PER CAMINS MILENARIS QUE ES VAN PERDENT: Molí de fórnols, camí coll de Buc, fins la corva del Patraco, camí de Rubiol

Diumenge, 15 d’agost de 2021Aquesta era una volta que havia fet molts cops. És un triangle perfecte: Una hora de pujada, una hora de baixada i una hora plana. Però, feia uns anys que no l’havia fet i resulta que em vaig perdre un parell de vegades perquè el camí estava fet malvé. Avui he decidit fer-lo en dirección contrària a l’habitual per veure si podía refer millor els trams on vaig perdre el camí. A la sortida em trobo a en Josep, un corredor de muntanya – de cala Juanita – i que no conec però tinc la sort de fer tot el recorregut amb ell parlant. M’ha ajudat a refer el camí posant fites, cintes de plàstic i alguna marca de pintura. Ara no el perdria … espero que vosaltres amb aquestes indicacions també ho trobeu millor.

Descripció de l’itinerari:

Surto de la plaça de l’ajuntament i agafo el carrer que baixa a la plaça major. Veig els indicadors que assenyalen el GR7 que seguiré una estona.

4 min Part inferior del poble. Tiro a la dreta. Cartell indicatiu. Vaig per l’antic camí d’accés al poble de Tuixent.

7 min Creo la carretera. Surto a una pista i vaig a la dreta.

10 min Pont de la Venseca. Una mica després hi ha a l’esquerra el trencall al Carreu per on baixaré en acabar el recorregut. Vaig per la dreta. Pista principal.

12 min Bifurcació de pistes. Vaig per la dreta.

48 min Abandono la pista al Molí de Fórnols (GR-7), uns 5 metres d’una cruïlla i m’enfilo pel camí de Buc. Pintada en una pedra. Els primers metres són una mica perdedors encara que hi ha pintura en un parell d’arbres.

58 min Revolt a l’esquerra enmig de bosc de pi rojal. Ara comença un tram dret. L’antic camí genuí ha desaparegut i pugem per un desbrossador per on baixaven els pins en les extraccions forestals que han fet més amunt. El camí original va traçant ziga-zagues que ajuden a superar el desnivell. A la dreta ens queda no gaire lluny la pista que puja a coll de Buc.

1 h 16 min Important indret. Deixem el camí que surt a la pista i agafem un camí que puja recte. Pintura vermella i cintes en un arbre. Ara el sender no és tan evident. Cal posar cura a les indicacions (fites de pedra, cintes de plàstics als arbres i alguna marca vermella (nova) o verda (vella).

1 h 30 min Sortim a una vella pista que seguim amunt. Hi ha força arbres caiguts que molestes la pujada (la setmana següent van ser tallats per la brigada municipal de la Vansa).

1 h 47 min Bifurcació de camins. Per la dreta aniríem al coll de Buc. Anem a l’esquerra.

2  h  Corva del Patraco. Busquem un camí que està a l’extrem d’un camp, sense arribar a creuar la carretera. Els primers metres no són gaire evidents però aviat no hi ha cap problema per seguir el camí.

2 h 18 min Sortim a una pista que seguim a la dreta.

2 h 30 min Fem cap a un revolt de la carretera. L’adrecem pel darrera sense trepitjar l’asfalt. Ara no tenim camí però anem per un carrerany esborrat. Anem amb tendencia a la dreta. Sortim a un camí carreter molt desdibuixat. De sobte el camí gira a la dreta però nosaltres anem a l’esquerra. Desviació poc evident. Hi ha alguna marca en algún arbre i alguna fita.

2 h 40 min Grau del Rubió. Coordenades UTM: 31T  x=380834  y=4675839. Abans havia uns revolts molt bonics però una tala forestall va malmetre el camí. Ara baixa una pista forestal costeruda.

2 h 43 min La pista ens deixa en un prat que s’està omplint de pins. Anem a la dreta, cercant el carrerany i alguna vita i marca als arbres. Arribem a un camp que està en una mena de coll, no sortim al camp sinó que baixem per un sender entre boixos que ens duu a un prat inferior.

2 h 48 min prat inferior. Anem pel mig del camp. Travessem el sender vell que ara està ple de vegetació. Baixem per l’esquerra del vell camí que està impossible de seguir. Anem per uns prats abandonats.

2 h 51 min Sortim a una pista. Per l’esquerra aniríem al Roure Gros (arbre monumental a uns 10 minuts entre anar i tornar). Anem a la dreta.

2 h 55 min Deixem a la dreta el camí que puja a la masia del Carreu. La pista fa un revolt a l’esquerra però nosaltres agafem un sender que surt recte. Bona visió del poble de Tuixent que resta davant nostre.

2 h 59 min Sortim davant del pont de Vanseca per on hem passat a l’anada. Seguim el camí que hem fet a l’anada. Pujant al poble de Tuixent.

3 h 10 min Plaça del Cadí o de l’ajuntament on hem començat la travessa.

Per obtener el track de la sortida: