CAMINAR PER LA SEGARRA: TURO DE SURO (100cims)

Fa anys recorrent Catalunya pel GR, llavors era el 7, ara és el GR171 vaig pujar a aquest modest turó segarrenc. Avui hi volia tornar a pujar per completar la llista dels 100 cims de la FEEC. Em pensava que era també el cel comarcal (el cim més alta de la comarca) però resulta que és el tossal de Galutxo. Caldrà anar un dia !!!


Sempre m'ha agradat caminar pels comalats (he llegit que els comalats són sexys) segarrencs, muntanyes arrodonides que formen una xarxa complexa de fondalades que no van enlloc. Els boscos residuals, els camps de cereal, les oliveres i els ametllers, el pedruscall, les espones de pedra... i afany de descobrir i estirar les cames.

Característiques:

  • Dificultat: Baixa encara que hi ha algun pas sense camí. Cal fer l'itinerari a la tardor ja que es creua molts camps amb cereals que no podem trepitjar. Es pot obviar la pujada al Puig on es va una mica asalvatjadament.
  • Desnivell:  260metres.
  • Distància: 7,8 km
  • Temps: 2 hores 20 minuts
  • Itinerari circular

DESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI:

Aparco a l'entrada del poble de Guardia Lada (726 m.). La toponímia aquí crec que és prou clara, Guardia (vigilància) + Lada (elevada). Posseeix un altiu castell que domina bona part de la subcomarca dels Comalats. Agafo el camí a Talavera que surt pujant en una mena de coll que forma la carretera (L-214 km 11,6) en passar per aquest llogarret. Vaig per les Eres.

A la dreta, en mig d'un camp sembrat, veig la base, del que penso que és una torre de guaita i hi vaig a posar el nas. Coordenades UTM: 31T  x=358247  y=4605275. No trobo cap informació.
6 min Retorno al camí de Talavera.
10 min Bifurcació de camins. Agafo el de la dreta abandonant el camí de Talavera. Descens molt dret. Baixo pel Solà de la Font Sobirana.
16 min Arribo al fons de la vallada. Faig cap al camí de Santa Coloma de Queralt. Vaig a l'esquerra.
20 min A la dreta del camí hi ha la font Sobirana, seca, amagada en una mena de cabana. Coordenades UTM: 31T  x=358911  y=4604682. Deixo el camó a Santa Coloma i agafo el de la dreta que puja decididament.
37 min M'incorpora al camí que procedeix del llogarret de Suró. Vaig a la dreta. Marques blanques i vermelles de GR.
39 min Deixo el GR i atenyo un camí carreter que surt a la dreta. En el punt més alt l'abandono també per un carrerany a l'esquerra.
44 min Arribo al turó de Suró (828 m.) amb un vèrtex amb diferents nivells. Només en el nivell superior podem veure el contorn ja que el cimal està recobert d'arbres.
Retornem el camí carreter que es torna un corriol.
50 min El sender fa cap a un camp de cereal. Visió privilegiada sobre els pobles de Guàrdia Lada, Cervera, Cabestany, Montoliu, Llindars ... Els Comalats es caractèritza per una munió de petits poblaments, molts cops bastits dalt de turons. Fa un dia calitjós i al fons només puc veure els Montsecs, i Port del Comte. Aquí tenim dues opcions. Anar a l'esquerra i cercar el millor tros de terra campa per baixar o anar recte i enfrontar-nos amb la massa boscosa. Jo tinc instints de porc senglar així que vaig al recte Hi ha trams que m´és difícil progressar per l'espessorall però vaig buscant el millor pas dels "javalins".
1 h 03 min Surto a una pista de terra que travesso. La meva intenció es ascendir a un modest tossal que tinc davant. M'enfilo amunt pel millor pas entre camps de terra campa. Els camps arriben fins pràcticament al cim.
1 h 11 min Assoleixo el Puig (786 m.) que tampoc té cap mena de visió ja que està envoltat d'arbusts.
Vaig baixant pels camps fent una diagonal per la fondalada del Reguer.
1 h 40 min Surto a la carretera L-214. No arribo a l'asfalt ja que agafo un camí carreter que s'enfila cap al poble altiu de la Guàrdia Lada. De sobte el sender fa cap a un camp de terra campa i vaig pujant amunt.
1 h 54 min Arribo al coll que hi ha a l'entrada de Guardia Lada. Hi ha una creu de terme de pedra prou interessant.

No deixeu de passar l'ocasió de visitar el poble. Heu de veure l'ermita de la Mare de Déu del Coll en el cementiri al cap del poble i el castell, encara que no vaig poder entrar ja que estava cobert de vegetació. Igualment heu de descobrir els carrers, carrerons amb arcs que anireu trobant. Temps total amb la visita: 25 min

Per obtenir el track:
Powered by Wikiloc

Comentaris