CIRCULAR DE LA VALL DE CERNERES AL CASTELL DE TERMES

Torno a la vall de Cerneres (veure sortida anterior) però en lloc de pujar al Collell, avui decideIxo pujar-me al cimal del Castell de Termes. Es tracta d’una bona excursió però les restes del Castell son ben minses però la panorámica és excepcional.

FITXA TÈCNICA:

VALORACIÓ: Excursió força interessant que acaba fent-se curta i ens permet descubrir el Castell de Termes amb una panorámica excepcional.

DIFICULTAT: Baixa, encara que hi ha trams on costa seguir el camí.

TEMPS: 3 hores

DESNIVELL 330 metres

LONGITUD: 6,94 km

DESCRIPCIÓ DE L’ITINERARI

Aparquem en l’anomenat Pont de Cerneres en un revolt molt marcat que hi ha a 2,5 km de Josa a la carretera de Josa a Gósol. Hi ha un cartell amb un croquis de la ruta de Cerneres. Seguim la pista.

22 min 1,5 km Bifurcació de pistes. Anem a la dreta. Per l’esquerra vam anar a la sortida del Collell.

31 min 1,9 km Esplanada de Cerneres amb la caseta del pastor de la vall. Anem a la dreta abandonant la vall principal. Anem a buscar un gran abeurador pel ramat que ens ajuda a orientar-nos.

Anem agafant una torrentera per on passa un carrerany por fressat que ens indica alguna fita escadussera però la direcció és sempre evident.

48 min 2,5 km Estretament de la vall. Tram espectacular. Anem primer per l’esquerra. Trobem una cadena que ens ajuda a superar un pas poc exposat. Continuem per la vall.

1 h 02 min 2,8 km Arribem a la part superior de la barrancada. Alerta que hi ha un patimoll, es preferible abandonar el centre de la vall per l’esquerra (com vaig fer jo) o per la dreta.

1 h 12 min 3,2 km Font de Terrers amb una área de pic-nic. Fins aquí arriba una pista procendent de la vall de Gósol. Nosaltres anem a la dreta. El recorregut està marcat com a Ruta de la Mallarenga petita, i enllacem amb la Ruta de la Vall de Cernera que seguirem fins al final del recorregut.

1 h 36 min 4 km Bifurcació de camins. Els cartells ens indiquen anar a la dreta, però d’aquesta forma no passaríem pel Castell de Termes, així que preferim anar a l’esquerra.

1 h 41 min 4,1km Trencall a l’esquerra on podem ascendir al cim del Castell de Termes, sense restes rellevants però una panorámica excepcional: Serra d’Encija, Pedraforca amb el Pollegó inferior i superior, Roques Roges, coll del Verdet, el Collell, la serra de Cadí amb pic de la Costa Cabirolera, el Cadinell, la serra del Verd… hi ha un plafó que recull aquestes localitzacions.

Ens incorporem al camí de pujada i el continuem en sentit contrari. Poc després trobem a l'esquerra un petit pou cobert de malesa. Coordenades UTM: 31T  x=389297  y=4678889

1 h 48 min 4,3 km Extrem de la serra. Aquí enllacen el camí la Ruta de la Mallarenga Petita, que marxa a la dreta, i la ruta de Vall de Cerneres que seguim. Anem primer per un tram carener obert per capficar-nos per la dreta en una bella pineda que ens mena a un barranc que ens duu a una antiga pista forestal.

2 h 22 min 5,7 km Enllacem amb el camí de Josa a Gósol (GR- ). Anem a la dreta cap a la vall de Josa.

2 h 25 min 5,8 km En un revolt a l’esquerra surt un sender a la dreta. Primerament el sender baixa en diagonal i es molt evident però hi ha un moment que baixa més dret. Aquí el camí marxa per un coster. Les fites ens ajuden a resseguir el camí però em vaig trobar amb un ramat de corders que segurament malmetran bona part dels pedronets.

Finalment arribem al fons de la vall (2 h 48 min 6,4 km) i segueixo per la vall, generalment seca, i que seguim pel pedregam de bon passar.

2 h 54 min 6,7 km Trobem un antic camí a la dreta que segueixo un centenar de metres i ens permet enllaçar amb la pista d’anada.

2 h 59 min 6,9 km Arribem a l’aparcament del Pont de Cerneres.