8na CAMINADA POPULAR DE TUIXENT: PER LES FONTS DEL POBLE

Un altre any muntant la Caminada popular de la Festa Major de Tuixent. En aquesta ocasió hem estat 30 participants (tot un èxit doncs hem doblat la mitjana d'altres anys). Mentre l'ajuntament continuï confiant en nosaltres ho anirem fent amb molta il·lusió. Faltaria més encara que jugar contra el ball de la nit és molt dur.

Valoració: Interessant encara que cal conèixer la zona per seguir l'itinerari.

Dificultat: Baixa.
Desnivell: 340 m
Temps: 3 hores.

Primer vam començar amb una explicació per part del Josep Badia de cal Farragetes sobre com va arribar l'aigua al poble per allà a l'any 1859 segons es pot llegir a la placa que hi ha a la plaça de Dalt (Font de Coll,  Coordenades UTM 31T x=381734 Y=4676397).
Baixem a la plaça Major on hi ha una altra de les 5 fonts que es van construir al poble per repartir l'aigua entre tots els barris.
Vam comentar farà uns 35 anys havia hagut damunt de la font una escultura de Neptú però el jovent del poble un dia de festa major s'hi van penjar, la van tirar i esmicolar.
(Font de la Plaça Major, Coordenades UTM 31T x=381688 y=4676399).
Baixem pel carrer de Santaló que és el que surt a la dreta, a tocar dels horts del poble.
4 min. Arribem a la font de Cal Cerni que donava aigua als tuixents de la part baixa del poble. Recordar que en aquell temps a Tuixent vivien uns 800 habitants. (Font de cal Cerni, Coordenades UTM 31T  x=381660  y=4676400). Continuem baixant per la GR 7, pel camí ral a la Seu d'Urgell.
11 min. Sortim a la carretera que travessem. Poc després passem el pont de la Venseca i uns metres més enllà agafem el camí antic que vorejava els camps. Actualment està un xic brut de vegetació.
21 min. Sortim a la pista del Carreu. Indiquem on es troba el .
32 min. Arribem a la casa del Carreu on tenim el plaer de trobar-nos a la Lourdes que ens deixa veure la font del Carreu i el seu hort. La font del Carreu agafa l'aigua de més amunt i ve conduïda per un tub. Abans dels aiguats de 1982 havia hagut per les rodalies una font de Ferro però va desaparèixer, encara que en un camp proper apunta una possible font. (Font del Carreu, Coordenades UTM 31T  x=381032  y=4675601). Tirem per la pista amunt.
40 min. Sortim a la carretera que creuem i agafem una pista que s'inicia uns metres més avall.
1 h. Abandonem la pista i agafem un carrerill que baixa a l'esquerra vers un prat que travessem anant a la dreta. Davant tenim el barranc del Prat de la Morella (en el mapa de l'ICC està mal indicat) i baixem uns 30 metres sense sender fins arribar al fons del barranc. Anem avall per un sender.
1 h. 08 min. Font del Prat de la Morella. Antigament tota l'aigua del poble venia d'aquesta font però amb els habitats de neteja més exigents el poble es quedava sense aigua i es va tenir que fer la captació de la font de l'Aigüeta. (Font del Prat de la Morella, Coordenades UTM 31T  x=381842  y=4675118).
1 h 23 min. Tornem a la carretera. Hem anant vorejant els prats de sota.
Anem per l'asfalt.
1 h 33 min. Arribem a la font del Regatell que és la font més concorreguda de Tuixent encara que els tinc que avisar que estrictament no es tracta d'una font sinó d'una captació de l'aigua que baixa de la font de l'Aigueta.
Hem programat una sortida curta i una de més llarga. Els que volen poden tornar a Tuixent pel camí vell o per la carretera. (Font del pont del Regatell, Coordenades UTM 31T  x=382280  y=4675387),
Anem pujant per la pista que va al coll de Mola i a Gòsol.
2 h 11 min. Font dels Planells de Sastró, encara que tampoc es tracta d'una font sinó una captació de la font de l'Aigueta que proveís el poble de Tuixent. (Font dels Planells de Sastró, Coordenades UTM 31T  x=384083  y=4675419).
Baixem pel camí vell que surt a la dreta de la font.
2 h 18 min. Font dels Passants. Es tracta d'unes petites escorrialles que baixa per l'esquerra. Hi ha posada una teula per aprofitar l'aigua. (Font dels Passants, Coordinades UTM 31T  x=383736  y=4675235).
2 h 22 min. Pont del Molí del Ciment que podem observar enrunat a l'esquerra. Travessem el rierol de Mola.
2 h 28 min. A l'esquerra surt el camí a la palanca de la Plana que va malmetre els aiguats de 1982. Al costat havia la font dels Capellans que segons deien era la millor de tot el terme on els capellans duien als escolans i els hi donaven xocolata per berenar. Curiosament, malgrat haver desaparegut encara apareix en el mapa de l'ICC.
2 h 35 min. Font del Marxant, a la dreta del camí. Abans baixava per unes escorrialles però ara ha baixat el nivell i surt casi a ran de terra. Hi ha també una teula per facilitar beure-hi. (Font del Marxant, Coordenades UTM 31T  x=382709  y=4675278).
2 h 38 min. Font de la Molgosa que forma un dipòsit d'aigua de més de 5000 litres encara que ara no s'hi pot beure. De fet a la gent de Tuixent no li agradava la font perquè havia vist salamandres banyant-se. Font de la Molgosa, Coordenades UTM 31T  x=382472  y=4675415) Seguim la pista.
2 h 43 min. Sortim a la carretera. Agafem el
camí vell que va per la dreta.
2 h 50 min. Sortim de nou a la carretera que travessem.
2 h 56 min. Creuem per darrera vegada la carretera i entrem al poble.
3 h. Arribem a la plaça on hem començat la caminada i hi ha un pica-pica molt complert pels caminants.
Fins el proper any!!! I gràcies als assistents per venir !!!!