UN OASI EN EL DESERT: BASSES D'ORGANYA O DE FONTANET

Penso que les TERRES DE PONENT tenen un potencial de gorgs, tolles i basses que ens fan les calorades de l'estiu més tolerables. Aquí us passo altres propostes:  Barranc de Merea (per sota, sense cordes), Barranc de Merea (per dalt, amb un ràpel), el barranc de Montnar (Camarasa) , el Forat de l'Abellael del riu de Bona (Lavansa), el Forat del Colomer (Oden), el gorg de Colldenargó, el Forat del Buli, .. Pont del Clop (Lladurs) .... Els saltants de Can Sala (Cambrils)  i pendent d'anar ampliant.

Avui he anat al a les basses d'Organyà o de Fontanet. Crec que deu començar a la font Bordonera que hi ha als peus de la Serra de Santa Fe (excursions per la zona (Santa Fe pels graus de Fangueret i Fonollet , 2 Santa Fe pel pas del Corretgedor i 3 Cova d'Ormini) i té un cabal molt important d'aigua.

Hem fet una ruta circular encara que la majoria de turistes només fan la part de tornada. Cadascú tria la forma de fer-ho. Alerta la pujada a les darreres basses és força complicada. Mirarem de donar-vos algun consell, però no avancem esdeveniments.

VALORACIÓ: Circular que ens permet anar i retornar a les basses d'Organyà o de Fontanet. Un plaer banyar-se a les seves aigúes. Si es vol sols anar a les basses la millor es fer-lo a l'inversa i aparcar en un indret ja indicat en la descripció.

DIFICULTAT: Baixa, encara que pujar a les tolles superiors són difícils i cap parar compte.

TEMPS: 1 hora 16 minuts

LONGITUD: 6,1 kilòmetres

Accés: A l'entrada d'Organyà venint d'Oliana agafem el carrer del Mestre Cases

A l'esquerra un grup de cases unifamiliars.  A la dreta hi ha l'Alberg Santa Fe. És l'indret ideal per aparcar.. Tornarem pel carrer de Vila Sans, a tocar de les cases unifamiliars.

Pugem pel carrer del Mestre Cases que ara es converteix en el camí dels Espigolers. Terra encimentat.

12 min El camí deixa d'estar encimentat i ara esdevé un camí de terra.

25 min La pista principal arriba a un camp. Agafem un camí carreter a l'esquerra. Aviat el deixem per agafar un corriol que de fet va vorejant el camp per l'esquerra.

35 min Sortim a un espectacular balcó sobre el riu de Fontanet. Ara ens toca baixar per un sender costerut. Personalment penso que és millor fer-lo de baixada que de pujada.

43 min Arribem a la primera tolla del riu. De fet, comptant des de dalt és la cinquena. Per pujar, jo vaig pujar per la barrancada per on havia baixat i he tornat a pujar-la fins un pla on he anant tombant per damunt fins trobar una canal que em permetia el pas, però ja veia que no estava trepitjat i hauria una altra solució que us vull explicar.

Per anar de la cinquena a la quarta cal fer una petita grimpada (un pas). La quarta tolla queda totalment tallada, no dic que grimpant no es pugui pujar però no m'agradaria desgrimpar-la. Es millor pujar uns metres pel vessant esquerra - oposat a la direcció de l'aigua - o dreta hidrogràfica. Ja dalt veiem un flanqueig ben trepitjat que ens deixa a la tercera bassa. La flanquegem per l'esquerra hidrogràfica i arribem a la segona - que es per on vaig aparèixer jo baixant asalvatjadament per la barrancada. Ara per pujar a la darrera tolla, teniu dues opcions, però cap bona... vaig grimpar uns parell de metres per l'esquerra hidrogràfica però per destrepar-ho no em va agradar i vaig veure en un vídeo que baixaven per l'altre costat del ressalt per on vaig baixar. Estava moll i vaig patinar un parell de metres.

Després del bany obligat agafem el camí que surt per la part inferior que va paral·lel al riu avall. Camí marcat amb senyals de pintura groga. Passem per alguna tolla on també ens podríem remullar.

1 h Sortim a una pista transitable. Al costat hi ha un parell de cotxes aparcats. Seguim la pista a l'esquerra. Sense cap problema ens anem encarant cap al poble d'Organyà. Hi ha algun cartell indicatiu.

1 h 16 min Cruïlla dels carrers del Mestre Cases i Vila Sans on hem començat l'excursió. Fins l'aparcament es pot fer perfectament en vehicle.