360 GRAUS AL CAPOLATELL DE BUSA

Vull atansar-me al Capolatell, mal anomenat popularment la Presó de Busa, per veure una antiga via d'escalada que hi pujava per l'oest al Capolatell i va ser la primera via oberta del Solsonés. Només volia veure com començava. Quan he acabat l'excurió m'he adonat que he fet un tomb prou interessant i inèdit al Capolatell on tothom hi puja venint del pla de Busa quan hi ha altres possibilitats.
Valoració: Excursió original que ens permet assolir el Capolatell d'una forma més original.
Dificultat: Mitja, Encara que tot el recorregut es fa per sender hi ha moltes cruïlles. El tram de la feixa és optatiu i no apte amb persones amb vertigen.
Desnivell:  1200 metres
Temps total: 3 hores 56 minuts.
Agafo el sender que surt muntanya amunt. Cartell.Guanyo alçada entre boscos.
15 min. Passo el grau de Llobeta on el sender dibuixa una marrada entre roques.
Arribo a uns antics camps.
25 min. Casa Llobeta (1020 m.) en un estat lamentablement penós.Cal recordar al baixar que cal passar per davant de la casa doncs de vegades hem agafat un corriol que surt abans de la casa i mena a uns camps erms.
28 min. Passo prop de la casa Capdevila de Llobeta. Una mica més amunt hi ha la esglesiola de Sant Iscle i Santa Victòria que malgrat esser romànica ens deixarem caure. Sortim a un camp de alzines plantades per fer tofones. Voregem el cap.
32 min. Sortim a una pista. Anem a l'esquerra i amunt.
34 min. Deixem la pista i agafem un corriol a mà dreta.
38 min. Per l'esquerra s'incorpora el sender que davalla del Grau del coll de la Creu. Continuem per la pista. Cada vegada la pista esdevé menys fressada i hi ha algun moment que ja s'ha convertit en un sender.
51 min. Eixamplament de la pista i punt en on acaba. Per la dreta puja el camí al grau de l'Areny per on baixarem en acabar l'excursió. Per l'esquerra surt un senderó menys fressat que voreja la muntanya per l'esquerra.
57 min. Arribo a un roure. Abandono el camí i vaig a explorar per dalt fins arribar al peu de la paret del Capolatell i arribar on comença la via Torras - Nubiola que puja per una marcada xemeneia. Vaig a l'esquerra però trobo un sender i decideixo descendir-lo fins retrobar-me el roure i marcar els temps correctament.(35 min. no inclosos en la descripció).
1 h 01 min. M'incorporo al sender que puja directament de casa Llobeta (punt 38 min. d'aquesta descripció). Vaig a la dreta i amunt en mig d'un bosc màgic carregat d'energia. Posaré el mòbil a veure si es carrega.
1 h 19 min. Per l'esquerra sembla que s'incorpora un altre camí. Continuem amunt.
1 h 37 min. Nou trencall que puja per l'esquerra. Atenció uns metres més amunt surt el trencall cap al Grau del coll de la Creu però me'l salto. El sender va per una feixa impressionant. El camí està prou ben marcat.
1 h 46 min. Pas estret i aeri on cal passar amb cura.
1 h 52 min. La feixa rocosa s'ha acabat i ara vaig per un tram herbós amb el cingle als meus peus. Després de pensar-m'ho crec que no té sortida i prefereixo tirar endarrere. No em sap greu doncs ha estat un tram molt agradable però tampoc és necessari prendre riscos innecessasris.
2 h Trobo el trencall que puja al grau. M'enfilo amunt.
2 h 04 min. Surto al mirador del coll de les Creus (1327 m.). Excepcional visió sobre Sant Llorenç de Morunys, Port del Comte i la serra del Verd.
Em dirigeixo al Capolatell pel camí de l'esquerra.
2 h 14 min. Palanca del Capolatell o de la Preso. Ara és metàl·lica però quan vaig passar la primera vegada eren dos troncs lligats. Feia por passar-hi i ens vam haver d'encordar.
S'anomena popularment la Preso perquè duran la guerra del Francès en aquest indret eren tancats els presoners. Quan havien passat se'ls treia els troncs i no teniem forma de sortir-ne. Alguns desesperats es tiraven als precipicis i cridaven de Busa a Paris.
M'arribo fins l'extrem del Capolatell fins poder arribar al punt més alt (1311 m - 2 h 22 min). Passo per la vora de l'avenc del Capolatell. Retorno per un camí més proper al cingle fent un itinerari circular.
2 h 27 min. Torno a passar la palanca de la Presó.
2 h 36 min. Arribo al mirador del coll de la Creu. Tiro camí enllà. Em plantejo pujar al pic de Cogul però veig que faré tard i decideixo anar cap al Pla de Busa.
2 h 43 min. Abandono la pista i agafo un carrerany que surt a la dreta. Potser el podria haver agafat abans.
2 h 46 min. Faig cap a una tanca que protegeix uns camps i tinc que vorejar-la. Tiro avall. Recordar que aquí al Pla de Busa va ser el primer lloc d'Espanya on es va atacar la primera constitució liberal del país. Era la constitució de Càdis, coneguda popularment com la constitució de la Pepa, per ser aprovada aquest anys i també que va ser una constitució que va durar molt poc temps doncs va arribar el rei autoritari Ferran VII que aviat la va suprimir. I pensar que li deien Ferran VII, el Deseado, i de poca cosa va servir doncs amb ell va començar el segle més convuls per no saber passar dels drets feudals als drets igualitaris. Perdoneu els comentaris.
2 h 51 min. Arribem a l'extrem del camp. Per la dreta surt el camí del Grau de l'Areny. De fet podríem haver escurçat abandonant abans la pista.
2 h 56 min. Abandonem la pista i agafem un sender que surt a la dreta. Baixem per les esmolades pedres del grau de l'Areny que van estar malmeses en una riuada.
3 h 14 min. Sortim a la pista per on hem pujat. En el punt 51 min. d'aquesta descripció. Baixo pel camí de pujada.
3 h 35 min. Casa Llobeta.
3 h 56 min. Aparcament de les cases de Posades on he començar el recorregut.
En la carretera que va de Solsona a Sant Llorenç de Morunys quan es voreja l'embassament de la Llosa del Cavall. A mà esquerra hi ha les Cases de Posades. Cartell. A la dreta hi ha un aparcament amb un cartell informatiu cap a la serra de Busa.