NOUS RACONS AMAGATS DEL MONTSEC: LA RESCLOSA I LA MINA DE LA VALL DE BARCEDANA

Equip A

En Feliu Izard és un dels grans muntanyencs de les Terres de Lleida, encara que és sabadellenc de naixença,  però adoptat a Lleida És un crack cercant històries increïbles que associa amb el territori. Té la qualitat de buscar dades prodigioses. Avui ens ha tornat a sorprendre i ens ha ensenyat dos racons desconeguts del nostre estimat Montsec. Ens ha demanat que anem a desbrossar un canal. Ningú li pot dir que no i reuneix a la creme de la creme dels desbrossadors de camins de casa nostra. Una brigada que feia por.
Entrada a la mina

Abans de començar a treballar ens explica que a la vall de Barcedana (Montsec de Rúbies) en al construcció del canal que havia d'anar de la presa de Sant Antoni a la presa de Camarasa a la vall de Barcedana havien pensat bastir una presa. Més dades. Només van construir la sortida del canal cap al Montsec i el que seria el sobreixidor per on sortiria l'aigua sobrant. El paratge era salvatge i ple de vegetació però el nostre Kapo, en Feliu, no ha tingut en compte l'equip que duia... es pensava que treballaríem el matí i la tarda. En una hora i mitja ja havíem acabat. Així que ens ha portat a l'antiga mina de carbó a la vall de  Barcedana. Ens hem quedat de pasta de moniato. Hem entrat per dins però ens ha quedat l'exploració a la meitat perquè és molt llarga... un altre dia serà.

Final del projecte de canal

Altres feliuades que li dec a en Feliu Izard:

Per la Segarra (fent de zahoris, per les Oluges, la mina de Vergós Guerrejat), el Qanat de la Mina de Vergós

Pel canal de Sant Antoni a Camarasa (la pedrera de Camarasaenginyeria arqueològica)

El funicular de Camarasa (neteja del funicular, La descoberta),

El funicular de Malpàs (Seguint les pilones)

Descripció de l'itinerari
Aproximació: En el km 73,1 de la carretera C-13agafem a la dreta el trencall cap a Llimiana. En el km 1,7, passat l'anomenat pont de Barcedana, agafem una bifurcació a la dreta cap al barranc. A la part inferior hi ha una àrea on aparquem.
Itinerari: Agafem un corriol que puja pel barranc.
3 min Travessem el barranc de Barcedana i continuem pujant aigües amunt.
Esvoranc lateral que seria el sobreeixidor

15 min A la nostra dreta hi ha un esvoranc lateral a la nostra dreta. Cal estar atents. Hi ha un petit tall de roca. Per pujar cal fer-hi una petita grimada d'un parell de metres. Aquí es veu el canal del sobreixidor de la resclosa que havia de tancar la vall de Barcedana. Coordenades UTM: 31T  x=326854  y=4658184 En el canal del sobreixidor, d'uns 20 metres, hi ha una esllavissada que cal superar. Actualment està totalment desproveït de vegetació quan abans havia estat una selva intransitable.
Sortida del canal
Uns 20 metres més amunt hi ha el canal que havia de dur l'aigua de la resclosa cap al túnel que havia de foradar la muntanya de Montsec. Té una fondària d'uns 15 metres. Coordenades UTM: 31T  x=326877  y=4658167 Com acabem aviat el nostre Kapo ens porta a veure la mina de Barcedana.
Pugem barranc amunt per un corriol on trobem alguna fita.

27 min Restes de la cabana de la mina. Uns metres endavant localitzem una plataforma. Girem a la dreta. Als 30 metres trobem les dues entrades a la mina. Coordenades UTM: 31T  x=327252  y=4657972 (29 min).

L'entrada important és la de l'esquerra. Hi ha una galeria central que té una llargària de 200 metres d'on surt tres galeries per la dreta. Forma una mena d'E majúscula. Vam endinsar-nos a la galeria central que té més de mig quilòmetres encara que no vam arribar al fons. Cal tenir present que hi ha un cert perill d'esfondrament. En la visita detallada cal tenir present que comporta un cert risc i recomanem anar mab un casc.

Entrades populars d'aquest blog

WOW 16a CAMINADA POPULAR DE TUIXENT: ELS EMBOSCATS

L'IMPRESSIONANT CAMÍ D'ALINS A TOR

PELS CIMS OBLIDATS: TUC DE SABURO

DOCUMENT: NOVETAT SUPERBA SOBRE EL LLISTAT PRESONERS SEU VELLA

FUGIR DEL PARC D'ATRACCIONS: ITINERARI PEL PONT DEL CLOP

PELS EMBOSCATS DE TUIXENT (preparant la Caminada Popular de la Festa Major)

ELS EMBOSCATS DE TUIXENT: ESPLUGA DEL SOLA - ESPLUGA DEL QUICO - CABANIL

L’AVET MONUMENTAL DEL BARRANC DE LA FOU, AL VESSANT AMAGAT DEL CADI

MERAVELLA GEOLÒGICA: ARCS DE L'ARRIU MALO (BERET)

PREPARACIÓ SORTIDA TRAVESSA PIRINENCA: HOSPITAL DE BENASC - COLL DELS ARANESOS - REFUGI D'ARTICA DE LIN - COLL DE TORO - HOSPITAL DE BENASC