EXPLORACIÓ PEL CANAL 1912 CAMARASA

En Feliu Izard em comenta que a principis del s. XX havia un projecte de construir una canal que agafés l'aigua a la central de Tremp fins l'aiguabarreig de la Noguera Pallaresa i el Segre on volien fer un salt d'aigua sense resclosa. Una mica com el canal de Serós de Lleida o el salt de Capdella a la vall Fosca. Diu que es van fer algunes cates del canal. En té dos de localitzats: Damunt de Cellers i al barranc del Bosc (Montsec), on hi ha una cata que sempre m'he preguntat que podia ser allò.

Anem a damunt de la central de Camarasa on sembla que hauria la sortida del túnel de la Figuereta que tindria una llargària de 1,2 km. Això desperta el meu interès. En Pep Godoy té localitzat un possible emplaçament, així que ens posem mans a l'obra.

Deixem el cotxe en l'aparcament passat la presa de Camarasa en el km 47,4 de la carretera C-13. Baixem cap al túnel cap a Camarasa.

4 min A l'entrada del túnel agafem un camí que surt a la dreta i que després pujarem per damunt del túnel per anar cap a la Rasclera de la Maçana.

12 min Passo per sota dels blondins (cablevia per transportar els materials per la construcció de la presa). Decideixo fer-hi un tomb i abandono el camí principal.

14 min Inici de la terrassa on hauria el blondí. Coordenades UTM: 31T  x=324891  y=4641767. Trobo un bidó d'uns 100 litres. Al costat hi ha una cabana (posició republicana??). Per tot arreu trobo restes cables metàl·lics abandonats. Estic 17 minuts explorant.

31 min Retorno al camí principal que puja al mirador de Penalta i tiro amunt.

37 min A l'esquerra veig un dipòsit on fa cap aigua procedent d'un tub metàl·lic. Observo que hi ha unes escales que baixen cap a la central elèctrica de Camarasa. Queda pendent aquesta baixada. Retorno a buscar els companys. No tinc cobertura al mòbil. Baixo al cotxe.

45 min Vull seguir un suposat camí que seguiria els pals de la llum que passa per sota del Cingle de la Rentisclera de la Maçana.  Abandono el camí principal i marxo per la dreta planejant. No passo malament per una antiga feixa que segurament era un camí vell.

1 h (penso que no havia camí sinó que anava assalvatjadament): Em trobo al Feliu i el Pep que han arribat a l'entrada del primer túnel. Coordenades UTM: 31T  x=324709  y=4642029. Ës una entrada gran i dins es bifurca en dues parts. Té una fondària d'uns 50 metres.

1 h 03 min A la sortida del túnel principal giro a l'esquerra (est) i trobo un nou túnel, que anomenaré tunel pendent per diferenciar-ho. Té una entrada més pendent i dins sembla que també es vulgui bifurcar en dues parts. Coordenades UTM; 31T  x=324713  y=4642022

Torno pel camí principal. Observem que hi ha un marcat talús a les entrades d'aquests túnels. Quan sortim del talús descobrim un nou túnel ( 1 h 08 min) que anomenarem túnel llarg. És més llarg que el principal però sense bifurcació. Tindrà uns 60 metres de fondària. Cal dur llum artificial per entrar-hi. Coordenades UTM: 31T  x=324739  y=4642014

Els meus companys descobreixen en un nivell superior per on pujo.

1 h 20 min Trobem una boca d'un túnel d'uns 10 metres que travessa un contrafort. Coordenades UTM:

A l'altre costat trobem 4 petites entrades que estan entrellaçades dos a dos. Donen entrada a unes cavitats amb bifurcació un cop estem dins de les coves. No podem saber si es tracta d'una mina, un refugi de la Guerra Civil o cates per la construcció del canal que us explicàvem en començar aquesta entrada.

La darrera boca esta colgada per uns blocs de pedra que han caigut però es pot entrar per la boca núm.3. Dins hi ha un forat que ens permet entrar a la cavitat de la boca colgada. Tram molt interessant. Coordenades: 31T  x=324760  y=4642037

Encara ens queden més sorpreses. Uns metres més enllà hi ha un avenc prou profund. Segurament, més de 20 metres. No sembla que sigui artificial però caldrà baixar per saber l'abast d'aquest forat. Coordenades UTM: 31T  x=324748  y=4642039. Ja veieu tot està ple de dubtes.

Els meus companys van tallant vegetació per facilitar l'accés. Caldrà tornar un altre dia per prendre millor els temps.

1 h 39 min Retornem a l'enllaç al camí del mirador de Penalta.

1 h 56 min Carretera.

2 h 02 min Aparcament.

Una magnífica fotografia històrica que em passa en Feliu Isard em soluciona molts dubtes. Segurament era una pedrera que abastia pedra a la presa de Camarasa. Aquí podeu veure la zona sense vegetació.