CIRCULAR INTEGRAL DEL CIRC DE COMAPEDROSA

El Comapedrosa és el cim més alt de les Valls d’Andorra. Ja hi havia pujat altres vegades. Aquesta vegada he volgut fer una circular complerta pel circ del Comapedrosa completant l’ascensió amb els pics de Baiau (que ja vaig fer fa anys), l’agulla de Baiau, Samfon Nord i Samfon sud. La baixada l’hem fet per la cresta fins a la Portella de Samfons o Port Vell on hem tornat al refugi de Comapedrosa.

L’endemà vam decidir que no sortiríem pel camí habitual de les Carboneres  (GR-11) sinó pujar de nou a la Portella de Samfon i anar a l’esquerra a buscar el port Negre del Pallars i baixar per les pistes d’Arcalis. Han estat uns dies molt joiosos.

Descripció de l’itinerari:

Accés al refugi de Comapedrosa: Aparquem a la part final de la carretera d’Arcalís, passat un túnel. Travessem el túnel i agafem el camí cap al Parc Natural del Comapedrosa. Hi ha molta gent, però poques indicacions cap al refugi. Seguim les marques del GR-11. Alerta, passada la passarel·la sobre el rierol de Comapedrosa hem d’anar uns metres a l’esquerra per una pista. No vam trobar les marques de GR i ens vam desorientar i vam fer cap a un dels Tamarros que han instal·lat Turisme andorrà per facilitar les caminades infantils. Nosaltres anem per la dreta del barranc… amb moltes dubtes. Fins al refugi hem estat dues hores.

Descripció del circ de Comapedrosa: Davant del refugi de Comapedrosa hi ha un sender que surt pla sense baixar a la vall.

20 min Ens incorporem al camí que puja d’Arinsal. Seguim amunt.

36 min Bases de l’estany Negre. Poc més amunt hi ha una bifurcació de camins. Poc evident. Recte per la vall continua el camí a la Portella de Baiau (per on passa el GR-11 que travessa els Pirineus de mar a mar) i amb marques blanques i vermelles mentre que per la dreta surt un viarany marcat amb punts grocs (també el camí central). Anem pujant per damunt de l’estany Negre.

1 h 03 min Sortim a la carena que anem contornejant. Puntualment hi ha algun pas que exigeix fer anar les mans, però sense cap mena de dificultat.

2 h 04 min Arribem al cim del Comapedrosa (2945 m.). Hi ha una taula d’orientació ben original i complert encarat als 4 punts cardinals. Destaquen cims com el Carlit, el Peric, Tossa Plana de Lles, pic de Sarraera, Font Blanca, Casamanya, en el centre del Principat, els propers pic de Baiau, roca Entravessada, Medacorva, l’imponent pic de Lavans, el Cadí que no es esmentat al plafó, el Salòria, la pica d’Estats, les Maladetes (Aneto), Montvalier… (relació feta de memoria).

Després d’esglaiar-nos contemplant l’extensa panorámica baixem per la dreta.

2 h 18 min Deixem a la dreta el corriol que s’enfila vers el pic de Baiau que està a uns 10 minuts.

2 h 30 min Fem cap a sota de la Portella de Baiau, on enllacem amb el GR-11. La Portella és el punt més enlairat de tota la travessa pirinenca. En aquest punt cal estar atents ja que abandonem els camins fressats. Agafem un sender – també amb punts grocs i algun, més vell, de vermell que surt recte a cercar la base de l’agulla de Baiau. El sender no es evident, però tampoc costa de seguir si es posa cura i es té present la lógica del sender.

2 h 49 min Sortim a la carena que davalla de l’esmentada agulla. Ara abandonem el corriol i ens enfilem a la dreta.

2 h 57 min Assolim el cim de l’Agulla de Baiau (2853 m.), espectacular, en la línea fronterera entre Andorra i Catalunya. Davallem i ens encarem vers el proper cim de Sanfonts. Es una llarga aresta summital.

3 h 07 min  Arribem al primer cim, marcat per una alta fita (2885 m.). Una mica més enllà – no sé si més alt – hi ha el vèrtex geodèsic. L’aresta s’estreny i cal contornejar les roques o fer equilibris per dalt.

3 h 27 min Cim Sud del Sanfonts (2891 m.) on acaba l’aresta més espectacular. Anem baixant vers el sud. Es tracta d’una llarga aresta amb algun tram rocós i no sempre amb un sender evident però els nombrosos punts grocs ens faciliten la progressió. Vistes espectaculars de l’entorn.

5 h Arribem a la Portella de Sanfonts o Port Vell (2583 m.) on abandonem la carena i davallem per l’esquerra per un sender ben fressat.

5 h 35 min Fem cap al refugi de Comapedrosa, situat en un indret estratègic. Com hi ha problemas d’aigua (estiu sec de 2023) decideixo banyar-me al proper estany de les Truites. L’aigua no està tan freda com em pensava en un primer momento. Tot un plaer per recuperar-me de l’esforç.

Retorn a Arinsal:

En lloc de davallar pel camí de les Carboneres decidim allargar el descens per un indret més interessant. Preguntem per davallar pels Aspres però no ens ho recomanen ja que el camí no es gaire evident i cal grimpar. Un altre dia será.

Pugem cap al Port Vell per on vam passar ahir.

26 min Port Vell (2583 m.). Anem per l’esquerra, davallant.

56 min Port Negre del Pallars (2492 m.) Entrem aviat a les instal·lacions de les pistes d’esquí d’Arcalis. Malgrat les nombroses construccions humanes que enlletgeixen l’entorn fa de bon baixar. A l’esquerra albirem el coll dels Aspres per on davallen el material al refugi del Comapedrosa. Des d’avall no s’albira el pas.

1 h 51 min Arribem al centre de les instal·lacions de les pistes d’esquí d’Arcalis. Agafem un trencall a l’esquerra que davalla decididament muntanya avall, fent ziga-zagues.

2 h 19 min Pista a l’esquerra que seguim. Fem cap a les instal·lacions del Tamarro i al camí que hauríem de seguir per pujar al refugi de Comapedrosa però ens vam confondre… Creuem el barranc per una passarel·la de fusta.

2 h 34 min Carretera a Arcalís i fi de la nostra aventura.

Per obtenire el track: Cercle del Comapedrosa

Tornada del refugi de Comapedrosa a les pistes d'Arcalís.