TRESCANT PEL QANAT DE LA MINA DE VERGÓS

Per entendre aquesta entrada haureu de llegir l'anterior PREPARANT LA SORTIDA DE SANT GUIM DE FREIXENET A CERVERA  on explico el repte personal d'en Feliu Izard que vol organitzar una sortida per difondre un dels secrets millor guardats de les terres segarrenques i que en Feliu està traient a l'exterior: La mina que portava l'aigua a l'estació de Cervera....
L'altre dia ens vam quedar a l'era del Reig (3 h.) i vam abandonar el misteriós traçat de la mina amb un darrer pericó per anar a dinar a les Oluges.
Vam tornar a l'era i vam continuar buscant i buscant en mig de la boira. Sols és qüestió de mantenir el nivell (566 m.) i passar pels camps de blat que encara està molt petit. Val a dir que arribo a donar tres tombs a la muntanya. Els temps seran aproximats ja que vaig arribar a marejar el GPS.

Revolto la vallada que puja al mas del Suau (Clot del Raïc).
3 h 20 min Passo per sobre del bosc de Morros que és un curiós reducte de vegetació natural.
Una mica més enllà hi ha trobem la cabana del Morros que és una construcció ben curiosa. La mina havia d'anar una mica més enllà. Anem seguint els camps per un nivell intermig (Costes Roges.
Estem buscant l'entrada d'una mica que travessava la serreta que tenim davant. No tenim sort.
Voltem la muntanyeta mantenint alçada aprofitant una pista. Som conscient que anem per sota del nivell de la mina.
3 h 42 min. Arribo a la pista que davalla del Mas del Suau a les Oluges. He anat un tram sense sender definit. Tiro per la pista amunt.
3 h 47 min Trobem a un pericó a l'esquerra del camí. Coordenades UTM: 31T  x=360601  y=4616187. Ens serveix de punt d'indicació per resseguir un corriol esborradís que anem seguint mantenint la cota fins trobar prop d'un pi...
3 h 52 min La sortida de la mina que travessva la serreta. Una autèntica troballa.
Coordenades: 31T  x=360566  y=4616337. Estem a 540 metres. Hem perdut només 26 metres des de l'era.
Tornem a la pista (pericó anterior) i saltem al camp i anem traçat una gran línia mantenint alçada. Travessem el camí de Juliverdes (3 h 55 min) i continuem la diagonal.
4 h 07 min Sortim al camí de les Capçades. Girem a l'esquerra una cinquantena de metres.
Arribem al gran dipòsit que suposa un gran canvi a la nostra estratègia. És tracta d'un gran edifici. Jo diria que a la dreta hi ha un antic pericó. El dipòsit està tancat però puc fer algunes fotos de l'interior i veig que hi ha diferents canals (entre 3 i 4) Gosaria a dir que un ve de la nostra mina, un altre va a les Oluges i un altra a Cervera. Coordenades: 31T  x=360080  y=4616473
Això continuarà... mentre nosaltres anem a dinar al restaurant de les Oluges.