BATALLA DE L'EBRE: CIM DE LA MORT I EL PUIG DE L'ALIGA

Tal com he explicat al post anterior de la punta Targa i el vèrtex Gaeta avui ha estat un dia de molt mal temps. Finalment m'he decidit anar a fer aquestes dues excursions. La pujada al cim de la Mort i el Puig de l'Àliga ha estat una excursió molt curta però calia fer-la doncs ja havia estat en els altres cims de la batalla de l'Ebre.
Primer de tot cal diferenciar el puig de l'Àliga amb la sortida que vaig fer a la Punta de l'Àliga també molt propera.
Característiques:
Valoració: Proposta interessant per recórrer escenaris de la batalla de l'Ebre encara que durant el recorregut només trobarem un tram de trinxeres.
Dificultat: Baixa.
Desnivell: 190 m.
Distància: 5  km. 
Temps: 1 hores 16 minuts
Itinerari circular.
Descripció de l'itinerari:
Sortim del coll de la Font (465 m.) i agafo una pista que puja cap a llevant. Hi havia hagut un abocador de runa i els primers metres no tenen gaire encant.
10 min. Abandono la pista i agafo un corriol que surt per l'esquerra. Hi ha marques blaves en forma de ferradura que m'acompanyaran bona part de la travessa.
12 min. Arribo al cim de la Mort (483 m.). Des d'aquí dalt es domina el poble de Gandesa i va ser un dels emplaçaments més propers que es va assolir en l'ofensiva de la batalla de l'Ebre encara que cal recordar que ha haver combats en el cementiri de Gandesa. Cal entuir els combats que es van produir en aquesta carena on per una part els republicans defensaven al posició per la nostra dreta mentre que els sollevats intentaven recuperar-la atacant per l'esquerra.
M'ha sorprès l'excepcional visió que tenim des d'aquí de la serra de Cavalls, Mola d'Irgo, la serra de Pàndols i el Puig Cavaller. Continuo per la carena que va contornejant les elevacions per l'esquerra i per la dreta (aquí tapat del fort vent).
26 min. Coll. Deixo per un moment el sender i m'enfilo a un turó que hi ha a la meva dreta. Travesso trinxeres que envolten el turó.
28 min. Assoleixo el cim del Puig de l'Àliga (482 m.) on trobo una fusta clavada al cim amb un curiós dibuix. Retorno al coll saltant diferents línies de trinxeres.
Ara em toca anar baixant. Aviat arribo a un camp d'ametllers i oliveres on trobo un camí carreter.
40 min. Abandono les marques blaves amb forma de ferradura que se'n van per un corriol a l'esquerra i segueixo el camí carreter.
42 min. Surto a la pista principal que segueixo a la dreta. Davant tinc el coll per on vaig passar quan baixava de la serra de Cavalls i vaig remuntar cap a la Mola d'Irgo. Vaig per la pista principal que recorre la vall de Carroves. Hi ha força masets escampats per les vores.Al final observo una curiosa sènia que pujava l'aigua d'un pou.
55 min. Travesso la carretera de Gandesa al Pinell de Brai. Aviat per l'esquerra surt un camí carreter que agafo. Faig cap a una planta d'ametllers i oliveres. Vaig seguint un corriol que puja per l'esquerra d'una barrancada.
1 h. Arribo a l'Àrea de pic-nic de la Fonteta que travesso. Creuo la carretera que davalla a la Fontcalda i pujo un camí carreter costerut. Vaig pel GR-171 que vaig recórrer fa molts anys.
La pista acaba esdevenint un camí. Per la dreta hi ha la carretera que puja paral·lela.
1 h 16 min. Arribo a la pista on tinc el cotxe aparcat.
Aproximació:
En la carretera C-43 de Gandesa al Pinell de Brai en el km. 12,1, passat el coll de la Font hi ha un trencall a la dreta, direcció al Pinell on aparquem. L'itinerari comença en el mateix coll agafant una pista que surt en el sentit contrari del'aparcament.
Per obtenir el track:
Powered by Wikiloc

Comentaris