CAMPAMENT VALL DE SUSA (4ta part): FORTI DE NUVOLE: MONT CHABERTON

El temps és molt just però el Joaquim i jo ens arrisquem a pujar al Mont Chaberton. Matinem i tenim sort... ens escapem de la pluja. El Mont Chaberton és una d'aquestes muntanyes que enganxen. Puges sense saber gaire coses d'ella i acabes buscant per internet, llegint un llibre en italià i pensant que donaria per una projecció del Centre.
En el seu cim hi ha el que fou anomenat La fortalesa del núvols i és la més elevada de tota Europa (els italians sempre exagerats diuen del món). Van vendre que era inexpugnable però no va durar ni un dia... però avui no toca.
Característiques:
Dificultat: Mitja, pel desnivell ja que el camí és sempre molt evident.
Desnivell:  1300 metres.
Distància:  15,4  km.
Inici i final: Col de Montgenevre.
Temps total: 6 hores. 15 minuts.
Valoració: Molt interessant.

Descripció de l'itinerari:
Ens situem en el coll de Montgenevre o Montegenebrino. Actualment està situat a França però fins l'any 1945 havia estat italià.
No cal arribar a un obelisc per recordar que Napolió havia construït la carretera encara que ja els romans amb les seves legions ja hi havien passat. Una mica abans agafem una pista a la dreta (est). 1 km. més enllà aparquem a la vora de la carretera i prenem una pista que surt a l'esquerra (cartell).
Anem seguint la pista per on va un GR amb marques blanques i vermelles. El GR fa alguna drecera. Davant tenim els penya-segats del Chaberton.
40 min. Travessem el barranc de Rio Secco i ens enfilem cap al vessant oposat per accedir al coll de Chaberton. Passem per les restes del Refugi de les 7 Fontains que es va endur un allau.
1 h 30 min. Arribem al coll de Chaberton (2628 m.). A l'altre costat veiem la vall de Clot dels Morts o Val de Morino (producte d'un enfrontament entre França i Sardenya per allà a finals dels segle XVIII). Per aquí puja una pista feta per construir la Fortalesa.
A l'esquerra hi ha una construcció defensiva però nosaltres anem a la dreta per un sender magníficament marcat. Aviat trobem una altra edificació militar malmesa amb un rotllo de filferro de l'època. Més amunt trobem dos búnquers que dominen aquest coster.
Una mica més amunt trobem una línia de filferro amb estaques que fan veritablement por i això que han passat 70 anys de la seva funcionalitat. No hi ha millor exercici per esdevenir un pacifista que caminar entre aquesta ferralla.
3 h 30 min. Arribem al cim del Mont Chaberton (3131 m.). És pla però en el seu vessant de llevant hi ha vuit torres on havia instal·lat vuit canons protegits per la muntanya... baixem per l'esquerra. La presència de l'homenis militaribus s'estén per tot arreu. Construccions, refugis, casernes, l'arribada d'un telefèric ... anem passejant. Val la pena pujar per la
cinquena torreta on es pot pujar fins dalt per una escala de caragol. La torre del canó del costat fou la primera que fou volada pels morters francesos el 20 de juny de 1940. Tot un museu per la pau. Un vèrtex ens recorda els morts/herois de la batalla. El 25 Italià i França firmaven un armistici.
Trac trobat per internet:

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

LA POLÈMICA PASSAREL·LA DE MONT-REBEI

ELS EMBOSCATS DE TUIXENT: ESPLUGA DEL SOLA - ESPLUGA DEL QUICO - CABANIL

VESTIGIS DE LA GUERRA CIVIL DE CERVIA DE LES GARRIGUES: OBSERVATORI DE LA PUNTA DELS MARQUESOS I TRINXERES DE VALLSEQUES

TRAVESSA MUNTANYES DE PRADES: DE LA FONT DE LA TEULA - CASA DEL TILLAR A PRADES

UN PATRIMONI PER DESCOBRIR: LES PEDRERES D'ASPA. AVUI LA PEDRERA DE L'ASTOR

JUNCOSA: ITINERARI CIRCULAR CERCANT LA COVA XEPERA (ERMITA TROGLODITICA DE SANT JOAN)

JUNCOSA, EL MIG DEL MON: ERMITA DE SANT JOAN

DOCUMENT: NOVETAT SUPERBA SOBRE EL LLISTAT PRESONERS SEU VELLA

WOW!!!! 2a NETEJA DE CAMINS DE LA SERRA DE LA LLENA

RECORREGUT DE MEMÒRIA HISTÒRICA DEL BARRI DE LA NOGUEROLA 1936