MONTSEC PUR: FEIXANT DE LES ALIGUES - PAS DEL LLOP

Hi ha dies que et sents feliç d'organitzar una excursió que tingui el reconeixement dels participants (també hi ha dies que no). Ja per començar no es gaire habitual que vinguin 32 caminants quan has advertit que hi ha algun pas compromès. Ha estat un èxit i sé que és gràcies a les/els companyes/companys que van venir. Des del cor, gràcies.

En arribar al punt clau havíem posat una cadena i resulta que ens l'han pres. Haurem de posar una denúncia? No. Aniré a picar uns esgraons per poder pujar amb seguretat.

Descripció de l'itinerari

Aproximació:

Sortim d'Àger agafant la pista asfaltada que puja al Montsec d'Ares. Surt al costat de la que havia de ser la casa del Parc Natural del Montsec. Es va inaugurar l'any 2010 i es mort de risa. Algú caldria fer alguna cosa.

11,3 km Agafem un trencall a la dreta. La pista deixa d'estar asfaltada.

11,6 km Trencall a la dreta que va a la font de Gabrieló i l'ermita de Colobó. Continuem nosaltres per l'esquerra, recte.

13,3 km Camí que s'enfila cap a la canal de l'Embut.

14,8 km Cantal Pla. Una gran pedra despresa de la cinglera. Aquí comença el camí que puja al Feixant del Montsec.

VALORACIÓ: Proposta excepcional que ens permet descobrir bells racons del nostre estimat Montsec. Reservat a enamorats de la serra.

DIFICULTAT: Moderada. Cal tenir en compte que marxem molta estona sense camí. El pas clau de l'entrada al Feixant on hem de fer una grimpada exigent.

TEMPS: 3 hores 20 minuts

LONGITUD: 6,94 km

Agafem un sender que surt del costat del Cantal Pla, una pedra de grans proporcions. El sender en la part inicial està fitat i ben marcat - fa uns anys pujàvem una mica per on volíem però s'està començant a dibuixar el camí.

17 min Arribem arran de paret. Tirem amunt.

24 min Per l'esquerra surt el camí que va al Feixant del Montsec. Coordenades UTM: 31T  x=317493  y=4656689 Continuo amunt.

28 min Passamà de 60 metres de corda que protegeix un pas estret. Coordenades UTM: 31T  x=317490  y=4656709

36 min Una feixa rocosa ens barra el pas. Aquí vam posar una cadena però algun lladregot, la seva mare no té cap culpa de tenir un fill de puta, ens l'ha pres. Solució, posarem uns esgraons picats a la roca. Malgrat aquest incident la gent té ganes de pujar i fem un servei d'ajuda per pujar-hi. Coordenades UTM: 31T  x=317407  y=4656676.

Seguim pel Feixant de les Àligues. Un tram impressionant. Són 500 metres entre el precipici de la paret i la cinglera.

1 h 07 min Carena del Montsec. Coordenades UTM: 31T  x=317144  y=4656622. Anem cap a Llevant. El Pirineu està ben nevat i aprofito per fer una descripció panoràmica.

1 h 35 min Collada de Colobor o Canal Xurulla per on podríem baixar a la pista de la Graonada Mitjana.

1 h 40 min Passem per la sortida de la canal dels Senglars. Continuem per la carena, passant per damunt del Pas Nou i del pas d'Amets.

2 h 20 min Pas del Llop, una petita meravella geològica del Montsec, una estreta escletxa,  que tots hauríem d'haver transitat que ens permet baixar al vessant sud de la muntanya. Coordenades UTM: 31T  x=319083  y=4656589). Es tracta d'un pas estret, com una mena d'osca en la roca. Té una profunditat d'una decena de metres. Està barrat per alguna roca i especialment per boixos. En sortir és millor anar per damunt dels boixs (dreta). Aviat trobem un corriol a la dreta que seguim.

2 h 22 min Arribem a una mena de coll. El sender gira a la dreta. Passem per sota de l'acrobàtic pas de l'Amets. Passem per un petit bosc d'arbres de fulla caduca que ara no podem identificar.

Baixem per un corriol que acaba en una bellugadissa tartera per on anem saltant.

3 h Fem cap a la pista de la graonada mitjana del Montsec. Ho fem en una mena de coll. A la nostra esquerra (llevant) apareix una petita vall que seguirem tot descendent i observant els arbres que ens envolten.

3 h 04 min Estem buscant el roure de Cala Fi o dels Escurçons. Es tracta d'un arbre monumental. Cal 4 persones abraçades per voltar-lo. Coordenades UTM: 31T  x=319183  y=4655921.

Retornem cap al collet d'on venim.

3 h 08 min Arribem a la pista de la graonada mitjana que seguim a l'esquerra (ponent).

3 h 20 min Fem cap al cotxe i on hem començat l'excursió.