PER LA PUNTA SUELZA

En cap carnet pireneista hauria de falta el cim de la Punta Suelza. Com li falten uns metres per ser un tres mil molts l'hem deixat abandonat. Porto 841 cim s - ahir els vaig voler comptar - i em faltava la punta Suelza així que vaig decidir no permetre aquesta distracció. Estic segur que molts excursionistes no han estat tan babaus com jo i ja l'han fet ja que em vaig trobar un senderó magnífic que puja fins al cim i això que travessa una tartera però ara el ferm és bo. Segur que fa 30 anys no estava com ara. Excursió molt recomenable.

L'excursió la vaig plantejar en dues jornades.
1r dia: Per la vall de Plan pujo per GR-11 al collado d'Ordiceto i dormo en una cabana. L'endempa pujo al cim i baixo cap a Plan. Alerta que la pista (uns 11 km.) que puja a Viados és molt estreta i et trobes una munió de cotxes de cara.

Primer dia:
A l'esquerra de la pista principal veiem un trencall senyalitzat amb un cartell del GR-11. Deixem el cotxe en un replà i agafem la pista a l'esquerra (1526 m.).
28 min. Bordas de Lisier (1694 m.). Deixem la pista i agafem una drecera que anirà travessant la pista.
49 min. Arribem a las Collas (1840 m.) al fons ja veiem la punta Suelza però no pujarem per la vall principal sinó per una lateral. Baixem a contracor.
54 min. Deixem la pista  i prenem una drecera per la dreta no indicada com a GR.Fita.
58 min. La pista travessa el barranc de la Bassa i tornem a pujar recuperant els metres perduts. Prenem una nova drecera a la dreta que surt a la vora d'una antiga cabana de pastor enderrocada.
1 h 10 min. Sortim a la cabana de Sallena (1868 m.). Només aprofitable com aixopluc de forma molt precària. S'acaba la pista i prenem un senderó en un principi poc marcat.
1 h 31 min. Pont de fusta per travessar el barranc de Montarruegos.
1 h 40 min. Passem pel costat de la cabana de Montarruegos enrunada. L'existència de tantes cabanes ens parla de la importància ramadera d'aquesta contrada. Ara el camí comença una forta pujada pel vessant de l'esquerra oest que va a buscar la carena que hi ha entre la nostra vall secundària i la principal.
2 h 22 min. Arribem a una collada. Al fons ja veiem la cabana-refugi d'Ordiceto. Cal fer una baixada i remuntar fins a ella.
2 h 40 min. Cabana-refugi d'Ordiceto (2314 m.) amb una capacitat per a 4 persones. Té un foc a terra però no hi ha arbres pel voltant. En el mateix llac d'Ordiceto, al costat d'una resclosa, hi ha una altra cabana .
Segon dia:
Surto per la pista que arriba fins aquí.
15 min. Passo per la primera barrera de pedra del llac d'Ordiceto (2395 m.). Destaca la punts Fulsa amb un curiós color al·lilat de la roca de la tartera. A l'esquerra hi ha el coll de Suelza. Nosaltres anirem més a l'esquerra seguint un corriol senyalitzat amb fites molt evidents.
De sobte a la muralla se li obra una canal on hi ha una tartera per on pujarem. Com el carrerany està molt fressat el pedruscall no ens molesta en la feixuga pujada.
Ara al mes de juliol hi ha una munió de petites flors que llueixen el seus colors entre les pedres. Una mica ens mostren con en un terreny tan dur com una pedrera pot haver-hi bellesa. Apliqueu la reflexió al temps de la crisi.
1 h 19 min. Dalt a la carena m'espera un isard per indicar-me el camí. Un cop a la carena la vaig seguint fins que l'abandona el corriol per anar pel vessant sud.
1 h 47 min. Cim de la Punta Suelza (2971 m.). Una atalaia privilegiada amb la visió entre d'altres muntanyes de la Penya Montañesa, Penya Castilló, Anisclo, Soum de Ramond, Mont Perdut, Marbore, Aztazu, Vignemale, Picos de l'Infierno, la Múnia, Robinyera, Cambieil, Neuvielle, Culfreda, Lostou, Bachimala, Posets, pics d'Eriste, Turbon, Cotiella ... ja veieu un podeu recrear eternament amb la panoràmica però penseu que heu de baixar pel mateix camí que la pujada.
3 h Cabana-refugi d'Ordiceto 82314 m.)
5 h. Pista a Viados i final de l'excursió.

Dificultat: Mitjà.
Temps: Primer dia: 2 h 40 min - Segon dia: 5 h
Distància: Primer dia: 7,9 km.- Segona dia:14,7 km.
Desnivell: Primer dia: + 900 metres - 100 metres Segon dia: + 750 metres - 1450 metres.

En el Wikiloc podreu trobar el track per si us interessa (clicar sobre el mapa)