ESTIMAT MONTSEC: CORÇÀ - CASTELL DE LLORENÇ - MAS CARLETS - PERTUSA - CORÇÀ

Avui teniem programat fer els Feixants de Carlets però la previsió meteorològica era molt dolent. Com no volia decebre als 9 companys que s'han llevat per anar al Montsec hem decidit fer una sortida alternativa. Un altre dia farem els Feixants de Carlets. Tot lo bo és fa esperar.
La proposta que hem fet ha estat: poble de Corçà - castell de Llorenç - Pla de Lluís - cruïlla de Mas Carlets (camí del Congost de Mont-rebei) - Mas de la Pardina - coll de la Pertusa - Corçà.
Sortim del poble de Corçà pel sender que puja cap al nord. Es tracta del camí de les Masies per on va el GR-1 cap a Àger.
5 min Cal Panyello. Deixem el GR-1 i agafem un trencall que surt a l'esquerra amunt. Aquest camí va ser recuperat pel Centre Excursionista de Lleida per allà l'any 1990 i vam posar uns cartells indicatius de fusta que han estat trets i ningú ens ha agraït mai la feina que vam fer. El món està ple de desagraïts.
Hi ha trams del camí que conserven el seu empedrat inicial que ens parla de la importància de la via. El camí puja fent ziga-zagues.
45 min. Sortim a una pista carenera. Anem a la dreta.
50 min. Cruïlla de pistes. Agafem un sender que surt per l'esquerra.
58 min. Arribem als Amorriadors que es tracta d'un conjunt de roques que van lliscar sobre una capa més tova formant un relleu molt especial de pedres caigudes. Sembla com si hagués hagut un terratrèmol. Ens recorda sant Urbà.
1 h 08 min Barranc de la Pardina que creuem.
1 h 12 min Deixem el camí que puja al castell de Llorenç de la Roca que deixem per una altra ocasió.
1 h 15 min Corral de Mas (1020 m.) al costat d'una extensa collada per una pista que seguim a l'esquerra.
1 h 42 min Pla de Lluís (990 m.) al peu de les cingleres de la Paret de Catalunya. Per la dreta baixa el sender del Grau de l'Onso occidental.
Una mica abans de l'acabament de la pista, surt per l'esquerra un sender cap al mas de Carlets . Els primers metres no són massa evidents. Cal anar seguint unes escadusseres fites.
2 h 06 min Arribem al camí al Congost. A pocs metres a la dreta tenim Mas Carlets. Com tots hi hem anat decidim no arribar-nos ja que el cel amenaça pluja. Anem a l'esquerra seguint el camí del Congost (GR-1)
2 h 47 min Passem pel mas de la Pardina que està mig enrunat. Els que tenim canes recordem quan havien jugat en el seu interior. A la dreta hi ha el sender que davalla a la font (pot estar seca, al camí de les antigues mines i al pas de la Rècua).
Seguim el camí que davalla al barranc.
2 h 50 min Barranc de la Pardina (525 m.). Pujada que dibuixa unes belles ziga-zagues.
3 h Pas de la Pardina. Per l'esquerra surt el camí que puja pel barranc de la Pardina. Continuem recte.
3 h 10 min Aparcament del coll de la Pertusa on dinem. Alguns de la colla van a veure l'ermita de la Pertusa.
Seguim la carretera ara asfaltada (calia asfaltar-la): Deixem a la dreta el nou aparcament.
3 h 35 min Poble de Corçà on hem començat l'excursió i complementem la circumval·lació.