DARRERA CAMINADA DE L'ANY: PELS VOLTANTS DE TRAGÓ

S'acaba l'any 2014 i arribarà el 2015. La veritat és que el canvi d'any no em comporta gaires mal de caps...
Avui he fet una excursió on m'he endut una sorpresa molt agradable. He trobat un sender que uneix el poble de Tragó amb l'altre costat de la serra de Montdevi. Un camí perfectament fitat i net. Sembla obra dels amics del Camí de Muntanya. Cal felicitar-los per la feina feta. Llàstima que les seves "bones obres" les haguem d'anar descobrint com el que troba un tresor amagat.
Es tracta d'una excursió superba (encara que no porta enlloc) però ens permet descobrir un racó de la nostra geografia. Un racó inèdit.
Dificultat: Mitja. El sender es prou evident. Cal fer l'itinerari d'anada i tornada.

Desnivell:   650 metres.
Distància: 12,8  km.
Itinerari circular
Inici i final: Cementiri de Tragó
Temps: 2 hores 32  minuts. (anada) - 1 hora 53 minuts (tornada)

Aparquem al costat del cementiri nou de Tragó i prenem la pista que davalla cap al poble. Baixada  forta no recomanable per vehicles normals.
8 min. S'acaba la pista i continuem per un sender. Aviat començo a trobar teules i totxanes de les primeres edificacions del poble de Tragó. El poble fou obligat a abandonar quan es va construir l'embassament de Santa Anna però l'exercit espanyol venia molts cops a fer practiques d'artilleria per la zona i no m'estranyaria que es dediquessin a malmetre les cases. A l'ermita romànica de Santa Llúcia vaig trobar una bomba encara incrustada a la paret. Avui he trobat per arreu restes de bombes i una bomba amb tota la carcassa.
20 min. Arribo al poble de Tragó (370 m.). L'església s'entesta en no caure. Resta en peus el campanar i una part de l'absis. Veiem unes fites pel migs de les cases caigudes. Tragó deuria ser un poble força gran.
29 min. Les fites em porten a l'ermita del Castell que roman en peus però té una part lateral força malmesa. Pujo dalt del serrat del Castell (33 min. - 457 m.). Bona visió que em permet veure a l'altre costat unes fites que indiquen un camí. Baixo de nou a l'ermita.
37 min. Ermita. A l'esquerra de l'ermita mig picat a la roca hi ha un corriol que segueixo.
Passo pels costat d'una antiga muralla i continuo fins al peu del cingle del castell on retrobo les fites que vaig seguint. Van guanyant alçada dibuixant ziga-zagues.
50 min. Arribo a una mena de collet. A la dreta tinc el barranc que surt de Tragó. Observo que les fites tirem amunt.
1 h 02 min. Arribo a un collet (serra de la Guitarra). Veig una fita a l'esquerra però no sé veure sender així prefereixo seguir el camí que porto que puja fent marrades molt evidents. Des del collet el sender marxa a la dreta.
1 h 10 min. Passo a tocar d'una pleta.
1 h 13 min. Per l'esquerra surt un corriol que correspon al sender que va a la pressa de Canelles pel pas de la Savina o per Roca Foradada.
1 h 34 min. Arribo a la part superior d'un contrafort. El sender gira a l'esquerra i amunt. Mentre que veig una fita que va a la dreta (potser cap a l'ermita de Santa Llúcia).
1 h 40 min. Vaig uns metres arran d'un cingle. Al començament hi ha una petita cova. Dalt veig una bella agulla.
1 h 42 min. Per la dreta surt el camí al cim del Tossal dels Ossos, punt més alta de la serra de Montdeví.
1 h 45 min. Passo a tocar de l'agulla.
1 h 48 min. Mirador excepcional que em permet perdre la visió sobre la Llitera. Veig el poble de Nachà, el tossal de Sant Quiri, el Portal del Pirineu - als seus peus, un poble que podria ser perfectament Estopinyà. Al sud hi ha calitja que em deixa entreveure la plana i el tossal cònic de Montmaneu.
1 h 50 min. Arribo a la carena de Montdevi pel coll de la Magra (819 m.) i vaig per l'altre vessant que està poblada primerament de pins. Després algun roure i alzines.
2 h 03 min. Clariana que em deixa veure la central de Canelles i el Pirineu on destaca la Penya Montanyesa, el Cotiella i el Turbó que sembla tapar l'Aneto.
2 h 14 min. Surto a una pista que segueixo.
2 h 32 min. La pista fa cap al coll de Campell (819 m.)on puja la pista procedent de la central de Canelles i va als Masos de Millà o Alberola.
Tornada:
Ho faig pel mateix camí. Aquí hi ha un breu resum.
35 min Carena de Montdevi.
38 min. Passo pel peu de l'agulla.
1 h 35 min. Estic de nou al poble de Tragó (davant de l'església).
1 h 53 min. Arribo al cementiri nou de Tragó.
Aproximació:
Cal arribar-nos al poble d'Ivars de Noguera. Per la part baixa prenem una pista de terra. Cartell que ens indica cap a l'embassament de Santa Anna.
7,9 km. Deixem a l'esquerra l'entrada al llogarret de Boix que també fou abandonat en construir-se l'embassament.
13,2  km. Trencall a la dreta cap a Alberola per l'Obaga.
15,2 km. Trencall a l'esquerra al Monestir de Vallverd.
16 km. Trencall a la dreta cap a Alberola pel pas del Llop.
16,8 km. A l'esquerra veiem el cementiri nou de Tragó on acaba la pista que està bé. Es pot baixar 400 metres més avall.
Per si voleu obtenir el track:

1. Si al Portell t'haguéssis enfilat a la dreta, per la Cresta dl Montdeví, hauries fet cim!!

1. Si hagués pogut però és un terreny molt brut i només pots caminar per camins. La resta és selvàtic. A la cruïlla que vaig arribar crec que hi ha un corriol humà que permet pujar fins a dalt.