PASSEJAR PER MONTSERRAT: LA ROCA DE SANT SALVADOR (L'ELEFANT) - SANT JERONI

Miranda dels ermitants
Volíem escalar a la Gorra Frigi però en arribar a Montserrat ens hem adonat que feia molt de fred i la boira no deixaria que el sol escalfés la roca. Doncs a buscar un pla B. No dúiem pas un mapa però mantenim l'esperit indi que ens ajuda a orientar-nos i hem decidit pujar a la roca de Sant Salvador que molt coneixerem com l'Elefant doncs a la seva cara principal sembla una espectacular trompa. Ja tenim pla doncs a caminar.

Dificultat: Normal, Camins senyalitzats i concorreguts. Encara que la pujada a la roca de Sant Salvador exigeix una grimpada.

Desnivell:   700 metres.
Distància: 9,8  km.
Itinerari circular
Inici i final: Monestir de Montserrat.
Temps :2 hores 20  minuts.

Sortim del monestir (706 m.) per les Escales dels pobres (segurament els que no poden pagar el funicular de Sant Joan). Anem per un barranc. Hi ha molts trams amb escales.
13 min. Pas dels Francesos que supera una escletxa per uns esgraons.
18 min. Plaça de Santa Anna (on abans havia hagut una ermita). Abans d'arribar-hi prenem un senderó que surt a mà dreta. Cartell.
Croquis de la pujada a l'Elefant.
No hi es la pujada a sant Jeroni molt obvia.
20 min. A la dreta ens queda la Miranda dels Ermitants amb una meravellosa visió dels monestir. Anem a l'esquerra.
26 min. Ens arribem fins al refugi de l'ermita de Sant Benet encara que no cal arribar-hi ja que el sender surt a la dreta, tot just abans. Davant tenim la silueta de la Mòmia i la Momieta. En algun moment podem veure l'Elefant amb la seva trompa.
Anem a la dreta, travessant una curiosa porta. Anem cap a l'ermita de la Trinitat però abans agafem un camí que puja per l'esquerra. Arribem a un superb mirador sobre la Mòmia.
37 min. Antiga ermita de Sant Salvador. Anem a l'esquerra.
41 min. Arribem al coll de Sant Salvador (1070 m.), entre la roca de Sant Salvador, a la dreta, i la roca de la Prenyada, a l'esquerra. Anem uns metres a l'altre vessant i prenem un sender que puja per l'esquerra. Aviat arribem a unes llastres de roca que pugem amb cura però sense dificultat. Seguim els rastres poc evidents fins arribar a una escletxa estreta que ens exigirà progressar encaixonats. Sortim a la carena i als pocs metres tenim a l'esquerra la roca de Sant Salvador (1155 m.), o de l'Elefant, encara que en algun lloc he vist que separen aquest dos puntes. Una a l'esquerra de l'escletxa i una altra a la dreta. Entre pujar i baixar caldrà comptar uns 25 minuts no inclosos en la descripció..
Un trencall ens permet anar vers el vessant de la serra de les Lluernes que s'estén al peu de l'impressionant Cavall Bernat.
Cabra a l'esquerra saludant-nos.
Hi ha algun sender que baixa al torrent de Santa Maria però nosaltres anem seguint un sender molt fressat, marcat amb marques grogues.
Arribem al coll de la Canal Plana (1019 m.) on sembla que hi ha un sender que baixa cap al vessant nord. Ens anem encarant cap al Cavall Bernat.
1 h  Passem pel meu del Cavall Bernat. Deixem el sender que hi puja hi va a la Miranda de l'ermita de Sant Antoni. Passem per sota del Cap del Mort que sembla una calavera.
1 h 08 min. Arribem al torrent de Santa Maria per on puja el camí principal del Monestir a Sant Jeroni. Anem a la dreta.
1 h 10 min. Sortim al camí que puja del funicular de Sant Joan. Anem a la dreta.
1 h 22 min. Capella de Sant Jeroni (1149 m.). Anem a l'esquerrra, per la dreta pujaríem al pla de les antenes on abans arribarà un atrevit aerí que pujava per la impressionant paret nord de Montserrat.
1 h 30 min. Cim de Sant Jeroni (1236 m.), punt més enlairat de Montserrat. Fruïm d'una meravellosa panoràmica, si el dia no es ventòs i núvol com avui. Hi ha una taula d'orientació. Ara ens toca el camí de tornada.
1 h 34 min. Capella de Sant Jeroni.
1 h 41 min. Deixem a la dreta el camí que va al funicular de Sant Joan.
1 h 43 min. Deixem a la dreta el sender per on hem vingut de la regió de Sant Benet. Anem ara pel camí principal que va baixant per torrent. És un sender molt fressat amb una munió d'excursionistes que transiten.
2 h 03 min. Arribem al pla dels Ocells on hi ha una cruïlla de camins. Continuem rectes passant per sota de l'agulla del la Panxa del Bisbe.
2 h 11 min. Pla de l'ermita de Santa Anna, poc després deixem a l'esquerra el camí que puja a Sant Benet per on hem passat a l'anada. Anem a buscar ara les Escales del pobres.
2 h 20 min. Arribem a la plaça de la Creu del Monestir.
Ara ens caldrà anar a buscar el cotxe que està a 20 min. d'anar i 20 min. de tornada.