MATA MOSQUES A CANONADES: PER LA VALL DE CERNERES

Sempre és un plaer adonar-te que mai acabes de conéixer del tot un racó. Avui he descobert un sender que m’ha permés fruir d’una excursió molt interessant que recórrer integrament la vall de Cerneres. Per aquí trescaven l’any 1944 els maquis antifranquistes per enderrocar la dictadura. De la seva historia se n’ha escrit ben poc, i romanen en l’oblit de la memoria. La Guàrdia Civil no se’n sortia d’aniquilar-los gràcies als seus amagatalls als cingles del Cadí (més itineraris). Finalment, l’exèrcit va intervenir. Concretament el General Moscardó. Sabia que un dels seus amagatalls i lloc de proveïment eren les cases disseminades de Cerneres. El general no ho va dubtar. Va bombardejar les cases del llogarret de Cerneres. Muerto el perro, se acabo la rabia.

FITXA TÈCNICA:

VALORACIÓ: Circuit molt interessant que ens permet fruir de la vall de Cerneres.

DIFICULTAT: Baixa, encara que hi ha trams on costa seguir el camí.

TEMPS: 3 hores 42 minuts

DESNIVELL 406 metres

LONGITUD: 9,38 km

DESCRIPCIÓ DE L’ITINERARI

Aparquem en l’anomenat Pont de Cerneres en un revolt molt marcat que hi ha a 2,5 km de Josa a la carretera de Josa a Gósol. Hi ha un cartell amb un croquis de la ruta de Cerneres. Seguim la pista.

22 min 1,3 km Bifurcació de pistes. Anem a l’esquerra. Tornarem per la dreta. Veure descripció de l’itinerari per la dreta.

28 min 1,5 km Abandonem la pista i agafem un trencall a l’esquerra amunt. Arribem a les restes d’una casa totalment destrossada. Anem a la dreta per uns prats. Hi ha pals indicadors del recorregut però hi ha moments que hem de seguir una mica a la nostra intuïció.

50 min 2,1 km Fem cap al barranc de Cortils per on pugem.

1 hora 2,3 km Abandonem el barranc i anem a la dreta.

1 h 02 min 2,4 km Ens incorporem al camí que puja directa del fons de la vall.

1 h 07 min 2,6 km Passem a tocar d’una altra casa del nucli de Cerneres.

1 h 10 min 2,7 km En la part superior hi ha la Font de Cerneres d’on surten diversos tubs negres. Anem a la dreta flanquejant. Caminem primer entre prats oberts amb una excepcional visió cap a la vall de Josa presidida pel Cadinell i el Cadí. Coordenades UTM: 31T  x=390274  y=4679768 Hi ha trams poc evidents.

1 h 38 min 3,5 km Fem cap al barranc on enllacem amb la pista que puja de Cerneres. Seguim la pista amunt.

1 h 46 min 3,7 km Refugi del Bover. Una mica abans veiem uns pals que ens indica un sender abandona la pista i que puja a buscar la Font de Terrers. Nosaltres seguim la pista no és gaire evident en algun tram.

2 h 03 min 4,5 km Revolt de la pista a la dreta.

2 h 10 min 4,8 km El Collell (1843 m.) on trobem la pista que voreja el Pedraforca per la seva base. Captivadora imatge de la cara nord de la muntanya i de la Roca Roja. La pista continua cap al Gresolet. Retorno pel camí d’anada.

2 h 40 min 6,1 km Deixem a la dreta el camí per on hem baixat. Continuem per la pista.

3 h 10 min 7,5 km Esplanada. Per l'esquerra marxa el camí a la Font de Terrers. Per la dreta el camí que puja a una casa de Cerneres. Anem recte pel fons de la vall.

3 h 17 min 7,9 km Passem pel punt on hem abandonat la pista (22 min 1,3 km de l’anada)

3 h 39 min 9,3 km Aparcament del Pont de Cerneres i fi de l’excursió.