REBELDIA: MONTPEDRÓ DE CASTELLONROI (ERMITA DE SANT SALVADOR)

(Com a cristià - batejat però no practicant - només la confessió del pecat ja comporta la seva absolució quan es fa la penitència (fer aquesta entrada es pot considerar una penitència??. Davant la pandèmia del covid-19 el president de la Generalitat va manar la confinació domiciliaria durant, com a mínim 14 dies, però el president de les Eapanyes no va ser tan contundent. Així dissabte no vaig sortir de casa, però davant de la possibilitat d'una llarga estada al domicili vaig decidir no fer bondat i sortir el diumenge a la muntanya més propera a Lleida, el Montpedró de Castellonroi. Prometo que faré bondat la resta de dies i no sortiré a la muntanya ).

Vaig decidir anar a la muntanya del Montpedró de Castellonroi que és aquella elevació que trobem quan anem cap a la Vall d'Aran. Crec que és la primera elevació que trobo sortint de Lleida amb prominència respectable. Tot el seu entorn és bellíssim i no em canso d'anar-hi.
Aquí trobareu un bon recull d'excursions per l'embassament de Santa Anna. Potser la més propera és la que puja per la Cresta del Montpedró. La sortida que aquí proposo és un passeig agradable. Un passeig. Després vaig anar a l'ermita de Santa Anna on vaig estar prenen el sol estirat a l'herba esperant que passes les darreres hores meves de llibertat.
Matinal que ha esdevingut una clàssica per les terres de Lleida (encara que estem a la Franja de Ponent). Ideal per fer una estirada de camés.
Dificultat: Baixa. Sempre per senders ben fressats.
Desnivell:  550  m.
Distància: 4,5  km.
Temps: 1 hores 51 minuts.

Aproximació:
En la carretera de Lleida a Vielha N-230 en el punt quilomètric 30,4 agafem la carretera vers la presa de Santa Anna.
0,3 km. Deixem el trencall de la dreta a la base de la central i anem al poblat, esquerra.
1,9 km. Aparco a la dreta a tocar d'un bosc de pins. Pel costat dret surt un camí que després miraré i veure que no va enlloc encara que té una bona panoràmica sobre la plana.
Per l'esquerra surt un altre corriol que aviat enllaça amb un que puja. El seguim per la dreta.
2 min Abandonem el nostre sender - per on retornarem - i agafem un sender que surt a mà esquerra. El sender comença a pujar. Travessem un pinar de repoblació. Quan no havia aquest sender era de olt mal travessar ja que havia tot d'espones i brancatge. Aquest camí va ser obert fa uns anys i la gent de la contrada l'anomena el camí del Iogui (l'os dels populars dibuixos animats) renom que tenia qui va obrir-lo. Encara es pot veure les pedres laterals que va posar per indicar el viarany. Com ha passa molta gent el sender ha quedat molt ben traçat.
13 min Per la dreta surt un altre sender relativament nou que puja a la muntanya més decididament. Crec que el va acondicionar en Jaume Benseny d'Alfarràs.
El camí es va redreçant. Ens encarem vers una canal molt evident.
39  min Pas que ens exigeix emprar les mans per superar-ho però no arriba a ser dífícil. S'aplana el terreny.
45 min Per la dreta s'incorpora el cami del Jaume.
49 min Arribem a l'ermita de Sant Salvador (736 m.) que van edificar els habitants de Castellonroi per no haver d'anar a l'aplec que organitzava la ciutat de Lleida a la casa de Pinyana ja que en aquell acte la Paeria recordava que l'aigua de Pinyana era de la seva propietat i en podia fer us i abús segons les ordenances fetes per Ramon Berenguer IV de Barcelona quan van conquerir la capital als sarraïns. Els pobles per on passa la Ribagorça es varen sentir molt ferits per aquesta prepotència de la capital.
Actualment es tracta d'un edifici gran i rehabilitat pels militars que van fer maniobres per la zona i es van dedicar a restaurar aquesta ermita amb una superba visió sobre la contrada. Hi ha una taula d'orientació encara que amb notables errors de localització en l'extrem més ponentí de la muntanya.
Sortim per l'altre costat de l'ermita i continuem el camí que va en direcció nord-oest. Aviat trobem dos pals. Correspon a una mena de funicular que van muntar els militars.
1 h Baixem per un camí amb esglaons de fusta que també van habilitar els militars. Anem cap al vessant obac de la muntanya.
1 h 4 min Per la dreta marxa un sender que volta per sota dels cingles de l'ermita i que enllaça amb el camí del Jaume. Algun dia hauré de recollir aquest recorregut que complementa el que avui estem fent que vindria a ser el més clàssic.
1 h 6 min Fem cap a una pista que seguim tot baixant.
1 h 9 min Agafem un trencall que surt a mà  dreta.
1 h 11 min Agafem un corriol que surt per la dreta. És bastant pendent i he vist companys que prefereixen anar una mica més enllà i agafar un baixador que passa pel costat de les roques Roies. El camí no està tan malament i es pot descendir pel camí de tota la vida encara que hagi molts xaragalls.
Per aquí vam passar quan van recórrer el camí dels maquis.
1 h 24 min Per l'esquerra s'incorpora el camí que baixa de les vies ferrates i de la carena procedent de Baldellou. El sender esdevé menys pendent.
1 h 23 min Sender que puja a la via ferrata del Sergi que deixem a l'esquerra.
1 h 28 min Sender que puja a la via ferrata de les Roques Roies a l'esquerra.
1 h 39 min Abans d'arribar a la font de Pinyana o Santa Anna agafem un corriol que surt a l'esquerra que va vorejant la carretera.
1 h 51 min Arribem a l'aparcament on hem iniciat el recorregut.
Com l'excursió ha estat curta he anat a dinar a l'ermita de Santa Anna on he fruit de la panoràmica de l'entorn. Són aquests records que m'emportaré al meu captiveri.

1. Un comportament exemplar, esperem que no creï escola.

2. Un comportament exemplar, esperem que no creï escola entre la resta d'habitants de les Espanyes.