ASCENSIÓ AL PIC ASPE

Avui tenia una sortida col.lectiva amb la meva entitat, el Centre Excursionista de Lleida. El lloc que vaig escollir és el pic Aspe perquè és un pic preeminent malgrat la seva modesta alçària, (2645 m.) i no hi havia pujat mai. Quan preparava la sortida pensava que ho seria més compromés, però la practica m'ha demostrat que és un camí d'aquests de posar un peu darrera de l'altre. No hi ha un camí marcat com una avinguda, com està passant a molts cims del Pirineu, però hi ha rastre i moltes fites. Cal anar mirant el terreny per ascendir-hi.
Hi ha un tram amb una sirga que a l'anada me l'he saltat però tampoc passa res doncs uns metres més enllà es pot baixar sense dificultats.
Una excursió prou interessant amb una visió de conjunt molt interessant del Pirineu Aragonés.
Cim rellevant del Pirineu aragonès, imprescindible en qualsevol carnet excursionista que preu-hi.
Dificultat: Entre baixa - mitja. La principal dificultat és el desnivell i caminar per senders no sempre evidents.
Distància: 10,2  km
Desnivell:  1200 m.
Temps:  3 hores 25 (pujada) + 2 h 30 (baixada) =  5 h 55 min.
Itinerari lineal.
Ens situem en l'extrem de l'aparcament (1585 m.) de l'estació de l'estació de Candanchú (N-330a). El primer tram d'aquest recorregut passa per pistes d'equí i no es gaire interessant.
Resulta interessant mirar el pico Torazo i una coll que el separa de les estribacions de la Zapatilla. Es per on pujarem.
Podem anar per la pista central però potser és millor anar guanyant alçada per la pista que tenim a l'esquerra.
16 min. Acaba la pista d'esquí però podem seguir un sender que surt de l'extrem. Enllacem amb una altra pista d'esquí. Pugem per una pista diagonal molt pendent.
1 h. Travessem entre el Tobazo que tenim a ll'esquerra i el contrafort de la Zapatilla.(1943 m.). Seguim una pista d'esquí.
1 h 14 min. S'acaba la pista i davant tenim el pic Lecherines amb uns bella silueta en la que destaquen dues tonalitats: Un color gris superior i un color més rogent sota. En aquest punt agafem un sender a la dreta. Encara no albirem el pic Aspe que es troba en la vall de l'esquerra.
1 h 27 min. El camí gira a l'esquerra. Nosaltres no ho vam veure i van tirar amunt.
Resulta que hem de devallar una quinzena de metres i hi ha un sirga que facilita aquest descens. Com ens el vam passar vam baixar igualment per unes esgraonades.
Coordenades UTM: 30T  x=700164  y=4737980 2149 m.
Ara ja estem a la vallada de l'Aspe. Davallem uns metres fins un pla i ens toca un bon tirapits.
2 h 47 min. Assolim un coll secundari (2368 m.). Davant ja tenim la darrera canal cap al coll cimal.
Enlloc d'agafar la canal directament el que fa el camí - que llest que és - és tirar una mica a l'esquerra i guanyar alçària i dirigir-se finalment cap a la canal descomposta que només ataca els darrers metres que es fan més feixucs.
3 h 17 min. Coll cimal (2583 m.). Per l'esquerra s'incorpora el camí que puja de la vall d'Aisa (un nou repte¿?).
Ara només queda una fàcil rampa amb que assolim el cim.
3 h 25 min. Cim de l'Aspe (2645 m.) amb una visió privilegiada al voltant del Pirineu aragonès: Destaca el Midi d'Ossou, Balaitous, Frondielles, Pics de l'Infierno, Anayet, Collarada, Pala d'Ip (un plaer pels ulls) ... i tants d'altres que ara de memòria no puc recordar.
Vam baixar en 2 h 30 min. ssegons el track que em va passar Lluïsa Huguet.