BUSA EN EL COR: L'EXCURSIÓ SUPERBA PER TRESCAR LA PRESÓ DEL CAPOLATELL I EL COGUL (100 cims)

La presó del Capolatell des de Llobeta

La
serra de Busa és una mena de flam gegant envoltat d’esbeltes cingleres. La nata que volta el flam són els esponerosos boscos que el circumval·len. Dalt trobem l'excepcional Pla de Busa. A principis del segle XIX, en plena guerra del francés aquí dalt es van establir l’exercit d’alliberament espanyol (parlen de 4000 soldats)  i feien instrucció militar per defensar-se dels sanginaris gabatxos. El dia 19 de març de 1812 es redactava a Cadis la primera constitució lliberal - d’aquí apareix el crit popular de Vivala Pepa - però el primer lloc on es va proclamar va ser al Pla de Busa. Una marca digna de constar en el llibre Guinnes. També per aquelles anyades el Capolatell va servir com a presó improvisada per recloure els soldats napoleònics que eran tancats al flan de l’esmentat Capolatell. Un cop estaven a l’altre costat, se’ls retirava el tronc per on havien passat i ja no podien sortir d’aquell racó envoltat de vertiginoses parets per arreu. Les condicions dels reus francesos devien ser molt dures i alguns preferien tirar-se barranc avall cridan: - Tirar-se a Busa i arribar a París però els seus cossos varan romandre al terra de la cinglera somiant despertar-se alliberats a la parisina França.

Ja veieu, Busa està farcida de històries i anècdotes que ens ajuden a endinsar-nos en aquesta bella contrada. Són aquestes aportacions les que fan que la muntanya no sigui un gimnàs. Avui us vull descriure el millor recorregut per la contrada, si més no per a mi, que he concorregut molts racons de la serra.

VALORACIÓ: La serra de Busa és una contrada extremament bella. La ruta que aquí proposem és – des de la meva modesta opinió – la més interessant i complerta ja que permet fer els elements més singulars.

DIFICULTAT: Mitja (per desnivell combinat amb el quilòmetratge).

TEMPS: 4 hores 38 minuts

LONGITUD: 14,8 quilòmetres

Descripció de l’itinerari:

En el km 17 de la carretera C-462 de Solsona a Sant Llorenç de Morunys hi ha el nostre aparcament. Al costat hi ha les cases de Posades, que havia fet antigament de posada – i ara d’alberg – que estava en l’antic camí ral. Agafem un camí que s’enfila muntanya amunt entre pins.

16 min Grau de Llobeta que fa un revolt superant el rocam que barra l'accés als camps planers superiores. Arribem a una esplanada que antigament havia estat conreada. Trobem la vella casa de Llobeta (25 min). La toponimia ens parla de llops que contornejaven per aquests bancals. Una mica més endavant hi ha la casa del Capdemunt amb la mateix malaurada destí. Entre mig l’ermita románica de Sant iscle i de santa Victòria amb més sort que les masies esmentades.

Masia de Capdevila

32 min Sortim a la pista i anem a l’esquerra. Als 100 metres deixem la pista –fites - i agafem un trencall a l’esquerra que ens duu a una altra pista que seguim a la dreta. En acabar la travessa tornarem per l’esquerra.

43 min Deixem a l’esquerra una balma arran de paret.

57 min Passem per sota d’unes roques caigudes de la cinglera. Poc a poc ens anem endinsant al feréstec Clot de l’Areny.

1 h 04 min S’inicia el Grau de l’Areny que dibuixa ziga-zagues per anivellar la ferma pujada per un camí empedrat.

1 h 18 min Sortim al Pla de Busa on encara ressona l’antiga tropa que en aquetes esplanades feien instrucció preprarant-se pels combats amb l’invasor francés. Anem a l’esquerra evitant de passar per les cinc cases de Pla: Casa Rial, casa Vila, casa l’Artiller, casa Bartolí i casa Orriols, en un relleu inferior. Les fites ens ajuden a orientar-nos en aquesta travessa.

1 h 27 min S’incorpora per la dreta el camí que procedeix de les cases.

1 h 29 min Arribem a la Creu de Capolat – desapareguda – i substituïda per una tabla d’orientació que ens ajuda a situar l’extensa panorámica que fruïm des d’aquí dalt. Citarem de memoria: el Santuari del Lord, Puig Sobirà, la roca de Calanda, coll de Jou, Port del Comte (roc de Queralt), Sant Llorenç de Morunys al fons, Coll de port, serra del Verd, el Pedraforca, el Cadí com a teló de fons, la serra d’Ensija. Als nostres peus les esveltes i esfereïdores agulles de la serra de Bastets i de Llengots. Després de embadalir-nos amb la perspectiva reculem uns metres i agafem a l’esquerra un sender planer.

1 h 39  min Passarel·la de la presó del Capolatell – originalment era un tronc – que supera un abisme que ens porta a l’altre extrem de la presó natural. Anem cap a ponent travessant les esponeroses esquerdes del terreny on es degueren aixoplugar els presos. Hi ha una altra versió que afirma que en aquesta horrible presó foren hostatjades monges que els senyors nobles que havien secrestat dels seus convents i n'abusaven de les dones. Diuen que al peu dels cingles s’havien trobat força ossos humans dels desesperats/ades que s’havien llençat. Fem el tomb complert fins l’extrem espectacular del Capolatell (1311 m.).Tornem a la Creu del Capolat.

2 h 06 min Creu del Capolat. Hi ha un sender poc visible que davalla cap al nord però nosaltres agafem un sender no massa evident, també,  inicialment que remunta la carena cap a llevant.

2 h 37 min Cim del Cogul (1526 m ), punt més enlairat de Busa. Davallem seguint la carena.

2 h 44 min Cruïlla de camins. Per la dreta baixa el corriol que va a les masies del Pla de Busa. Al recte continua el camí fins al cim Llebre, segon cim més enlairat. El nostre camí davalla per l’esquerra per cercar la canal de casa Vila. Descens fent vertiginoses zig-zags entre la boscúria de pins i algun faig. Trobem unes marietes decoratives que ens senyalitzen el sender. Detall prou original.  Estem en el vessant nord de la muntanya. Anem baixant ràpidament..

3 h A l’esquerra surt el camí que va a la masia de Valielles – al fons de la clotada del mateix nom - i al grau de Vilamala que permet retornar al Pla de Busa. En aquests entorns diuen que les nit de Sant Joan es sent cridar al comte Arnau.

3 h 07 min Collada (1321 m.). A l’esquerra s’inicia una pista desdibuixada que seguim. La pista esdevé cada cop més fressada.

3 h 30 min  Alerta. Deixem la pista que davalla a l’antiga masia de Trasserres, totalment ensulsiada. I agafem a l’esquerra – cartell – un sender que puja a la Creu de Trasserres. Els primers metres ascendeixen però poc després anem flanquejant amunt i avall. Anem passant pel peu de la cinglera de Busa que no veiem ja que anem envoltats d'arbres.

3 h 48 min un sender puja a la cinglera a cercar la Creu del Capolat. Més endavant trobem una altra travessa que s’enfila muntanya amunt amb un cartell.

4 h 11 min Sortim a una pista i poc després sortim a la pista per on hem passat en el punt i seguim el camí de l’anada però ara en sentit invers.

4 h 38 min Arribem a l’aparcament de les Cases de Posades tancant l’itinerari de descoberta de la Serra de Busa.