CAMI DE CAVALLS: ETAPA 12: DEL CAP D'ARTRUTX A CALA TURQUETA

Aquarel·la de Concha Coll

L’etapa d’avui és la primera del vessant meridional de Menorca. Es diferent a les del nord on havíem de pujar i baixar per visitar les caletes. Avui és un recorregut planer, arran d’aigua, marítim. Als excursionistes d’interior ens agrada caminar a tocar de l’aigua i veure com les onades piquen les roques. Des d’aquest punt de vista es tracta d’una meravella excursionista marítima.

Iniciem el recorregut per evitar l’asfalt de les urbanitzacions properes a la capital de Ciutadella, així que decidim iniciar el recorregut en el cap d’Artrutx on hi ha un altiu far.

VALORACIÓ: Proposta excursionista especialment interessant pels senderistes de les terres d'interior que ens apassiona anar per la vora del mar. Itinerari marítim.

DIFICULTAT: Baixa.

TEMPS: 3 hores 04 minuts

LONGITUD: 12,5 quilòmetres

Descripció del recorregut:

Deixem a l’espatlla l’altiu far, al que li posem poca observació. Anem per una mena de passig marítim d’urbanització.

13 min Un braç de mar entra fins al port de Cala en Bosc. Per superar-lo passem per un curiós pont que ens deixa en l’altra riba i continuar el passeig.

25 min Punta de Sa Guarda on trobem un niu de metralladores. Coordenades UTM:31S  x=571738  y=4419581 que controla la cala en Bosc d'on venim i de Son Xoriguer a la que entrem tot seguit.

1 h 05 min Cala de Son Vell

1 h 33 min Cala des Escalons on ens sorprèn dues niu de metralladores amb petites espitlleres intercomunicades per un passadís. Al fons hi ha una sala a la que es baixa per uns esgraons amb una porta tancada amb un candau que deuria fer de polvorí. UTM:31S  x=575599  y=4419702    A l’altre costat de la cala hi ha una altra formació idéntica. Té l’entrada al costat del camí i el passadís situat per sota. Coordenades UTM: 31S  x=575783  y=4419692 Continuem arran de mar.

1 h 50 min Arribem a la cala de Son Saura on també es pot escurçar l’etapa i fer-ho en dues etapes. Hi ha un aparcament uns metres més amunt, separat de la costa.

2 h 08 min Cala des Talaier on no puc resistir la temptació de banyar-me.

2 h 55 min Cala en Turqueta que ens queda a la dreta, però l’aparcament està a uns 900 metres amunt, a l’esquerra. Per consolar-vos en aquesta pujada dir-vos que dalt hi ha un guingueta (“xiringuito”) on recuperar les forces. Total: 3 h 04 min