TOT PER EXPLORAR: CIRCULAR DEL REFUGI DE LA CORTIUDA AL COLL DE CREUS, LA CARENA, BAIXADA PER LA CANAL DE LA JAÇA I SANT POU

De vegades et penses que coneixes les muntanyes de casa nostra. Fas una excursió superba com la que he fet avui i m'adono que sóc un imbècil. Quina excursió més ben parida/traçada que hem fet. Sensacional i diferent... i el que és millor em permet descobrir noves raconades.

CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES:

Valoració: Recorregut salvatge, creatiu i d'orientació per uns indrets on us puc assegurar que no trobareu acumulacions excursionistes. Per gaudir del silenci i la solitud.

Dificultat: Entre moderada i alta, pels problemes d'orientació. Hi ha força moments que anem sense camí cercant el sender. La canal de la Jaça exigeix anar amb cura però no hi ha passos difícils.

Temps: 5 hores 11 minuts.

Itinerari circular

A Peramola agafem la pista que puja al refugi de Cortiuda. En el km 7,5 (comptant des de l'indret on agafem la carretera a Peramola) hi ha el trencall a Cal Tejan. Deixem aquí el cotxe.

Poc després deixem el trencall al refugi i anem per la dreta.

8 min Cal Bernadí, una masia de les que et tuba a terra. Impressionant. Passem per fora. Darrera hi ha una alzina monumental, a la vora d'una bassa. Passem per la vora tot enlairant-nos. El nostre sender comença aquí encara que no sigui en un primer moment evident.

15 min Trobem una tanca i un cartell que ens indica que estem en l'antic camí de Cortiuda a Gavarra. El nostre camí primer és una vella pista però aviat esdevé un sender que s'enfila muntanya amunt cercant el coll de Creus.

37 min Trobem els pals que condueien el telèfon o l'electricitat a Gavarra.
54 min Coll de Creus (1278 m.). Pel vessant septentrional davalla el camí a Gavarra (pendent per un altre dia). Anem a l'esquerra, i trobem les Tres Cistes de Coll de Creus que són tres enterraments que trobem en el coll. Coordenades UTM: 31T  x=353236  y=4662200
Agafem un camí carener que puja per la dreta (Nord-est).
1h 16 min Per la dreta s'incorpora un corriol que seguim.
1h 19 min Mirador del Tossal del Coll del Prat (1462 m.) amb una visió excepcional sobre la vall del Segre, on destaca la roca del Corb i Sant Honorat. Continuem al camí principal i continuem tirant amunt.

1 h 34 min Bifurcació de camins. Decidim anar a la dreta per un sender que ens marca ICC, error, no hi ha camí però anem baixant pel mig del bosc sense gaires problemes.
2 h Sortim a una pista. Anem a la dreta. Al fons tenim el Clot d'Aubenç que és per on segurament hauríem d'haver anat. S'aprèn dels errors.
2 h 08  min La pista fa un revolt molt marcat a l'esquerra. Recte surt un camí carreter que és per on podríem haver baixat. nar al coll Seguim la pista que cada vegada es veu més plena de vegetació.
2 h 21 min Fi de l'antiga pista forestal que ara està farcida de pins recent nascuts. No crec que tingui gaire interès excursionista. Baixem, seguint corriols, entre boixos.

2 h 39 min En un contrafort de la muntanya trobem el bon sender que està marcat amb ratlles blaves i grogues. Aquí s'inicia la canal de la Jaça que baixa sobtadament.

2 h 48 min Trobem unes cordes que ens ajuden a descendir en els passos més compromesos. Acabem fent una petita feixa. Paratge espectacular, amb baixadors costeruts. Cal seguir les marques per baixar per aquest corriol.

3 h 18 min Anem per la base d'una paret durant bastanta estona en un entorn salvatge i veritablemet sorprenent. Les marques grogues i blaves ens ajuden en aquest descens.
3 h 40 min Arribem a una balma. Cal estar atents a les marques ja que aquestes fan un gir a la dreta per sota de nosaltres. Ara el camí esdevé més planer.

3 h 43 min Trobem uns punts grocs, nous, que deuen d'indicar un sender però desconeixem on van (deures).
4 h 03min Arribo als camps de Sant Pou (escrit Santpou en molts mapes). Es tracta d'una curiosa esplanada en mig del bosc. Hi ha una cabana ensulsiada. Per l'extrem del camp hi ha un sender que no vam buscar i vam continuar seguint les marques grogues i blaves.
4  h 09 min Cruïlla de camins. Pugem encara seguint les marques blaves i grogues però com volem anar cap a la Cortiuda hem de deixar-les ja que van al Coll de Mu. Agafem un corriol que surt a la dreta. Una mica més amunt anem perdent però podem caminar per un carrerany ascendent.
4 h 19 min Fem cap al camí que puja de Sant Pou i anem a l'esquerra.
4 h 28 min Collada. Un corriol sembla marxar a l'esquerra però anem a la dreta. Camí fitat.
4 h 44 min Ens incorporem a una pista. Anem a l'esquerra.
4 h 51 min Deixem la pista i agafem un camí que baixa a l'esquerra.
4 h 56 min Fem cap a un camp que travessem amb cura.

5 h Sortim a una pista que seguim a la dreta.
5 h 03 min Cruïlla de camins. Per la dreta fem cap a Cal Bartolí. Anem a l'esquerar.
5 h 06 min A l'esquerra hi ha un trencall a Cal Tejan. Continuem recte.
5 h 11 min Cruïlla on hem iniciat el recorregut.