TRIO DE BALMES A LA GRANADELLA: BALMA DEL JULIO, BALMA DEL BERTOLI I BALMA DE L'ARANYO ROMEU

L'altre dia em van regalar el llibre Les coves de la Granadella, publicat per l'ajuntament i la Diputació. Un llibre que val el seu pes en or. Es tracta d'un recull exhaustiu de les balmes en el seu terme. N'hi ha un fotimer. Avui he anat a explorar les primeres però hauré d'anar completant les descobertes excursionistes. Són veritablement un encant que tenim al costat de casa.
Es tracten de balmes - millor que el terme genèric de coves - on no cal dur llanterna.

VALORACIÓ: Encantadors ruta que ens permet descobrir els forats estimats del terme de la Granadella en les Garrigues més profundes.

DIFICULTAT: Baixa, encara que la pujada a la balma del Bertolí exigeix un bon tirapits per vegetació selvàtica.

TEMPS: 1 h 43 min.

LONGITUD: 6 kilòmetres

DESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI:

En cotxe: A la Granadella agafem la carretera al Soleràs (C-233). Deixem a l'esquerra l'ermita de Sant Antoni i poc després, en el km 24,1 (2 km des de la Granadella) hi ha una mena de coll on agafo una pista de terra, a la dreta, amb algun tram asfaltat en les pujades. A l'esquerra puja una pista que va al Mirador de les Garrigues i dels Pirineus.

2 km Vall de Sant Pere on trobo la bassa de l'Aran (amb més balmes properes que em queden pendents). Sortim de la vall per una forta pujada encimentada.

3,1 km Cruïlla de camins. Aparco al trencall de l'esquerra i començo a caminar per la pista principal que continua la direcció que portava. De fet podria haver anat en vehicle fins el Mas de Romeu.

A peu: Seguim la pista principal.

11 min Deixem a la dreta, damunt de la pista, el Mas del Vila.

16 min Nova cruïlla. Anem recte. Hi ha dues roques que ens recorden una persona. La pista davalla cap al barranc de les Coves.

18 min A l'esquerra hi ha un bassiol rebaixat en la roca amb una pica de pedra a l'extrem.

22 min A l'esquerra ens queda la cabana del Romeu perfectament arranjada amb una visió espatarrant sobre l'entorn en estar bastida sobre un contrafort de la serra. Fou construïda l'any 1911 i es poden veure les inicials del seu propietari picades en la pedra superior. Fins aquest indret podeu arribar amb cotxe sense cap mena de dificultat. Respecteu l'entorn que es veu molt cuidat.

Seguim la pista que davalla decididament.

27 min A la dreta ens surt un camí que va a la balma de l'Arenyo Romeu on trobem uns xipresos que ornamenten el sender, però ens ho deixem per la tornada i continuem pista avall.

33 min Fem cap al fons del barranc de les Coves. Travessem una plantació d'arbres. A l'altre extrem hi ha una caseta nova que ens ajuda a orientar-nos.

35 min Al costat hi ha un camí que s'enfila a la serra. Gir a l'esquerra i entrem a la balma del Julio de dimensions prou reduïdes: 20 d'amplada i 10 de fons. A l'esquerra hi ha un mur que tancava una part de la construcció. A la dreta hi ha una mena de columna de terra però el sostre s'estreny massa com per poder voltar-la. A l'entrada a la dreta hi ha uns petits petroglifs de difícil datació. Estan protegits com Bens Cultural d'Interès Locals (BCIL). Coordenades UTM: 31T 308271 4582135

Del llibres Les coves de la Granadella
Retorno a la plantació d'arbres que vaig contornejant a l'esquerra. En la part superior puc albirar la propera fita, la balma del Bertolí que està tancada per un mur on distingueixo l'entrada oberta en la paret.. Em situo en la part alta del camp amb tendència a l'esquerra (41 min).

M'enfilo, sense camí, cap a dalt, deixant a la dreta una petita barrancada poc definida. Tram de mal pujar per ser dret i amb força vegetació. Quan hem guanyat alçada el barranc minva i el travessem per dalt anant a parar a una llastra de pedra plana i oberta per on caminem millor. Un cop acabada la roca plana davallem uns metres i ja veiem el corriol que ens dona accés a la balma.

50 min Sortim a l'extrem esquerra de l'espluga del Bertolí que és allargada. Hi ha un recinte tancat per una paret que en molts trams ha caigut. L'interior es rectangular ocupant una part de l'allargassada balma. Té una allargada de 67 metres dividida per un estatge tancat i una amplada màxima de 10 metres. Hi ha també trams de murs dispersos. Coordenades UTM: 31T 308366 - 4582346
Del llibre Les coves de la Granadella
Retornem amb cura al camp inferior (1 h) i anem a buscar la pista per on hem baixat. Creuem el barranc de les Coves.
1 h 23 min Deixem la pista i agafem un camí a l'esquerra que s'enfila vers unes plantes conreades.

1 h 25 min Unes escales ens permeten entrar a la balma de l'Aranyó Romeu. Un petit palau troglodític captivador. Per traure's el barret... Una taula per a les grans celebracions i un ajub que recull l'aigua ben tancat amb un cubell per recollir l'aigua. Té una amplada de 31 metres i una fondària de 12 metres. Us prego que respecteu l'entorn. Coordenades UTM: 307995 4582025.
Retorno a la pista principal.
1 h 43 min Arribo a la cruïlla on he aparcat. Properament més balmes ...