EL RECORD ESTIMAT DE FONTCALDA

Fontcalda
és una petita meravella natural amagada entre les muntanyes de la Serra de Pàndols, per aquí va esdevenir la tràgica batalla de l'Ebre. Vaig descobrir aquest racó de mà, o millor dit del peu, de l'apreciat Pau Salla que fa un temps ens ha deixat. Sempre s'enyora als bons amics que ens han deixat. Avui l'he tingut molt present en aquesta petita volta que he fet retrobant-me amb el Santuari de Fontcalda. Recomano que us porteu el banyador i la toballola i aprofiteu l'excursió que és molt curta  i banyar-vos a la font dels Xorros, on l'aigua surt a 28º, i si no al riu de Canaletes amb uns gorgs meravellosos. El primer diumenge de maig és aplec i per aquest motiu he trobat força gent... però penseu que en el moment que avanci l'estiu més gent hi haurà i perdreu aquest encant del qual he pogut gaudir avui.

Accés: En el poble de Prat de Comte agafem la carretera a l'antiga estació de Prat de Comte per on passa l'actual via Verda (4,1 km). Actualment hi ha un bon aparcament condicionat.

Un cop aparcats a l'estació de Prat de Comte, agafem el trencall a l'esquerra cap a l'àrea de l?Olivera de la vall de la Jepa.

7 min Àrea recreativa de l'Olivera de la vall de la Jepa, on destaca la soca d'una gran olivera estesa per tres sublims branquillons ben destacats. Continuem la direcció de baixada cap al riu.

9 min Arribem a la llera del riu de Canaletes que travessem i anem a l'esquerra. Després retornarem aquests punt cap a la dreta.

17 min Fem cap al Monument del Peregrí, que reprodueixen dos sacrificats peus dels pobres peregrins. Retornem pel mateix camí cap al riu. Coordenades UTM: 31T  x=283560  y=4542718

22 min Tornem a estar a la llera del riu Canaletes. Anem a l'esquerra. Abans d'arribar de nou al fonts de la barrancada hi ha un camí que s'enfila amunt. Pujada sobtada que ens duu a una passarel·la impressionant sobre el gorg del riu. Es podria anar per la part baixa del riu nedant. Baixem de nou al riu de Canaletes. Poc després hem de tornar a pujar. Al fons dels espadats albirem el santuari de Fontcalda i el pont per on tornarem després.

20 min Passem pel costat de la font dels Xorros on l'aigua surt a 28º (temperada) on hi ha força gent banyant-se els peus. A la dreta tenim el pont per on retornarem després.

22 min Pujada ferma cap al Santuari, però nosaltres preferim continuar per la vora del riu.

26 min Nou tram de passarel·la que protegeix de la caiguda a l'aigua. Estem en l'Estret de baix de Fontcalda.

32 min Arribo a l'extrem de l'Estret de baix. La contrada convida a banyar-se. Després de refrescar-me una mica retorno cap al Santuari.

Poc després de passar la passarel·la, agafo un camí costerut que s'enfila al santuari.

38 min Faig cap a la plaça que forma l'església amb la imatge de la mare de Déu de Fontcalda, que segons la llegenda un pastor va localitzar es va voler endur cap al seu poble però de sobte va desaparèixer i va tornar a instalar-se a la vora del riu Canaleta, per la qual cosa, es va interpretar que volia ser adorada en aquest indret on es va aixecar el santuari. Davant hi ha el bar/restaurant on recuper-nos de la pèrdua de líquids. Un cop hidratats baixem cap al pont. Per la dreta baixa el camí asfaltat que davalla de Gandesa. Anem cap al pont que hem travessat.

41 min Travessem el riu Canaletes pel pont i anem seguint el camí amunt.

47 min Sortim a l'antiga via del tren, actual via verda, i ens endinsem en un túnel il·luminat que travessem

57 min Aparcament de l'antiga estació de Prat de Comte on hem començat la travessa.