RELLOTGE SOLAR DE TRISTAINA (PEIRAGÜILS): POSAR BE L'HORA

Els andorrans amb el seu afany de fer una muntanya-turística i rentabilizar l'estació d'esquí d'Ordino-Arcalís han posat un rellotge solar al cim de Peiragüils a la vall de Tristaina. Quan començo a caminar em va semblar un atemptat ecològic. Quan acabo li trac rellevància a l'atac perquè està immers en una vall que ja estava colonitzada pels homo sapiens sapiens bastint una estació d'esquí i posant aquí i allí telecadires. No sé. Aneu-hi i opineu. La pregunta seria: Calia?

VALORACIÓ: Excursió fàcil. Al mes d'agost et pots trobar amb molta gent. Sembla que vagis per un parc.

DIFICULTAT: Baixa. Hi ha diferents opcions.

TEMPS: 2 hores 27 minuts.

LONGITUD: 6,3 km

Sortim de l'aparcament superior de l'estació d'esquí d'Ordino-Arcalís (2230 m.). Cal tenir present que es pot pujar entre les 17 h i les 8h 30 sense problemes. Per baixar no hi ha cap problema. Ens situem darrera de la cafeteria. Davant tenim una pista costeruda que seguim.

3 min Bifurcació amb un cartell informatiu. Anem per l'esquerra seguint la pista. Tornarem per la dreta.

Hi ha trams de la pista que puja ben ferm.

24 min A mà esquerra hi ha el que pensem que és una drecera que agafem. De fet no es tracta d'una drecera sinó el camí tradicional. Deixem la pista. Sortim per damunt de l'estany de Creussans. Continuem pujant, seguint uns punts pintats de color groc.

51 min Port de Creussans (2621 m.). A l'esquerra hi ha el pic de Creussans que ens queda a un pam però aquesta vegada em distrec i no hi pujo.

1 h A la dreta hi arriba el funicular. Plafons panoràmics. Bancs de fusta...

1 h 07 min A l'esquerra hi ha un cable de vida que no té cap interès. Segurament es va bastir abans de fer la pista... Nosaltres vam preferir anar pel cable i vam deixar per un moment la pista.

1 h 12 min Cim del Peiragüils (2702 m.) on s'ha instal·lat el rellotge solar. Són les 10 h però em marca les 8 h 10 min... no sé cal traure les dues hores que avancem al sol ... no vaig trobar cap lloc on m'informaven. Fem el tomb al rellotge i fruïm del paisatge. Decidim que baixarem per l'altre aresta. Trobem un corriol que hi baixa amb punts grocs. Anem per un costat de la carena. Hi ha algun pas on hem de fer anar les mans.

1 h 29 min  Collada sota del pic de l'Estany Forcat. Abandonem la carena i anem per la dreta vers el circ de Tristaina. Molt evident.

1 h 45 min Trencall a l'esquerra que volta el circ. Nosaltres anem a la dreta, avall.

2 h 16 min Trencall abans de l'estany del Mig de Tristaina. Alerta, cal deixar el sender que hi davalla sinó agafar una bifurcació a la dreta.

2 h 20 min Petita collada en un marcat contrafort. Un cop superat, ja veiem la part superior de l'estació d'esquí.

2 h 37 min Estació d'esquí d'Ordino Arcalís.