RECUPERAR EL CAMÍ DEL CASTELL DE PEGÀ (BONANSA - RIBAGORÇA)

Hi ha dies que tinc la sensació de treballar a jova (treballar de franc per la comunitat). Aquest cap de setmana hem tornat a fer Centre i hem arranjat l'interessantíssim camí que puja de Bonansa al castell de Pegà. Al matí esmorzant al bar del poble observo dos grups socials: gent del poble que volen recuperar els seus camins i sòcies del CEL que treballaran durant tot el matí per recuperar un bell/vell recorregut. Gràcies als 37 participants.

Primer caldria entendre que aquesta modest turó té un espectacular visió sobre les valls. Lògicament durant l'edat medieval fou ocupat per una fortificació militar. Ara en resta ben poca cosa - per no dir, res. Segurament algun noble va castigar al seu enemic destruint-li (capant-li) el castell. Els carreus van restar al peu del castell formant una curiosa tartera artificial. Moltes de les cases nobles de Bonansa van aprofitar d'aquests carreus escairats.

Però quan tresqueu pels boscos capfiqueu-vos en les bruixes locals que pujaven al Clot de Pegà a fer els seus aquelarres, o jo, prefereixo encabirar-me en la memòria dels maquis. En aquest indret es van aplegar a la tardor de 1944 quan va entrar una columna de defensors de la IIa República. Era  una acció disuasoria per mitigar/desorientar l'exèrcit franquista que no sabia quina era l'entrada ferma. Fou, finalment la incursió per la Vall d'Aran la que va reeixir. Parlen de 500 maquis que van romandre en els voltants del Clot, pràcticament un mes; esperant els esdevenir de l'acció del Vall d'Aran. Davant del fracàs militar aranés no sé si van continuar endinsar-se cap a la península o van retornar cap a França. No puc traure'm del cap aquestes lluitadors de l'inútil. Els més oblidats entre els oblidats. Ja veieu estem trepitjant país farcit d'història.

Entre les llegendes us explicaria que podria ser que Pegà fos una derivació de paga (pagament). Els habitants de la vall havien de pagar el delme als nobles feudals. Així abans de la destrucció del castell per les seves rodalies s'hauria amagat un gran tresor que encara no hem sabut localitzat. A veure si amb una mica de sort el podem trobar desbrossant el camí.

El camí estava força perdut però els habitants de Bonansa s'han entestat en voler donar-li una nova vida, ara turística. Nosaltres com amants de la natura i la seva difusió no podem estar-nos d'ajudar-los. Quan acabem la feina es fa un dinar popular que aplega els treballadors matinals. Tenim la sensació d'haver fruit una bella jornada amb l'escalf dels veïns de Bonansa. Ara falta posar algun cartell indicatiu ... i com no treballar en nous projectes com una ruta Joaquim Maurin (autocar del CEL) o recuperar un nou camí cap a l'Espluga, o l'exploració de l'Avenc de Curicau del Puso.

VALORACIÓ: Travessa molt interessant que ens permet ascendir al castell de Pegà amb una panoràmica excepcional. Pugem pel camí tradicional. Descendim per una pista en mig del bosc de faigs i pins.

DIFICULTAT: Baixa.

TEMPS: 3 h 09 minuts

LONGITUD: 9,5 km

ITINERARI CIRCULAR

Sortim de l'aparcament del  Pllano de Navarcue (Pla de Navarcue - 1360 m.) que l'oficialitat allunyada del territori ha batejat com a Alt de Bonansa. Hi ha qui diu que aquest nom es va posar quan va passar per aquí la Vuelta a España. Agafem una pista que s'enfila amunt. Deixem més amunt a la dreta, una bassa.

7 min Trencall de pistes. Anem a la dreta pujant pel barranc de la Mola. Fita indicativa. Anem per un camí carreter costerut.

14 min Deixem el camí carreter. Travessem el barranc i fem un sobtat coster que ens duu a l' antic camí tradicional que fou escapçat per l'obertura de la pista. Anem flanquejant la barrancada. Trobem algun tram esllavissat on cal anar amb cura. Anem seguint les fites i les cintes posades als arbres.

58 min Bassa que indica l'inici del Clot de la Pegà. Sortim de l'esponerosa vegetació i fem cap a un prat obert. Recordeu capfiqueu-vos en l'aquelarre de les bruixes o en el campament dels maquis.

1 h Una fita amb una pedra picada amb el nom de Castell de Pegà ens senyalitza el camí de pujada. Pedra repicada per un veí de Bonansa que té 90 anys però vol contribuir a la recuperació del patrimoni.

Ara ens toca una pujada més dreta entre coixí de monja que més amunt serà substituïda per boixos.

Canal sumital

1 h 14 min Fem cap a una tartera artificial - còdols caiguts de l'antic castell - En la part superior girem a l'esquerra i entrem a una canal que ens aboca a la carena. Flanquegem l'agulla del castell per l'esquerra. Tram estret. Finalment fem una petita grimpada per sortir al cap de l'agulla.

Panoràmica des del Castell de Pegà
1 h 22 min Castell de Pegà (1763 m.), amb una meravellosa panoràmica on podem albirar el mateix poble de Bonansa, Alins, les muntanyes del Currunco de Durro, l'Aneto, Posets, Cotiella., la Faiada... els dies que vaig pujar estava cobert per nuvolades i no vaig poder observar la totalitat de les muntanyes que m'envoltaven.

Després d'esglaiar-me en el paisatge refaig el camí.

1 h 42 min Arribo al Clot de Pegà amb l'esmentada fita artística. En lloc de baixar pel camí d'anada decideixo anar a la dreta tot pujant entre la boscúria.

1 h 45 min Surto a una pista que segueixo cap a la dreta. Baixada mantinguda. Observo que hi ha aixecades unes fites curioses. M'informen que foren fetes per un hippy que va viure unes setmanes al refugi de Pegà. Resulta un detall, si més no, curiós. Anem en mig d'una bella fageda alternada amb pins. Un bosc molt agraït.

2 h 33 min Fem cap a una pista més important. A l'esquerra hi ha el mirador i cabana d'Ansuilo. Vaig per la dreta.

2 h 44 min A l'esquerra hi ha la cabana del refugi de Pegà. Uns metres més enllà hi ha la font de Comas. Continuem per la pista.

3 h 09 min Pllano de Navarcue (1360 m.) on hem començat la travessa.