ENTRE LA NOGUERA I EL SEGRE: HOSTAL ROIG

Hostal Roig
em porta una immensitat de records com quan hi vaig dormir quan era un adolescent (i mira que ja ha plogut). Per Tots sants es celebrava la fira més important de la contrada. Ara resta tristament abandonat. Les seves parets estan envoltades de nostalgia del seu esplendor imposat pel pas del temps Malgrat haver-hi estan molts cops no havia estat mai al seu castell que duu per nom Castell de Montllor. Preparant la sortida també vaig veure que havia una cova de l'Hostal Roig que també he volgut visitar. Em queda pendent l'ermita de Santa Anna que en el google maps situa malament.

Castell de Montllor:

Es troba bastit damunt d'unes curioses roques trencades per esquerdes que ens fan cercar el millor accés. Em recorda l'ermita de Sant Urbà.  Des de l'Hostal i la vessant est no es pot albirar ja que està totalment recobert de vegetació. Llàstima que no hagi un corriol definit per accedir-hi i cal anar un xic a l'aventura.

Amb una jornada de treball i un cartell podríem condicionar aquest indret, allí lo dejo!!!

Sortim d'Hostal Roig en direcció a Vilanova de Meià (asfalt) fins arribar al camí del Montsec (GR1) que agafem. Passem per davant de la font del Como (aigua atollada) i el corral del Petit.

4 min Deixem la pista i agafem el GR que tira amunt.

6 min Deixem ara el Gr i anem al camp de la dreta fins al corral de l'Hospitaler, també ensorrat i cobert per la vegetació que voregem per un camp.

Escletxa

9 min Abandonem el camp i ens posem en un esponerós bosc d'alzina. Anem progressant per una mena de carena rocosa. En algun moment hem de baixar al nivell inferior. Entrem per una escletxa que ens permet accedir al nivell superior (intuïtiu, però fàcil) . Coordenades UTM: 31T  x=334482  y=4655906 Seguint les roques anem trobant les restes d'una trinxera parapetada desdibuixada encarada cap a l'est - per la qual cosa suposem que era franquista -

També localitzem tres forats a la roca prou curiosos. En el darrer hi ha un parapet de pedres que cobriria la part del darrera de la fortificació. Coordenades UTM: 31T  x=334486  y=4655938

Més enllà una fita ens indica un baixador pel vessant nord que trobo prou exposat. Seguim les roques fins arribar a la part superior on hi ha el marge de mur que resta del castell que estava format per una torre malmesa. Visó sobre l'entorn superba. (14 min). Coordenades UTM: 31T  x=334445  y=4655996. Retorno cap al GR pel mateix indret.

20 min Camí del GR que ara segueixo en direcció contrari per estirar les cames.

23 min Un cartell m'indica que a la dreta hi ha un tram de trinxeres. Les trinxeres estan encarades cap a l'Hostal Roig, pensaria que es tracten de defenses republicanes que controlaven les forces feixistes fins el 23 de desembre de 1938 on les forces rebels van trencar aquesta línia i va iniiciar l'Ofensiva final sobre Catalunya. En aquest indret i tot el Montsec de Rúbies van haver forts combats. Una vegada trencada la resistència a Artesa de Segre els sollevats a travessarien tota Catalunya sense pràcticament combats en un funest passeig feixista.

Un fet similar va passar a l'anomenat Cap de Pont de Seròs. Es pot observar unes cabanes arran de trinxeres, observatorios i pous de tirado. Les trinxeres, cobertes de vegetació, tenen una llargària aprox. de 80 metres. Acaben en un punt vertical per la qual cosa no cal protegir el Cingle. Indret molt interessant. Retorno al cartell.

33 min Segueixo el GR amunt.

38 min Niu de metralladores amb el sostre malmès. Te tres espitlleres encarades cap al vessant oposat del front (podría ser franquista?...va anar canviant el domini de la posesión...no sé). Té la porta d'accés oposada a la carena. Coordenades UTM:31T  x=334270  y=4655690

40 min Segueixo el camí fins arribar a la pista. Davallo per la pista. Se que faig mes volta pero Avui camino poc.

1 h Arribo a l'hostal Roig, on acabo la primer part del día.

Cova de l'Hostal Roig:

Es troba situada al peu d'un cingle. Hi ha una tanca de pedra que ens indica que fou emprada com a corral de bestiar, també el fem ens indica aquest us. El sostre està ennegrit per sutja que ens recorda que també fou utilitzat com habitatge.

Davant de l'Hostal Roig tenim un camp conreat. Només podem creuar-lo quan estigui erm (segurament de juny a octubre, si no es deixa en guaret). Un cop l'hem creuat seguim una mànega que ve d'una font que forma una bassa. Del costat oposat de la bassa hi ha una tanca metàl·lica que travessem arran de paret en la part alta. Seguim arran del cingle.

6 min Trobem una balma secundària d'uns quatre metres de fondària. Coordenades UTM: 31T  x=334831  y=4656118. Seguim de prop la cinglera i trobem una altra petita balma, d'una fondària de dos metres amb una columna dividint l'entrada. Al peu hi ha una antiga arna. Coordenades UTM: 31T  x=334862  y=4656101. De fet hem de travessar un prat fins al fons on veiem un mur de pedres que tanca una pleta.

14 min Corral que dona entrada a la cova de l'Hostal Roig que va entrant i el sostre va minvant fins dificultar-nos l'entrada. Té una fondària de 16 metres. Coordenades UTM: 31T  x=334889  y=4656050

Per obtenir tracks:

Per veure el meu mapa amb vestigis de la Guerra Civil: