MIRADOR D'ARANSA: PLA DE LA LLET (100 CIMS)

(Estem en plena onada de calor així que he decidit matinar i pujar al Pirineu. He anat molta estona embolcallat de pins que em donaven una agradable ombra). Feia anys havia passat esquiant força vegades  per la vora d'aquest excels mirador. Avui m'he decidit pujar-hi i m'he emportat algunes sorpreses, totes ben agradables. Tot el recorregut l'he fet per pista així que es pot fer en BTT.

DESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI:

Aparquem a l'estació d'esquí de fons d'Aransa (1892 m. a 6 km del poble homònim) al costat del refugi del Fornell. Agafem la pista que puja muntanya amunt entre pins. Anem direcció al Prat Miró.

14 min - 0,8 km: Trencall per l'esquerra per on tornarem. Anem per la pista principal que podem adreçar.

23 min - 1,4 km Trencall per l'esquerra per on passarem arran quan tornem agafant el circuit verd.

32 min - 1,7 km Prat Miró on trobem un refugi forestal tancat. Per la dreta continua la pista cap a Estanys de la Pera  (refugi guardat) i l'estació d'esquí de fons de Lles. Anem per l'esquerra seguint el circuit del Mirador (cartells vermells).

53 min - 2,9 km Abandonem la pista principal que continua amunt que va fins a Bescaran fent una travessa encisadora per les muntanyes. Anem a l'esquerra, baixant.

1 h 07 min - 3,9 km Cruïlla. Ens trobem amb el punt per on baixarem en tornar del Mirador d'Aransa i continuarem cap al refugi de Fornells. Anem amunt vers el proper coll de Dalt (2048 m.) que s'obre cap a l'oest. Davant tenim l'impressionant muralla del Cadí. Pujada vers el Pla de la Llet, anem per la dreta evitant una drecera. Durant tot el recorregut anem trobant cartells indicatius, no hi ha possibilitat de perdre'ns.

1 h 32 min - 4,8 km Nova cruïlla. Anem a la dreta vers el mirador.

1 h 40 min - 5,1 km Assolim el cim del Pla de la Llet o Mirador d'Aransa (2145 m.) amb una panoràmica excepcional. Al sud vers la muralla del Cadí i cap al nord Montarull, port de Perafita (fronterer amb Andorra), Tossa Plana de Lles, Puigpedrós.....però el que més m'ha agradat ha estat l'escultura situada en una monòlit que representa un isard corrent fet amb estructures de ferro.

Podia anar per la carena a retrobar el camí però prefereixo retornar sobre les meves passes.

En la volta m'adono que hi ha restes de trinxeres que correspondrien a un post d'observació de la Guardia Civil que aprofitant l'excelsa panoràmica que es té des d'aquí dalt per controlar els contrabandistes i els maquis. Es tracta d'una vintena de metres. En el seu extrem sembla que hauria una petita cabana. Coordenades UTM: 31T  x=387519  y=4695626. Per si voleu veure més emplaçaments de la Guerra Civil (https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1YBZtXO8_9-82hW78BAvNVmwa--Jzs_jm&usp=sharing).

Cabana de la trinxera

Retornem pel camí per on hem pujat.

1 h 47 min - 5,4 km Cruïlla. Ara anem per la dreta, planejant. Passem per sota del Pla de la Llet.

2 h - 6 km Gir a l'esquerra, tot baixant.

2 h 26 min - 7,6 km Cruïlla de la coll de Dalt per on hem passat en el punt 3,9 km.

3 h 01 min - 9,3 km Estem a punt de sortir a la pista principal per on hem pujat però decideixo anar per l'itinerari verd (més llarg). El circuit no sempre és evident i cal adonar-se del pas de les màquines que han anat obrint pas en mig del bosc.

3 h 21 min - 10 km Sortim a la pista principal que seguim avall.

3 h 39 min - 11 km Aparcament de l'estació d'esquí de fons d'Aransa (refugi dels Fornells).