CASCADES I BASSES AL RACO DE CAMBRILS DEL SOLSONÈS

Malgrat sortir cada cap de setmana sempre em porto sorpreses tan agradables com les d’avui on anava a veure una ermita románica i si es descuido descobreixo alguna de les set meravelles de la terra. Anem per parts, com deia Jack, el Despripador.

Accés: Aparco en la carretera L-401 – C-463 de Coll de Nargó a Coll de Jou (Sant Llorenç de Morunys) en el km 21,3. A l’altre costat hi ha una pista que segueixo per deixar en el primer revolt la pista per agafar un corriol salvatge que em porta a la font de Can Salà. Les seves aigües esdevenen les protagonistes de la nostra excursió. Llàstima que aquest indret no està arranjat ( min 4). Retornem a l’aparcament.

Descripció de l’itinerari:

Segueixo la carretera en dirección a Coll de Jou.

2 min Trencall de camins. A la dreta va el camí a Cal Sala que queda sota nostra. Agafem el trencall de l’esquerra que davalla.

14 min Sento el brogit de la cascada o Saltants de Cal Sala i decideixo abandonar la pista i anar a la dreta. Volto una figuera caiguda. Una mica l’atzar em porta (23 min )a la base d’un dels saltants de la cascada. Impressionant. Coordenades UTM: 31T  x=367921  y=4666151

Baixo entre camps.

23 min Trobo un cartell que m’indica un camí que faré a la tornada. Continuo baixant per la vora dels camps avall. Hi ha algun pal pintat de groc que m’ajuda a seguir la direcció correcta.

39 min En l’extrem dels camps surt un senderó per on davallo.

45 min Tossa que travesso mig mullant-me els peus. Hi ha una petita cascada. Coordenades UTM: 31T  x=367940  y=4665592

50 min Arribo al riu Fred que davalla de Cambrils. Travesso per una palanca – dos troncs- pas una mica exposat. Veig a la dreta un altre possible pas però també caldria mullar-se els peus. El camí s’enfila amunt ja que el riu Fred s’engorja.

55 min Cruïlla de camins. Per la dreta surt el camí que va a Cambrils. Nosaltres anem a l’esquerra avall.

1 h Travessem de nou el riu Fred que seguim una estona aigües avall. Trobo un cartell que prohibeix el pas. Més amunt trobo al propietari del terreny i m’indica que ha posat el senyal perquè tristament hi ha brètols que no tenen el mínim respecte sobre el país. Segueixo una pista amunt.

1 h 8 min Per l’esquerra surt el camí antic que veig que passa per l’Espluga de Sant Quintí, però jo continuo per la pista que aviat davalla per travessar un rierol.

1 h 28 min Roca de l’Elefant (959 m.), formada per una roca amb un arc natural que sembla talment una trompa de paquiderm. Una mica més amunt hi ha l’ermita de Sant Quintí, románica, d’extrema senzillesa, tancada. Per darrera poder pujar amb cura al cap de l’Elefant amb una petita grimpada. Tornem a l’ermita i agafem la pista carretera que surt per l’esquerra.

1 h 40 min Arribem a un contrafort de la muntanya. Tirem amunt i enllacem amb el camí que hem seguit a la Baixada. Seguim la pista avall per l’esquerra, sense arribar al trencall dels Saltants.

1 h 44 min Gir a l'esquerra. Fins aquí ja havíem passat a la baixada.

1 h 49 min Cartell (per on he passat en el min.23) Segueixo el camí que passa per un camp cap al Salt de cal Salà.

1 h 52 Min Travesso una bassa amb dificultat. Continuo per l’altre costat per un camp erm.

1 h 55 min Arribo a la impressionant Saltant de Cal Sala. Una petita meravella que convida a refrescar-nos. Coordenades UTM: 31T  x=367918  y=4666140

Continuo amunt pel camp, no cal baixar com he fet inicialment. Camí poc evident. Puja ferm amunt entre marges.

1 h 59 min Cruïlla. Vaig per la dreta. Pas estret. Nova bifurcació. Vaig a la dreta per veure si m’apropo a la cascada però la tupida vegetació formada principalment esbarzers m’impedeix apropar-me. Reculo i agafo el camí de la dreta.

2 h 10 min Pas estret acondicionat amb fustes.

2 h 14 min Ermita de Santa Barbarà. Una mic més enllà hi ha les cases de Cal Espunyes, condicionada com casa de turismo rural.

2 h 18 min Surto a la carretera que segueixo a la dreta.

2 h 21 min Aparcament on he deixat el cotxe

Penso que les TERRES DE PONENT tenen un potencial de gorgs, tolles i basses que ens fan les calorades de l'estiu més tolerables. Aquí us passo altres propostes:  Barranc de Merea (per sota, sense cordes), Barranc de Merea (per dalt, amb un ràpel), el barranc de Montnar (Camarasa) , el Forat de l'Abellael del riu de Bona (Lavansa), el Forat del Colomer (Oden), el gorg de Colldenargó, el Forat del Buli, .. Pont del Clop (Lladurs) .... Els saltants de Can Sala (Cambrils)  i pendent d'anar ampliant.

Entrades populars d'aquest blog

WOW 16a CAMINADA POPULAR DE TUIXENT: ELS EMBOSCATS

L'IMPRESSIONANT CAMÍ D'ALINS A TOR

PELS CIMS OBLIDATS: TUC DE SABURO

DOCUMENT: NOVETAT SUPERBA SOBRE EL LLISTAT PRESONERS SEU VELLA

FUGIR DEL PARC D'ATRACCIONS: ITINERARI PEL PONT DEL CLOP

PELS EMBOSCATS DE TUIXENT (preparant la Caminada Popular de la Festa Major)

ELS EMBOSCATS DE TUIXENT: ESPLUGA DEL SOLA - ESPLUGA DEL QUICO - CABANIL

L’AVET MONUMENTAL DEL BARRANC DE LA FOU, AL VESSANT AMAGAT DEL CADI

PREPARACIÓ SORTIDA TRAVESSA PIRINENCA: HOSPITAL DE BENASC - COLL DELS ARANESOS - REFUGI D'ARTICA DE LIN - COLL DE TORO - HOSPITAL DE BENASC

MERAVELLA GEOLÒGICA: ARCS DE L'ARRIU MALO (BERET)