LAND ART A FORADADA O EL CAMÍ DE LES MARIETES

Land Art el podríem definir com l'art fet a la natura amb elements naturals (pedres, fustes, branques, ...). En el cas concret de Foradada tot va començar indicant el circuit d'una cursa de muntanya Trail lo bunker amb unes boniques marietes i poc a poc els escultors van deixant les seves obres a la natura. El circuit també es veu decorat amb la visita de tres nius de metralladores de la Guerra Civil. Ja veieu un conjunt ben interessant. Vaig fer el tram més propers a Foradada ja que amb la lesió que porto als turnells cal anar amb cura. Tristament també em va acompanyar el fum de l'incendi de Baldomar. Durant tot el matí vaig sentir avions i camions que anaven a sufocar l'incendi de Sant Mamet. Estem en plena onada de calor i cal matinar.

DESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI:

Aparco a l'entrada del poble. Sota de la roca Foradada que dona nom al poble. Atravesso el poble, passant per davant de l'ajuntament i l'església. Cerco el camí per la vora de la piscina però cal agafar el camí principal per l'esquerra fins la sortida del poble.

1 km Cartell cap al niu de metralladores de Castellons però nosaltres continuem per la pista principal.

1,4 km Dos vaques fetes amb pedres i ferros ens indica que hem de deixar la pista per agafar un sender que surt per la dreta. Uns pals amb franges vermelles també ens indiquen el trencall, encara que fins aquí no hem trobat cap senyal orientatiu. El sender baixa sobtadament amb un circuit poc regular. Aviat trobem una escultura titulada Llapis, un xic ja malmès. Coordenades UTM: 31T  x=334600  y=4637645

1,7 km Arribem a unes defenses de la Guerra Civil. Es tracta d'un niu de metralladores malmès amb un tram de trinxera que s'endinsa en la muntanya formant un refugi que travessa la muntanya i surt a l'altre vessant de la muntanya. Es tracta el niu de metralladores de Castellons. Cartell informatiu. Per l'encarament de búnquer poder deduir que esperen l'enemic que davalli de les muntanyes de Sant Mamet, com finalment va ser el gener de 1939. Són formacions republicanes. El túnel té uns 15 metres de llargada. En la part central hi ha un angle per protegir la defensa de l'edificació. Cal dur una llanterna. Coordenades UTM: 31T  x=334540  y=4637900

Anem baixant vers una barrancada.

2,3 km Arribem a l'escultura de l'Ou del roure en el fons de la barrancada. Creuem una pista i pugem amunt cap al poble. Coordenades UTM: 31T  x=334614  y=4638185

2,7 km Trobem una bassa a l'esquerra. Hi ha dues granotes artístiques fetes amb una pedra i ferralla. Coordenades: 31T  x=334962  y=4638126

Estic en una pista. Vaig a la dreta cap al poble a cercar la part alta de la localitat.

3 km Arribem al carrer de Sant Urbà i tiro amunt.

3,1 km Collet i aparcament a l'esquerra on trobem dues cabres fetes amb pedres i ferros. Agafem un camí que s'enfila amunt on trobem també dos cargols menuts amb la mateixa tècnica. Aquest estil de cossos de pedra i ferro és genial. M'encanta.

3,3 km Ermita de Sant Urbà enlairada però sense gaire interès arquitectònic. Hi ha una escultura formada per tres munts creixents. Em recorda l'escultura de l'Ou del roure que hem vist abans.

Uns 100 metres després, seguint la carena, trobem una escala. Per l'esquerra davalla un corriol però ara pugem les escales. Trobem un parell d'esglaons que ens permeten ascendir fins a la roca Foradada amb una extensa panoràmica. Retornem a les escales i davallem pel senderoi esmentat que davalla pel costat de la roca. Tram força pendent.

3,5 km Niu de metralladores de la roca Foradada. Faristol explicatiu. Consta de dues espitlleres. Uns metres a la dreta trobem l'entrada al niu. Es un passadís d'uns 5 metres que ens permet entrar a l'interior del niu. Coordenades UTM: 31T  x=335170  y=4638089.

Davallem a l'aparcament de l'entrada del poble on hem començat el recorregut.

3,6 km Aparcament. Com la volta que hem fet se'ns ha quedat curta prefereixo allargar-ho amb la visita del niu de metralladores de la serra de les Forques. El camí d'accés està davant mateix. Cartell indicador.

3,8 km Espitllera del niu de metralladores. Podem veure que el mur estava encofrat amb sacs terrers que camuflaven el niu i evitava els rebots de bales que impactaven amb els murs i que tenia un recorregut poc previsible. Uns metres més enllà albirem l'altra espitllera. Més amunt hi ha l'entrada al búnquer que es fa per una túnel d'uns 4 metres. En la part interior podem albirar la base de la metralladora. Coordenades UTM: 31T  x=335352  y=4638018

Retornem a l'aparcament (4 km).