RESSEGUINT LES STOLPERSTEINES DE LA SEGARRA

La revista la Fossa 218 de la Baula em demana si puc localitzar totes les stolpersteines de les Terres de Lleida. Es com convidar a una pastisseria a un gormand. Crec que és una bona ocasió per compartir la recerca amb els companys i ho posa com activitat del Grups de Memòria Històrica del Centre Excursionista de Lleida. Va estar un dia redó. Davant de cada llamborda en Ferran posava les senyeres i deixava un clavell. Llegíem una petita biografia i dedicàvem un moment de reflexió. Crec que va anar molt bé a nivell pedagògic ja que molts veïns no sabien el significat real de les llambordes. Hem d'agrair la col·laboració del grup Fórum l'Espitllera de la Segarra que ens va facilitar la localització i la biografia. Moltes gràcies.

Cervera: Primer ens vam desplaçar a la Plaça Major, a l'entrada de la Paeria on hi ha les stolperstienes de Ramon Alsedà Sanou, Miquel Porté Rius i Josep Riera Closa. Localització: coordenades  UTM 31N - ETRS89 356057.3 - 4614091.5

Després ens vam traslladar al llogarret La Prenyanosa al costat de la carretera de Cervera a Guissona. Aquest itinerari ens ajudaria a veure la Segarra més autèntica, amb pobles petits i amb l'encant de les seves façanes de pedra menuda i els nuclis desimantats. Un plaer pels ulls.

La llamborda de La Prenyanosa està situada en una placeta que hi ha sota del castell del poble. Heu de passar una porxada que semblava que era el portal d'entrada al poble i baixar unes escales. La stolpersteine està dedicat a la memòria de Salvador Calderó Aldabó. Localització: coordinades UTM 31N - ETRS89 357713.7 - 4619189.3 Carrer del Forn S/n. La localització costa una mica, però hi ha l'encant de preguntar si trobeu algú. Gent molt amable.

Continuem la carretera cap a Guissona fins trobar-nos a Tarroja. La llamborda està situada davant de la casa de la vila que funciona com a bar. Ens ajuda a localitzar-lo. Està dedicada a Ramon Gomà Solé. Localització: Coordenades UTM 31N - ETRS89 356658.5 - 4621273.9

Continuem la carretera fins a Biosca i agafem la carretera a Ponts per arribar a Sanaüja. Revoltem pels carrers de la vila. Tot un plaer. La llamborda està dedicada a Salvador Grau Bibià. Anem al carrer del Forn, núm. 6. Localització coordenades UTM 31N - ETRS89 359801.5 - 4637401.6.

Ara tirem endarrere, a passar de nou per Biosca i anar a Torà. La stolperstiene està dedicada a Antoni Cases Blanch, i es troba al carrer Nou, núm. 9. Em quedo amb la sensació que Torà es mereix una visita més detallada. Queda el tema pendent. Localització Coordenades UTM 31N -ETRS89 367406.8 - 4630153.3

El proper repte és anar a Les Oluges. La llamborda està situada en una raconada meravellosa, sota el castell del poble,  concretament a la Torre d'Oluja Jussana. Està dedicada a la memòria d'Antoni Merli Cornellena. Concretament està situada a la Plaça Major s/n. Localització Coordenades: UTM 31N - ETRS89 360137.7 - 4617521.7

Ara ens desplacem a la Segarra més meridional. En el paisatge es pot observar canvis substancials. Anem a Sant Antolí a la Ribera d'Ondara. La stolpersteine està davant de la casa de la Vila, al carrer del Raval del pont, núm. 6. Aparquem davant de l'església i en aquell moment surten de la missa dominical. Som la novetat del poble i tenim ocasió de fer pedagogia. En Magí Bergadà Amat va poder tornar al poble després del pas per Mauthausen i parlem amb gent que el van conèixer. S'eviten les valoracions personals. Hi ha també gent del poble que no saben la localització de la llamborda. Localització Coordenades UTM 31N - ETRS89 361876.6 - 4609797.2

El proper objectiu és el llogarret de Talavera. Aquí ens toca pujar per un carrer costerut, ja ens va bé que avui hem fet poca activitat física. La placa la trobem davant de la casa de la Vila, també, que està a la plaça Major, núm.  6. Està dedicada al record de Magi Solé Ballesté. Localització coordenades: UTM 31N - ETRS89 361473.2 - 4604697.0

La darrera fita és a Granyena de Segarra per arribar anem per una pista de terra que ens dona una altra visió del terreny. La trobem al carrer Sant Pere, núm 14, on hi ha la casa de la Vila. Està dedicada a Ramon Bonet Vilarrubí. Localització coordenades UTM 31N - ETRS89 353961.5 - 4609482.7. Com se'ns a fer tard decidim anar a dinar al bar del poble. Un altre complement redó, bon menjar, bé de preu i tracte molt agradable.