PER LES CANALS PERDUDES DEL CLOT DE VILAMALA

Una de les excursions superbes que hi ha al Solsonès és la travessa del Clot de Vilamala (un altre dia l'explicaré) però l'altre dia teníem una estoneta i vam decidir baixar fins al Clot de Vilamala i pujar per una canal que no crec que no tingui ni nom. Una via d'escalada hi passa per la vora i crec que hi pot donar nom: El camí dels Amalalivons, així que li direm la canal del Camí dels Amalalivons.
És una excursió curta i amb un toc salvatge. No apta per amants dels senders sense aventura. Ara l'entorn és meravellòs.
Dificultat: Sense ser difícil, alta.
Desnivell:  280 metres.
Distància: 3 quilòmetres
Inici i final: Corba dels Fenerals, abans de Coll de Jou (coll de Port)
Temps total: 1 hora 30 minuts
Valoració: Reservada als aventurers.
Descripció d'itinerari:
Sortim de la corva dels Fenerals (1435 m.) situada passat el km. 21 de la carretera de Solsona a Sant Llorenç de Morunys pel Coll de Jou (LV- 4241). Prenem la pista que davalla.
6 min. Deixem la pista per prendre el camí vell que surt a la dreta i esdevé una drecera.
10 min. Fem cap de nou a la pista que abandonem aviat en entrar en la carena a Sobol i prenem un carrerany que marxa a la dreta. Seguim unes fites i uns punts de color groc.
16 min. Arribem a la carena de serra Llarga per on descendim. A la dreta podem veure un cotxe estimbat que segons la llegenda fou un suïcida que s'aboca cap al principi des des de la corba dels Fenerals. Deixeu el cotxe ben frenat que no sigui que els alamalibons us facin una mala jugada.
24 min. Abandonem la carena i prenem un corriol que davalla per la dreta.
El sender davalla decididament fins a buscar el Clot de Vilamala (32 min.). Continuem aigües avall.
42 min. Arribem a una nova barrancada i prenem un corriol per la dreta. Abandonem el sender i seguim un corriol que ens duu a l'inici de la via. Ara anem pel mig del torrent grimpant entre els blocs de l'ombrivol torrent. En una clariana veig una possible alternativa per sortir per l'esquerra i voltar la via del Mussol Gris però avui està tot moll i seguim barranc amunt.
1 h. Placa tombada d'uns 40 metres per on grimpem sense gaires dificultat (II grau d'escalada). Potser II+ amb la roca molla. Alerta als còdols que volen viatjar sota els nostres peus i mans.
1 h 10 min. Collet on acaba la canal. Araestem a la serra Curta. A l'esquerra hi ha un turó que anomeno Mussol gris (nom de la primera via d'escalada que hi puja). On vam anar a esmorzar.
Des del coll estant grimpem un mur carener d'uns 25 metres, atenció als còdols traïdors. seguim per la carena.
1 h 25 min. Arribem al revolt dels Fenerals on hem començat la travessa.