ENGINYERIA ARQUEOLOGICA, LO CANAL DE CAMARASA

Cata del barranc del Bosc

Abans de bastir l'embassament de Camarasa havia un altre projecte menys complexe: un canal que agafava l'aigua en una assut que s'havia de construir sota de la Pobla de Segur i conduir l'aigua canalitzada fins a l'estret de Camarasa on es faria un salt d'aigua per moure les bovines per generar llum. Aquest projecte de l'enginyer Frederick Stark Pearson no es va acabar de fer i es va preferir bastir la resclosa de la central de Camarasa que en el seu moment va ser un gran repte d'enginyeria. Durant un temps l'esmentada central va tenir el record europeu de presa més alta. El projecte del canal es va arraconar després de fer unes cates (proves geològiques). Avui resseguirem algunes d'aquestes cates. Hem localitzat fins ara tres.

Cata de Cellers

Aparquem en una entrada a l'esquerra de la carretera C-13 km 74. Un pont travessa la via. Una mica més endavant hi ha una bifurcació. Anem a la dreta, amunt. Cartell informatiu. Anem pujant fent ziga-zagues.

Inici de Lo Canal

14 min Per la dreta s'incorpora una pista procedent de Cellers, als pocs metres hi ha un cartell que indica un camí que davalla cap al barranc de Margarit. (pendent d'exploració).

25 min La pista gira a l'esquerra, però nosaltres estem amatents doncs davant nostre encara es pot veure l'inic de lo Canal com es conegut a Cellers aquesta obra. Hi ha una esplanada d'uns 10 metres força respectada per la vegetació, penseu que estem parlant de 100 anys abans quan es va fer aquesta exploració. Lo Canal es manté planer, l'anem seguint sense un camí definit però no es passa malament.

43 min Un barrancot travessa l'esplanada de l'antic canal i hem de cercar el millor pas a l'esquerra. Anem paral·lels al barranc de Moror.

Barranc del Moro

58 min S'ha acabat la cata. Tenim dues opcions: Retornar pel camí que hem vingut, o explorar una mica. Prenem aquesta segona opció. Hi ha un corriol que davalla cap al barranc que tenim sota que volem travessar. Aviat el corriol desapareix i ens hem de cercar la vida davallant amb compte cap al fons de la llera.

1 h 05 min Assolim la llera. Remuntem uns metres i albirem un pas dels animals que puja pel coster del davant. Cal tenir present que aquest indret està amb neu i fang i cal caminar amb cura. Hem travessat el barranc de Moror, però quan estem dalt ens adonem que hi ha un altre torrent, el barranc dels Alberons que cal davallar. Al costat hi ha una pleta. Baixem sense dificultats, seguim la torrentera i aviat ens enfilem amunt. El barranc queda tallat i descendir-lo exigiria rapelar-lo. Anem pujant.

1 h 11 min Sortim a un camí carreter amb un camp davant. Anem a la dreta baixant. Ens incorporem a una altra pista més important i anem davallant sense gaire problemes d'orientació.

Barranc dels Alberons

1 h 36 min Entrem al poble de Cellers i ens deixem perdre pels seus carrers. Arribem fins l'església i continuem avall. En la part inferior del poble, sobre la carretera hi ha un corriol herbós que em torna al barranc de Moror.

1 h 43 min Travessem per sota de la via aprofitant el pont erncara que ens cal aplanar. Un cop hem travessat el pont de la via per sota, giro a la dreta i faig cap a la carretera que segueixo a la dreta.

1 h 48 min Arribo al trencall on he començat la travessa.

Cata del barranc del Bosc

Aparquem en l'entrada/aparcament en la carretera vella del Barranc del Bosc en el km 71,9 de la carretera C-13, abans del túnel. Agafem el camí que s'enfila cap al barranc del Pont, per sota del pont de la via. A la dreta tenim la majestuosa paret de la roca Regina. Imposa. Ens anem endinsant en el barranc del Bosc que resta als nostres peus.

La roca Regina entre la boira en l'extrem de la cata

30 min El camí davalla una vintena de metres. Aviat el camí planeja i tira a l'esquerra, però nosaltres anem a la dreta. Aviat tenim davant una gran osca en la roca amb una profunditat d'uns 20 metres amb una amplada d'uns quatre metres que ens porta al final de la cata on podem veure els forats que van fer per instal·lar els darrers cartutx de dinamita. Coordenades UTM: 31T  x=324798  y=4656858 Retornem pel mateix camí.

57 min Arribem a l'aparcament de la carretera vella.

Cata de la font de les Bagasses

Aparquem a la font de les Bagasses (km 70,5 de la C-13). Travessem la carretera i cerquem el pujador que s'enfila en un primer tram encimentat i de mal pujar. Per aquí puja el camí al llogarret de Rúbies encara que la carretera va tallar l'accés normal. Anem pujant pel camí.

20 min Arribem a un paratge desproveït de vegetació. coordenades UTM: 31T  x=325073  y=4655553Per la dreta arriba l'antic canal, costa de distinguir-lo. Per aquí arriba el carreranys enfitat del pas equipat de Roca Llisa (són 335 metres) per anava lo Canal cap al sud fins un barranc. Avui he seguit el barranc cap al nord. (són 215 metres) que faig entre boscúria (6 minuts).

Per obtenir els tracks:

De la cata de Cellers:

De la cata del Barranc del Bosc:

De la cata de la font de les Bagasses: