EL MULADAR DE SUDANELL

Fa uns anys algú em va parlar del paratge del Muladar de Sudanell - a tocar de casa meva - així que em vaig decidir a anar-ho a buscar. Tenia poques referències però explorant ho vaig trobar. Espero que les meves indicacions us estalvien passos endebades com vaig fer jo.
Fins el segle passat era l'indret on els habitants de Sudanell deixaven les mules i altres animals morts per alimentar els animals carronyers. Però segurament no us interessen gaire l'ossamenta de les mules. Així, per què us pot agradar anar-hi? Doncs perquè hi ha un jaciment arqueològic prou important encara que com passa a casa nostra ningú ho coneix i està pràcticament malmès. Sinó aneu aviat potser d'aquí uns anys haurà ja desaparegut del tot. Només us quedarà aquest blog per recordar-ho.

Era una necròpolis medieval amb 38 tombes excavades a la roca. Distribuïdes en 5 files i orientades els peus cap a on surt el sol i el cap cap a on es pont.
Actualment només en queden 5 i dos mig partides ja que l'amo de l'indret va preferir aprofitar-ho com a gravera i ho va malmetre. Llàstima.
Descripció de l'itinerari:

Si voleu caminar poc només cal que deixeu el cotxe a la sortida de Sudanell cap a Torres de Segre. En l'indret que creua la carretera el Canal de Serós ja podeu aparcar aquí i seguir el canal aigües amunt uns 150 metres fins trobar un petit monticle de pedres on hi ha una pilona de la llum i ja estàs al jaciment.
Però crec que bé val fer una caminada.
De fet jo vaig aparcar a l'entrada del poble de Sudanell venint de Lleida. En el punt que la carretera   creua el canal de Serós vaig començar a caminar. De fet es pot anar per les dues banquetes del canal però ho vaig fer per la dreta. Per l'esquerra vas a tocar del poble amb jardins i algun banc cofoi.
150 metres: trobem dues espitlleres sobre el canal que corresponen a un búnquer de la Guerra Civil. El canal era emprat com a carretera protegida pels republicans que s'amagaven dels impactes de les forces rebels que es trobaven a l'altre costat del riu Segre. Voltem el poble de Sudanell.
0,5 km. Pont. A la dreta hi ha un talús prou elevat que ens permet fruir d'una bona visió sobre el Segrià (Alcarràs, Lleida amb la Seu Vella, el Montsec, el turó de Sant Salvador de Torrent de Cinca i el tossal cònic de Montmaneu, entre d'altres indrets).

1,5 km. Al peu d'una pilona de la llum trobem un petit monticle on trobem el Muladar (coordenades UTM 31 T 296234E 4603154N 173 metres. Tot es cobert d'herbassa i pensareu que no val la pena la caminada. Crec que aquest és l'encert del vostre passeig. Veure una necròpoli feta malbé per la ignorància humana. Estem a 150 metres de la carretera. Podem tornar per mateix lloc però quasi és millor anar a la carretera i prendre una pista que davalla per la dreta.
1,9 km. Arribem a la sèquia de Torres que seguim per la dreta a tocar de camps de fruiters.
2,7 km. Travessem el camí del Saladar per on podem tornar al poble.
3,3 km. Arribem al camí de Vilavella i tirem amunt, abandonant la sèquia de Torres.
3,5 km. Sortim a l'entrada de Sudanell on hem iniciat l'excursió.


Característiques:
Dificultat: Baixa. 
Temps: 50 minuts. 
Distància: 3,5 km.
Desnivell: inapreciable.

Itinerari circular.


En el Wikiloc podreu trobar el track per si us interessa (clicar sobre el mapa)

Comentaris