULTAT: Entre mitja-alta principalment per la dificultat d'anar sense sender i el tram que hem de cercar el pas superior del ressalt esmentat.

TEMPS: 5 hores 16 minuts

LONGITUD: 14 km

DESNIVELL: + 800 mestres – 1050 metres

Descripció de l’itinerari:

Agafem la carretera asfaltada al Mirador del Pedraforca o del Gresolet 4,5 km) i seguim amunt ara per la pista fins arribar a uns grans blocs que tanquen definitivament l’accés de vehicles.

Anem per la pista de terra amb la superba paret nord del Pedraforca a la nostra esquerra. En aquesta paret s'han escrit algunes de les pàgines més significatives de la història de l'escalada catalana.

45 min Arribem al Collell (1843 m.) per l’esquerra puja el camí procedent de la Font de Terrers. Al recte puja la pista de Cerneres. Seguim la pista principal.

51 min Abandonem la pista principal i agafem el camí cap al pas dels Gosolans i el pic de Comabona. Es tracta d’una vella pista encara que actualmente es puja per força dreceres.

1 h 42 min Abandonem el camí al pas dels Gosolans i agafem un trencall a l’esquerra. Corriol poc definit. Davant albirem ja la serra Pedregosa però nosaltres anem a l’esquerra. Deixem a la dreta una gran esplanada. Coordenades UTM: 31T  x=391827  y=4681188

1 h 45 min Impressionant pas de Cortils o de Prat Llong que ens permet davallar cap al barranc homònim. El pas fou picat en la roca. Coordenades UTM: 31T  x=391790  y=4681281

2 h 07 min Arribem al fons de la barrancada. Davant tenim la Font de Cortils. Darrera, mig amagat el cortal del mateix nom on es pot dormir mitja dotzena d'excursionistes. Davant la silueta del pic de la Costa Cabirolera que atrau la nostra mirada. Es un cim esvelt i elegant amb un accés relativament còmode encara que ara amb la neu barra el pas Cabiroler i poder hauríem de cercar un pas inferior.

Seguim el barranc. Es de mal baixar ja que no hi ha camí, anem entre pedregam. Escadusserament anem trobant alguna fita esparsa. No té massa sentit aquesta indicació ja que ens trobarem el barranc tancat. Primerament la vall es oberta i sembla imposible que s’arribi a estrènyer.

3 h 02 min La vall es tanca i dona lloc a ressalts de mal passar. Coordenades UTM: 31T  x=390885  y=4680564. Davant d’aquest obstacle decidim pujar per la dreta per guanyar alçaria fins situar-nos passats les cingleres del barranc.

3 h 21 min Comencem a descendir cercant el millor pas entre la vegetació i el dubte de si podrem arribar al fons del barranc.

3 h 38 min Èxit arribem al fons del barranc. Coordenades UTM: 31T  x=390625  y=4680419

Anem seguint el barranc. Hi ha petits ressalts d’entre tres i quatre metres que ens exigirán davallar amb cura. Progressió lenta per la munió de blocs.

4 h 42 min Arribem al sender que puja al llogarret de Cerneres i a la seva font. (veure descripció de pujada aquí). De fet hem trobat la mànega que duu l’aigua de la font als cóms del bestiar del fons de la vall. Seguim el camí. Només recordar que aquest indret fou concorregut pels maquis que volien restituir la democràcia front a la dictadura franquista. En aquesta entrada trobareu referències als maquis pel Cadí. Anem a la dreta deixant la barrancada.

4 h 50 min Perdem un xic el camí. La manega ens ajuda a localitzar-lo. Voregem un camp tancat. El camí tira per la dreta vers una primera casa del llogarret disseminat de Cerneres, però nosaltres decidim no seguir el camí sinó davallar en diagonal per prats oberts.

4 h 55 min Trencall a la dreta cap al camí a Cerneres que no hem volgut seguir fa una estona. Hem fet una diagonal baixant per prats.

4 h 59 min Enllacem amb la pista de Cerneres. Anem a la dreta.

5 h 16 min Pont de Cerneres on enllacem amb la carretera de Gósol a Josa.