TRAVESSA DE LA SERRA DEL MONTSANT

El primer diumenge d'octubre em toca organitzar la travessa de la serra del Montsant amb l'autocar del CEL i sinó m'espavilo no la tindré preparada. De fet ja vaig venir un dia a l'ermita de Santa Magdalena però només aparcar va començar a ploure i vaig veure que no parava i era millor tornar un altre dia. Ha passat tot l'estiu i el més calent a l'aigüera. Així que avui et tocarà fer la travessa d'anada i de tornada.

Breu descripció de la travessa:
Ermita de Santa Magdalena - Pi de la Carabasseta - Toll de l'Ou - Carena de la Serra Major - grau de l'Agnet - Morera de Montsant - Grau de la Grallera - Serra Major - Toll de l'Ou - Punta dels Pins Carabassers - Grau del Llop - Ermita de Santa Magdalena.

Característiques:
Valoració: Recorregut interessant. Ideal per enllaçar els pobles d'Ulldemolins i la Morera.

Dificultat: Alta per la llargada de l'itinerari. Es pot fer perfectament en dues etapes.
Desnivell: 1300 m
Distància: 21 km.
Temps: 7 hora 24 minuts
Itinerari circular que fa una forma de gran vuit.

Descripció de l'itinerari:
Surto de l'aparcament de l'ermita de Santa Magdalena (700 m.). Cauen 4 gotes però tinc que tirar amunt.
Segueixo les marques blanques i vermelles d'una derivació del GR núm. 171. El sender s'enfila dret per l'anomenat Grau del Pi de la Carabassdeta. Sento gent que canta els segadors al peu d'una impressionant estelada que han penjat d'un cingle. No me'ls trobo mentre pujo. Els núvols no em deixem fruir de l'entorn.
42 min. Surto a la carena, a tocar del Pi de la Carabasseta (1026 m.). A l'esquerra veig la Punta dels Pins Carabassers on pujaré de tornada.
Ara em toca baixar. El Pi de la Carabasseta és una important cruïlla de camins i cal estar amatents a seguir les marques blanques i vermelles. Hi ha un característic pal dels que per allà els anys 60 van posar el Reus Deportiu i tant ajuden a orientar-nos.
Ara em toca baixar cap a les barrancades interiors de la serra. El camí no baixa directe sinó que va fer marrades.
1 h 16 min. Arribo al barranc principal. Un corriol em dur fins al Toll de l'Ou (840 m.), la veritat que havia estat fa molt anys però no el recordava. Em va defraudar una mica "doncs me l'imaginava més gran". És un paratge amb bastant anomenada, havia companys que s'havien banyat però ara a l'acabar l'estiu només són un parell de tolls.
Ara em toca pujar, sembla una etapa del tour.
1 h 25 min. Per l'esquerra s'incorpora el GR núm. 171 que procedeix de l'Albarca. Anem recte amunt.
Inici grau de l'Agnet
1 h 40 min. Passo un curiós pas per una escletxa que em duu a la carena que seguiré. De fet intueixo que vaig per una carena fa que la boira domina la part alta de la muntanya i veig que els vessants laterals davallen. És una sensació un xic desagradable però no em toca més remei si vull preparar la sortida. A més el GPS em dóna força seguretat.
2 h 10 min. Arribo a un cruïlla. Per la dreta vindré al tornar. Vaig per l'esquerra seguint les marques.
2 h 13 min. Arribo a una important cruïlla de senders. Per l'esquerra arriba el GR- 174.1 que ve de Cornuedella de Montsant. Anem a la dreta. Estem en la Serra Major 1130 m.).
2 h 16 min. Nou pal indicador. Per l'esquerra baixa el grau de l'Espinós i per l'esquerra per de l'Agnet que segueix el GR. Vaig tot emboirat.
2 h 30 min. Arribo a l'inici del grau de l'Agnet. És tracta d'una canal prou costeruda on cal baixar amb cura. Hi ha poques marques de GR per un dia boirós. Crec que no és el millor grau per baixar amb la gent de l'autocar.
Un cop he baixat el canal el sender tendeix a tirar a la dreta. La boria ara em queda alta però encara no veig el poble de la Morera.
3 h. Arribo a la cruïlla dels graus de la Grallera i de l'Espinós. Tiro cap al llogarret de la Morera que ja veig a sota.
3 h 5 min. Arribo al dipòsit (770 m.). Esmorzo i torno a tirar amunt en el camí de tornada. En arribar a la cruïlla vaig a l'esquerra.
3 h 25 min. Deixo a l'esquerra el trencall cap al grau de l'Espinós (que no recordo haver fet mai) i continuo cap al de la Grallera que he fet força cops però crec que serà el millor per la propera caminada.
3 h 31 min. Superem el grau de la Grallera que és prou bonic, encara que no majestuós, com d'altres passos del Montsant. Aquest grau permet el pas d'animals de peu rodó. Vaig per un vall per un camí molt ample.
3 h 48 min. Cruïlla. Vaig recte. Segurament hagués estat millor anar per la dreta doncs hagués anat per una careneta i ara vaig pel fons d'una clotada on el camí s'acaba perdent.
4 h 13 min. Enllaço amb el camí que he seguit a l'anada (punt 2 h 10 min del camí d'anada). Vaig a l'esquerra per la carena de la Serra Major. Ara els núvols s'ha aixecat.
4 h 40 min. Pas de l'escletxa. Començo a davallar.
4 h 51 min. El Gr se'n va per l'esquerra. Continuem baixant.
5 h Arribo al Toll de l'Ou i ara em toca tirar amunt. Sembla unes muntanyes russes de fireta.
5 h 25 min. Per canviar el camí de pujada agafo un corriol que em surt en un revolt.
5 h 30 min. Arribo a la cova del Madalenet, una balma curiosa. La vorejo per la dreta, ara sense camí, i amunt.
5 h 40 min. Surto a la carena on trobo el camí principal i m'encaro cap a la Punta dels Pins Carabassers, a l'esquerro. Miro d'anar per la carena. Error. Millor anar pel sender.
6 h 20 min. Assoleixo el cim de la punta dels Pins Carabassers (1055 m.). Espectacular visió sobre el poble d'Ulldemolins i el riu Montsant.
Ressegueixo el camí de pujada i trobo un tradicional pal de Reus Esportiu. M'indica que hi ha el grau del Llop que baixa a l'ermita de Sant Antoni. Crec que no l'he fet mai així que vaig a explorar.lo (6 h 25 min.).
És una canal dreta i salvatge. Per la part superior el sender no és gaire evident amb algun tram intuïtiu.
6 h 39 min. Font del Rabassa que forma un bassiol. Ara el camí esdevé menys dret i es decanta cap a la dreta.
6 h 52 min. Grau del Llop que forma un parell de giragonses.
7 j 10 min. Arribo a les Fontanelles on hi ha un dipòsit. Surto a la pista que va a les Cadolles Fondes. Vaig a la dreta.
7 h 14 min. Tot just abans d'arribar a l'aparcament de l'ermita de Sant Antoni agafo un sender que surt per la dreta.
7 h 24 min. Arribo a l'ermita de Santa Magdalena.


Trac del recorregut:

 

Comentaris