SANTA ANNA: DE LA FERRATA DEL SERGI A L'AVENC DE LES ROQUES ROIES

Sortint a l'exterior de l'avenc
Ahir vaig anar a fer la Cresta de les Roques Roies i vaig trobar un avenc que jo anomeno - a falta d'un altre nom - com avenc de les Roques Roies - no cal ser gaire original - i vaig veure que baixava fins al peu del cingle. En aquell moment no vam baixar-hi i vam continuar per la cresta.
Al vespre en Josep Lluís hem comenta que no anirà a esquiar doncs fa molt vent, pel whassap anem quedant per canviar plans. Finalment decidim que anirem a explorar l'avenc.
Ens ha sortir una volta rodona i molt interessant. L'avenc és estret però de costat es pot anar baixant i embrutant-te surts prou bé.
Valoració: Excursió aventurera molt interessant.
Dificultat: Alta
Desnivell: 125 mtres.
Temps:2 hores.
Descripció de l'ìtinerari
Sortim de la font de Santa Anna seguint el sender local que va a Castellonroi i a l'ermita de Sant Salvador per l'Obac.
Aviat veiem a la dreta la cresta de les Roques Roies que constitueix el nostre objectiu.
8 min. Deixem a la dreta la ferrata de les Roies per on tornarem en acabar el recorregut.
13 min. Deixem el camí a Sant Salvador i agafem el sender que puja a la ferrata del Sergi.
16 min. Ens situem al peu de via del Sergi. Es tracta d'una via ferrada que puja en diagonal. Els graons són estrets i no caben els dos peus i de fegades has d'anar negociant com posar els peus. Tampoc saps massa si les preses són pels peus o per les mans encara que la lògica s'imposa. Hi ha algun pas molt atractiu.
41 min. Ens trobem amb un curiós pèndol que jo no acabo de comprendre ni veure la gràcia. En Josep Lluís es llança a l'altre costat del cingle i jo darrera.
Ara ve un tram més exigent doncs hi ha algun tram dret i algun panxa però hi ha molt ferro posat a la paret.
46 min. Acabem la ferrata del Sergi però en lloc d'agafar el camí de baixada que surt a l'esquerra anem a la dreta a cercar el pont tibetà de la via de les Roies.
Un cop superat el pont tibetà trobem unes cadenes per on pugem (56 min.) però les abandonem pràcticament dalt per agafar una canal costeruda que surt a mà esquerra. La canal és pot desgrimpar - jo vaig rapelar - però com no es podia recuperar la corda en Josep Lluís la va destrepar. Anem caminant per la cresta força trencada.
1 h. Arribem a la boca de l'avenc. Coordenades UTM: 31T  x=298095  y=4639322. Entrada és estreta i la roca no dona gaire confiança. Hi ha un parell de parabolts amb un mallon per baixar. En Josep Lluís diu que es podria desgrimpar - segurament - però ja que hi ha el rapel.
Es baixa uns 15 metres però abans de decantar-nos camp a l'estreta sortida segurament és millor traure la corda doncs sinó hi haurà massa fregament.
Un cop fora cal descendir un parell de metres per arribar a la base de la paret. Es podrien fer rapelant però no es pot recuperar la corda des d'aquí abaix.
Ara hem de destrepar un mur final on cal cercar el pas millor.
Anem perdent alçària. Anem tirant cap a la dreta doncs volem cercar el camí que va a la via ferrada de les Roies.
1 h 04 min. (sense comptar el moviment de cordes ni el rapel) trobem el camí que va a la via i el seguim en sentit descendent.
1 h 12 min. Enllacem amb el camí que hem seguit a l'anada. Ara anem abaix.
1 h 20 min. Font de Santa Anna.
En la carretera de Lleida a Vielha N-230 en el punt quilomètric 30,4 agafem la carretera vers la presa de Santa Anna.
0,3 km. Deixem el trencall de la dreta a la base de la central i anem al poblat, esquerra.
2,5 km. A mà esquerra hi ha la font de Santa Anna on aparquem.