PER LA SERRA D'ALTERA (CAP DE PONT DE SANT OISME)

Divendres al vespre ha plogut i el company em diu que millor no anar demà a escalar així que he de buscar-me un pla alternatiu. De sobte em va pel cap tornar a fer l'itinerari que faig publicar al llibre Excursions pel Front del Pallars. Veig com el temps ha colmatat el camí que ara en alguns indrets està ben emboscat però és un itinerari superb per veure que era el cap de pont de Sant Oïsme. Si ho voleu comprendre des de la perspectiva del segle XXI, no es pot arribar a comprendre mai però des de la visió d'uns militars que volen defensar la carretera que va a la Val d'Aran i des de dalt d'un contrafort de la muntanya es domina perfectament i per aquest motiu han de fortificar plenament aquest indret amb casamates de pedra que malgrat el pas de 80 anys encara restes intactes.
La separació del front republicà i el feixista és de poca metres i podem anar d'un altra sense gaire esforç.
Proposta molt interessant si us interessa descobrir la passió per la Guerra Civil i entendre l'absurd de les guerres.
Dificultat: Mitja. La pujada pel front franquista es fa sense camí.
Desnivell: 500 metres
Temps:3 hores 47 minuts
Sortim de la carretera C-13, abans del km. 66, a tocar del càmping Zodiac on aparquem i agafem una pista que surt a la dreta.
2 min. Bifurcació de la pista. Anem a l'esquerra planejant.
5 min. La pista esdevé sender. No sempre el camí serà evident doncs hi ha molta vegetació que l'arriba a tapar.
7 min. Un corriol baixa cap al torrent. Anem amunt tot contornejant el barranc de Montnar.
35 min. Estret. Hi ha una cabana militar al costat. Coordenades UTM: 31T  x=324222  y=4651834
En aquest punt havia el front feixista que resseguia un marcat contrafort. Seguim el camí, després ens enfilarem pel coster que ens sorprendrà les autèntiques dimensions del cap de pont de Sant Oïsme.
1 h 05 min. Arribem a uns camps. Ens enfilem vers un coll que queda a la nostra dreta. Tram perdedor doncs hi ha força corriols.
1 h 12 min. Collada (574 m.) on trobem una pista. Anem a l'esquerra. Estem en l'antic camí de la Baronia de Sant Oïsme a Perauba.
1 h 24 min. Per l'esquerra surt un camí (fites) per on ens enfilem. Hi ha força fites però no sempre és evident. En algun punt ens cal grimpar. Anem voltant la muntanya per la dreta.
1 h 32 min. Tossal de Santa Margarida (678 m.) on trobem la base d'una torre de guaita que està terriblement modificada pels bombardejos que va patir durant la guerra civil. Si mirem detalladament veiem algun tram de trinxera. Darrere hi ha algun mur que correspon a l'antiga ermita romànica. Tot és un caos de pedres esberlades. Ens trobem en el punt elevat del front republicà que controlava el cap de pont de Sant Oïsme franquista.
La visió sobre la contrada és sorprenen. Davant tenim el Montsec de Rúbies on hi havia un altre cap de pont.
Retornem sobre els nostres passos fins al pas estret del front franquista. Abans d'arribar-hi observem que es tracta d'una cinglera d'una trentena de metres. Damunt ja veiem les
casamates que poblen tota la muntanya.
2 h 30 min. Estem en l'inici del Cap de pont de Sant Oïsme. A l'esquerra, muntanya amunt anirem trobant tot de casamates penjades en l'abisme per protegir aquest emplaçament. Anem sense camí, tot pujant dret amunt i abocant-nos cap al precipici buscant la imatge més sorprenent.
Anem pujant pel coster sorpresos. He ascendit molts cops però sempre en quedo meravellat.
3 h 02 min. Arribo dalt del turó que queda encinglerat també cap al sud. Aixeco el cap cap al nord i veig la carretera de la Vall d'Aran pel port de la Bonaigua a la perfecció. Comprenc per que l'ocupació d'aquest terreny esquerp encara que em costa de creure que els franquistes poguessin defensar-lo davant l'empenta dels republicans.
Baixo cap al camí, refent el camí d'anada, una mica per dins i evitant ara la visió de les casamates.
3 h 21 min. Arribo al camí inferior per on he anat a l'anada. Vaig a l'esquerra.
3 h 47 min. Arribo a l'aparcament del càmping Zodiag on he començat l'excursió.